اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

ترابیان: مجمع با وجدان باشد و اشتباهش را جبران کند/ تبحر داشته باشیم بازی دوستانه پیدا می‌شود

مدیر سابق روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: مجمع برای جبران اشتباه قبلی اش باید وجدان داشته باشد و ملی فکر کند.

ترابیان: مجمع با وجدان باشد و اشتباهش را جبران کند/ تبحر داشته باشیم بازی دوستانه پیدا می‌شود

عباس ترابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد لغو دیدار تیم ملی ایران مقابل کانادا اظهار داشت: طبق تأکید مؤکد فیفا، مسائل سیاسی نباید وارد فوتبال شود. شرایط فعلی ما با کشورهایی مثل آمریکا در سالهای گذشته هم وجود داشته اما در این کشور و کانادا بازی‌های دوستانه انجام دادیم. البته در آن زمان شدت و حدت موضوع تا این اندازه نبود، زیرا انگیزه درآمدزایی بازی‌ها حاکم بر مسائل دیگر بود. همه این را باور داشتند. وقتی تیم ملی یک کشور برای برگزاری بازی به جایی می‌رود، متعلق به همه مردم آن کشور است و نام دولت روی آن حک نشده است که چنین برخوردهایی با آن تیم شود.

* چسبیده شدن مسائل بی‌ربط به فوتبال خیلی بد است

وی افزود: وقتی تیم ملی ایران وارد استادیوم می‌شد، طبقه‌بندی نمی‌کردند کسی که دولت ایران را قبول دارد یا ندارد نباید وارد ورزشگاه شود، اما متأسفانه اکنون مسائل سیاسی به فضای فوتبال اضافه شده است. به همین دلیل خیلی مواقع موارد بی‌ربط به فوتبال چسبیده و این خیلی بد است. در اساسنامه فدراسیون فوتبال تمام کشورها قید شده شخص سوم یعنی هر کسی بیرون از بدنه فوتبال است شامل دولت یا هر مجموعه دیگری حق ندارد وارد مسائل این رشته شود و فوتبال چنین ورودی را نمی‌پذیرد. یکی از چالش‌های ما برای تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال، همین موضوع بود که درنهایت سبب شد وزیر ورزش و معاونش بگویند از حق رأی خود در مجمع فدراسیون فوتبال می‌گذریم تا مشکل حل شود.

مدیر سابق روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: فیفا باید طبق اساسنامه اش برای همه کشورها چنین حساسیتی به خرج می‌دهد. حتی نخست‌وزیر کانادا پس از اعلام خبر برگزاری دیدار تیم این کشور با ایران اعلام کرد خوشمان بیاید یا نیاید، فدراسیون فوتبال کانادا مسئول این تصمیم است. یعنی آنها هم به شرایطی که فیفا به عنوان پدرخوانده برای فوتبال درنظر گرفته است، تکیه کرده‌اند اما درنهایت فشارهای سیاسی سبب شد فدراسیون فوتبال کانادا بازی با ایران را لغو کند.

* برای هر ادعایی باید به قرارداد استناد کنیم

ترابیان در مورد راهکارهای شکایت از فدراسیون فوتبال کانادا توضیح داد: باید دید چه مسائلی را در قرارداد آورده‌ایم. در قراردادهای این شکلی، قید می‌کنند اگر شش ماه یا یک هفته قبل از بازی، یک طرف بدون دلیل موجه قرارداد را فسخ کند چه شرایطی دارد یا برای فسخ بازی در شرایط فورس‌ماژور  چه حالتی پیش می‌آید. شرایط فورس‌ماژور هم یعنی اتفاق غیرقابل کنترلی مثل زلزله، سیل و... بیفتد. طرفین در قرارداد خود تأکید می‌کنند در شرایط فورس‌ماژور به سود هم کنار بروند و مدعی نباشند، اما لغو بازی با استناد به دلایل غیرقابل قبول از طرف فیفا برای فدراسیونی که چنین کاری انجام داده، سبب پرداخت غرامت می‌شود.

وی اضافه کرد: نمی‌دانم در قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با کانادا بحث پنالتی و جرائم را چگونه دیده‌اند. اگر خوب به این مسائل پرداخته باشند، قطعاً کانادا در شرایط پرداخت جریمه مربوطه قرار خواهد گرفت. فیفا و دادگاه CAS این مسائل را می‌پذیرند. 

مدیر اسبق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال به این دلیل که دچار خسارت معنوی شده است، حتی می‌تواند 10 میلیون دلار یا بیشتر از کانادا غرامت بگیرد ، توضیح داد: این مسائل باید در قرارداد دیده شده باشد. نباید به حرفها کاری داشته باشیم. آنچه در قرارداد آمده مهم است. اگر قرار بوده جرائم معنوی، عاطفی، مادی و... را درنظر بگیریم باید این موضوع در قرارداد قید شده باشد. حتی ممکن است خسارت اسپانسرها از سرمایه‌گذاران مربوط به این بازی هم در قرارداد آمده باشد. 

* زمان مناسبی برای پیدا کردن حریف تدارکاتی نداریم

ترابیان در مورد سختی‌های کار فدراسیون فوتبال برای پیدا کردن حریف جانشین برای دیدار با کانادا اظهار داشت: متأسفانه در شرایطی قرار گرفته‌ایم که زمان مناسبی برای انتخاب حریف دراختیار نداریم. تیم‌هایی که درگیر رقابتی انتخابی جام ملت‌های قاره‌ها یا مسابقات تدارکاتی جام جهانی نیستند، اکنون به استراحت رفته‌اند و روی آنها چندان نمی‌توان حساب کرد. شاید تیم‌هایی که درگیر آماده‌سازی جام جهانی هستند، در فواصل کمپ‌های خود فرصت برگزاری دیدار دوستانه با ما را داشته باشند. اگر در کار تبحر داشته باشیم، امکان پیدا کردن حریف تدارکاتی در این شرایط سخت هم وجود دارد. البته تیم‌هایی که درگیر مسابقات دوستانه برای جام جهانی یا انتخابی جام ملت‌های قاره خود هستند، برنامه خود را مدون کرده‌اند و زمانی هم ندارند که با ما بازی کنند.

* مجمع با وجدان باشد تا اشتباهش را جبران کند

وی در مورد مقصر شرایط فعلی فدراسیون فوتبال و تیم ملی عنوان کرد: از شخص خاصی نمی‌توانم اسم ببرم، اما شرایط تحمیل شده به فوتبال را مقصر وضعیت فعلی می‌دانم. مجمع کار خودش را در بحث مطالبه‌گری و شرایطی که به سود فوتبال کشور باشد به خوبی انجام نداد. انتخاب خوبی نداشت و دیدیم پس از این انتخاب، چه تخلفات و کارهای اشتباهی انجام شد. درنهایت هم همه به جان یکدیگر افتادند. اکنون فرصت کسب آبرو کردن برای مجمع است. اعضای مجمع باید اشتباه قبلی خود را جبران کنند. باید در جلسه‌ای که دو روز دیگر برگزار می‌شود، به این فکر کنند که برای یک امر بسیار مهم ملی دور هم جمع شده‌اند.

مدیر سابق روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: دیگر نباید توصیه بپذیرند و یا به تلفن کسی جواب بدهند. از آنها تقاضای عاجزانه دارم که وجدان خود را حاکم کرده و رأی بدهند تا کشور ضرر نکند. باید ملی فکر کنند تیم ملی ما در 35 سال اخیر نمونه است. باید این تیم تقویت شود زیرا قرار است کمتر از شش ماه دیگر نماینده کل مردم ایران در جام جهانی باشند و شرایط را برای کنندگان کار تقویت کرد. باید دخالت‌های بیرونی را قیچی کنیم تا اعضای کارآمد بتوانند کار خود را به خوبی انجام بدهند.

ترابیان در مورد اینکه آیا از وی برای انتخاب حریفان تدارکاتی تیم ملی کمک بخواهند در شرایط فعلی به فدراسیون کمک خواهد کرد گفت: برای من فرقی ندارد چه کسی در فدراسیون فوتبال باشد. هر کس تقاضایی داشته و دست خود را دراز کرده دستش را گرفتم و کمک کردم. با همه افرادی که اکنون هستند جلسه گذاشتم. همانگونه که با قبلی‌ها صحبت کرده و راهکار می‌دادم. البته به تبعیت از شرایط فعلی فدراسیون و درگیری‌های مسئولان دنبال حرفهای من نرفتند. البته دلسرد نشدم و با توجه به ملی بودن امر و علاقه به مردم اگر از من کاری بخواهند که در ید قدرتم باشد انجام می‌دهم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول