اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اکران «برادران لیلا» در مرداد/ آیا روستایی فیلمش را کوتاه می‌‌کند؟

فیلم سینمایی «برادران لیلا» که با همان فرمول «ابد و یک روز» در ژانر فلاکت ساخته شده، قرار است در مردادماه اکران شود. اما این فیلم ۱۶۵ دقیقه‌ای برای نمایش عمومی احتمالاً باید کوتاه‌تر شود.

 

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: فیلم سینمایی «برادران لیلا» جدیدترین ساخته سعید روستایی در هفتاد و پنجمین جشنواره کن به نمایش در آمد و به واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد اما نکته‌ای که تقریباً همه منتقدان درباره آن اتفاق نظر دارند، طولانی‌بودن زمان فیلم و ریتم کند آن است. 

سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم قبلی روستایی (متری شش و نیم) که پخش «برادران لیلا»‌ را بر عهده دارد، درباره زمان اکران فیلم به رادیو گفتگو گفته است: در تلاش هستیم فیلم را در مردادماه اکران کنیم. با توجه به مدت زمان ۱۶۵ دقیقه‌ای فیلم، برای نمایش عمومی چالش‌هایی از جمله «قیمت بلیت» و «تعداد سانس نمایش» خواهیم داشت که در همان زمان در خصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

او درباره اینکه فیلم هنوز پروانه نمایش ندارد، توضیح داده است: با توجه به محدودیت زمانی که برای ارائه فیلم به جشنواره کن بود، فیلم موفق به دریافت پروانه نمایش نشد، میان مسئولان وزارت ارشاد نظرات متفاوتی پیرامون فیلم وجود دارد اما با توجه به موقعیت جهانی فیلم و شانس خوبی که برای رقابت در اسکار دارد، بعید می‌دانم مشکلی برای دریافت پروانه نمایش فیلم به وجود بیاید و به نظرم مسئولان ارشاد با سعه صدر بیشتری با این فیلم برخورد خواهند کرد. مگر چند فیلم در سال در سینمای ایران ساخته می شود که اینگونه نام ایران را در جهان مطرح کند؟

* در امتداد مسیر ژانر فلاکت

اما نکته‌ای که ساداتیان به آن توجهی ندارد، این است که «برادران لیلا» نام ایران را با چه کیفیتی در جهان مطرح می‌کند؟ به عنوان یک کشور پیشرفته و مستقل یا کشوری با مردمان فقیر و فلاکت‌زده؟

رضا منتظری، خبرنگار و عضو انجمن منتقدان سینما که فیلم را در کن تماشا کرده، معتقد است: «برادران لیلا» در امتداد مسیر ژانر فلاکت در سینمای ایران تولید شده است؛‌ ژانری تلخ که در اهمال‌کاری مدیران سینمایی برای ریل‌گذاری سینمای ایران، روزبه‌روز در این سینما توسعه پیدا می‌‌کند. البته کسی منکر گرانی، فقر و مشکلات معیشتی نیست اما اینکه یک فیلمساز با چه دیدگاه و ملاک و معیاری، اثرش را درباره این فقر بسازد، مهم است. آیا نگاهش آسیب‌شناسانه و کمک‌کننده برای جامعه است یا نگاهش طوری است که ایرانی‌ها را روزبه‌روز عقب‌مانده‌تر و وحشی‌تر در دیدگاه جهانیان نشان می‌دهد؟ ضمن اینکه تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر ایران را نادیده می‌گیرد.

 

 

او همچنین درباره احتمال ممیزی «برادران لیلا» هنگام اکران گفته است: فیلم برای اکران منعی ندارد و اینکه سعید روستایی درباره ممیزی آن هشدار داده، به نظرم یک بازی رسانه‌ای است.

روستایی پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود «برادران لیلا» بتواند بدون ممیزی در ایران اکران شود و گفته بود: ترجیح می‌دهم به‌کلی از نمایش این فیلم چشم‌پوشی کنم تا این‌که تحت سانسور قرار بگیرم.

* تکرار فرمول «ابد و یک روز»؟

علی عسگری، کارگردان سینما که «برادران لیلا» را در جشنواره کن تماشا کرده، درباره آن نوشته بود: اثر جدید سعید روستایی با همان فرمول «ابد و یک روز» ساخته شده و زندگی یک خانواده جنوب شهری و فقیر را روایت می‌کند که دچار مشکلات معیشتی هستند و تلاش می‌کنند در این شرایط سخت له نشوند اما دست و پا زدن آنها نتیجه‌ای ندارد. فیلمی که به شکل نمادین، ایران امروز را روایت می‌کند و فروپاشی یک خانواده (جامعه) با مدیریت غلط را نشان می‌دهد.

اما ساداتیان، پخش‌کننده فیلم مدعی است: هیچ ارتباط و شباهتی میان برادران لیلا و ابد و یک روز وجود ندارد به‌جز اینکه در هر دو فیلم زندگی یک خانواده فرودست روایت می‌شود و فقر در محوریت داستان است که به لحاظ محتوایی آنچه در فیلم می‌بینیم وصف حالی از ایران امروز است که فکر می‌کنم مورد توجه مردم هم قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول