اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حجاب به جز پوشش ظاهری، باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود/اسلام زنان را به خانه‌نشینی مجبور نمی‌کند

نماینده و لی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اسلام زنان را به خانه نشینی فرا‌نمی‌خواند بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

حجاب به جز پوشش ظاهری، باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود/اسلام زنان را به خانه‌نشینی مجبور نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدعلی  آل هاشم امشب در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: در رابطه با عفاف و حجاب در میان دانشمندان مسلمان و بزرگان معاصر افرادی هستند که با نگاهی جامع به جامعه و مسائل مربوط به آن می‌نگرند و تلاش می‌کنند تا آموزه‌های دینی را در قالبی نیکو و آراسته و برحسب علاقه و رغبت مردم در جامعه نهادینه کنند که یکی از این شخصیت‌های جامع و برجسته مقام معظم رهبری هستند.

وی افزود: ایشان با بصیرتی مثال زدنی و تحسین‌برانگیز به جامعه ما بصیرت دادند و با بینشی شایسته آموزه‌های نابی را در باب حجاب و عفاف در اختیار جامعه قرار داده‌اند که این آموزه‌ها نیازمند بررسی مفصل و تبیین گسترده است.

آل هاشم در ادامه به برخی رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه عفاف و حجاب و همچنین سخنان ایشان در طی سالهای گذشته در این حوزه اشاره کرده و افزود: ایشان با تبیین مفهوم حجاب برداشتهای نادرست را از آن جدا می کنند.

وی افزود: ایشان می‌فرمایند اسلام می‌خواهد رشد اجتماعی و فکری و فرهنگی زنان به حد اعلا برسد و می‌فرمایند مفهوم حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست ،حجاب به معنای عدم حضور زن در فعالیتهای اجتماعی نیست بلکه اسلام ارتباط میان زن و مرد در محیط خارج از خانه را منوط و مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می‌داند.

وی همچنین به سخنان شهید مطهری در این راستا اشاره کرد و گفت: اسلام محیط اجتماع را صرفا برای کار و فعالیت مناسب می‌داند و می خواهد محیط خانه و اجتماع را تفکیک کند .

آل هاشم با اشاره به آیات و روایات،‌تصریح کرد:  اسلام زنان را به خانه نشینی فرا نمی خواند بلکه حضور آنها در اجتماع را مشروط به حجاب در رفتار و گفتار می داند و تاکید دارد حجاب تنها برای زن نیست بلکه شامل زن و مرد است و تنها به پوشش اکتفا نمی کند بلکه باید در رفتار و گفتار هم متجلی شود.

وی تاکید کرد: حفاظ و حجابی بین زن و مرد وجود دارد و این به معنای این نیست که زنان عالم جداگانه ای نسبت به مردان دارند بلکه زنان در کنار مردان فعالیت اجتماعی می کنند اما آن حفاظ و حجاب در بیرون از محیط خانه و خانواده باید حفظ شود و این نکته اصلی در الگوسازی اجتماعی است.

آل هاشم گفت: در دیدگاه اسلام خانواده یعنی زن و مردی که براساس عقل و تعهد شرعی و قانونی زیر یک سقف زندگی می کنند اما فرهنگ غرب ناقض این دیدگاه است.

امام جمعه تبریز، وضع فعلی حجاب در جامعه را نامطلوب برشمرد و گفت: عدم تبیین صحیح معنا و اهمیت حجاب وضع فعلی را به وجود آورده و بررسی موانع و  مشکلات عفاف و حجاب در استان و ارائه برنامه‌ها و ایده‌ها و برنامه‌ها و راهکارهای مناسب و همچنین عملی نمودن این پیشنهادات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام "مهدی بیاتی"، دبیر کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی طی سخنانی با اشاره به تصویب مصوبه‌ای با عنوان تشکیل کارگروه زیست عفیفانه در شورای فرهنگ عمومی  کشور اظهار داشت: در این زمینه سه راهبرد را انتخاب کرده‌ایم که راهبرد اول، بحث پایه چرخش گفتمانی از مسئله حجاب است و چرخش گفتمانی یعنی به‌جای صحبت از حجاب، از امنیت و آرامش خانواده صحبت کنیم و به نظر می‌رسد این مسئله از نکات بسیار مهم است.

وی ضمن تبیین دسترس‌پذیری پوشاک عفیفانه در سطح اجتماع به عنوان راهبرد دوم، گفت: معنی این راهبرد این است که  زنان و دختران ما برای به دست آوردن پوشاک عفیفانه به دردسر نیفتند.

وی درباره راهبرد سوم، گفت: اثرپذیری تعزیر و درمان افراد فوق هنجارشکن (مانکن) که ادامه راهبرد اول خواهد بود و افراد فوق هنجارشکن تفهیم تخلف شده و به مراکز کلینیکی و اصلاحی ارجاع داده می‌شوند که در قالب مشاوره، مددکاری، کارگاه تبیینی به تقویت روحیه خودکنترلی و قانون پذیری آن‌ها پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول