اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فناوری نانو، آب دریا را هم شیرین می‌کند /120 هزار میلیارد ریال اقتصاد نانو و صادرات به 45 کشور دنیا

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: آخرین اقتصاد استحصال شده از نانو تکنولوژی در کشور بالغ بر۱۲۰هزار میلیارد ریال بوده که امیدواریم با تجربه مجدد رشد ۱۰۰ درصدی هشت سال گذشته در سال ۱۴۰۱ این رقم را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

فناوری نانو، آب دریا را هم شیرین می‌کند /120 هزار میلیارد ریال اقتصاد نانو و صادرات به 45 کشور دنیا

سعید سرکار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ایران در حوزه نانو تکنولوژی دنیا از نظر توسعه کمی و کیفی در رتبه چهار دنیا و بعد از کشورهای چین، هند و آمریکا و بالاتر از تمام کشورهای اروپایی، ژاپن و کره‌جنوبی قرار دارد.

وی، جایگاه ایران را با حضور در بازار جهانی تشریح کرد و افزود: جغرافیای حضور تولیدات نانو تکنولوژی ایران در ۴۵ کشور از جمله کره جنوبی، استرالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، مالزی، اندونزی و حتی آمریکای لاتین، حکایت از توانمندی‌ها و توفیقات دانشمندان کشور در این عرصه دارد.

سعید سرکار، ارزش و عواید ارزی این بحث برای کشور در حال حاضر را سالانه بالغ‌بر ۷۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این حجم از ارزآوری از توفیقات سال ۹۶  است که به دلیل تحریم‌ها و مهم‌تر از همه بیماری کووید ۱۹ رشدی را تجربه نکرد و با روند ثابت ادامه داشته و با ظرفیت‌های بسیاری که در کشور برای این بخش وجود دارد هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات نانو برای سال ۱۴۰۴ صورت گرفته است.

سرکار تاکید کرد: ظرفیت‌های نانو تکنولوژی ایران هم اکنون در ۱۸ حوزه فناوری صنعتی به‌کار گرفته شده و در نتیجه این تلاش‌ها بالغ بر یک هزار و ۱۲۰ نوع محصول تولیدی و تأیید شده در بازار وجود دارد که توسط ۳۳۰ شرکت دانش بنیان فعال در بخش نانو تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

رئیس ستاد نانو تکنولوژی ایران تاکید کرد: آخرین اقتصاد استحصال شده از نانو تکنولوژی در کشور بالغ بر۱۲۰هزار میلیارد ریال بوده که امیدواریم با تجربه مجدد رشد ۱۰۰ درصدی هشت سال گذشته در سال ۱۴۰۱ این رقم را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی از داروهای ضد سرطان به عنوان اصلی‌ترین دستاورد حوزه مدیریتش یاد کرد و یادآور شد: در حال حاضر این تولیدات علاوه بر استفاده در بخش درمان کشور و قرار گرفتن با نازلترین قیمت در اختیار هموطنان، به عنوان داروهای گران‌قیمت با قیمت‌های قابل توجه به بازارهای جهانی نیز ارائه می‌شود.

سعید سرکار با اشاره به گستره نانو تکنولوژی تصریح کرد: از نانو در حوزه آب با بیش از ۱۰ تکنولوژی در شیرین‌سازی آب دریا، تصفیه پساب‌ها، حذف فلزات سنگین و ... استفاده می‌شود که کاربرد نانو در محیط زیست، نساجی، خودروسازی، صنعت هواپیماسازی و مخصوصا نانو در کشاورزی با افزایش بهره‌وری، جلوگیری از ضایعات و افزایش ماندگاری را نیز می‌توان به این حجم از گستره فعالیت‌ها اضافه کرد.

وی از افزایش فعالان و دانشمندان حوزه نانو از ۱۰ نفر در ۲۰ ساله گذشته و آغازین تکنولوژی نانو در کشور به ۴۰ هزار نفر متخصص در گرایش‌های مختلف خبر داد و متذکر شد: این تعداد افراد در واقعه پی‌ریز حرکت نانوی کشور بوده و در بحث‌‍‌های طراحی، توسعه، به‌کارگیری و ... ایران را جزو غنی‌ترین کشورهای دارای نیروی متخصص در دنیا قرار داده‌اند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نقطه عطف نانو تکنولوژی را به همکاری با گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان صنعت و سرمایه ملی گره زد و ابراز امیدواری کرد، طی یک سال آینده به دستاوردهای شگرفی در حوزه نانو برای مردم در حوزه صنعت و کشاورزی در سایه این همکاری دست یابیم.

انتهای پیام/۶۰۰۱۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول