اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

دستفروشی که در خیابان اثر هنری می‌فروشد

اسماعیل جوانی است که با وجود ابتلا به سرطان و بیماری ریوی اما تصمیم گرفت محدودیت‌هایی که برای معرفی هنرش سد‌ راه بودند را از بین ببرد و بالاخره آثار هنری خود که احیاکننده هنر بوشهر است را زینت بخش خیابان‌های شهر کند.

دستفروشی که در خیابان اثر هنری می‌فروشد

به خبرگزاری فارس از بوشهر، نزدیک به غروب در کنار ساحل بندر دیر در درحالی که شرجی هوا بر جانش عطش افکنده بود‌، بساط خود را در گوشه‌ای از پیاده‌رو پهن کرده بود.

اسماعیل فخرایی در دل‌مشغولی کار، سرطان و مشکل ریوی خود را فراموش کرده و زیر لب یک مصرع شعر را زمزمه می‌کرد «با بال شکسته پر کشیدن هنر است»؛ این آغاز زندگی بخشیدن مرد بیمار به هنر بومی شهرستان دیر است.

اسماعیل با برداشت برگ از مزارع نخل شهرستان دیر و گاهی هم با خرید نوار‌های پلاستیکی با الگو گیری از هنر خانوادگی‌اش، بیش از ۵۰ نوع طرح حصیربافی را نقش بسته بود.

 

بیماری هم سد راهش نشد
در حالی که بیماری برجانش رخنه افکنده بود، این امید اسماعیل بود که اجازه نمی‌داد لحظه‌ای از پا بیافتد و به تعریف خود، به پیشنهاد یکی از دوستانش از شهریورماه سال گذشته با سرمایه اولیه یک میلیون‌ تومان، توانسته بود برای خود شغلی دست و پا کند و درآمدی داشته باشد.

درحالی که در گرمای ساحل، عرق از پیشانی خود پاک می‌ساخت، با روی گشاده از زیر و بم ترکیب‌ رنگ‌ هنر حصیربافی‌اش به خریداران توضیح می‌داد. هرکس از این خیابان عبور می‌کرد، رنگارنگی گوشه‌ای از خیابان که آثار هنری این مرد دست‌فروش در آنجا قرار داشت، نظرش را جلب می‌کرد.

اسماعیل فخرایی با ایمان به روز‌های روشن، اجازه نداد بیماری‌اش مانع خلق آثار هنری‌ شود و البته خانواده او نیز، با درک وضعیت اسماعیل، در روز‌های سخت کار، پشتوانه او شدند، تا اسماعیل، اسماعیل شود!

 

اسماعیل که تنها راه حفظ ارزش‌ها را هنر می‌داند با دیدن هنر دست پدر، برخود لازم دانست تا عشق نهفته در آثار حصیربافی پدر را پیدا کرده و به سوی حفظ و ارتقاء آن برود؛ در یک کلام، او چگونه زیستن را از دستان پدرش آموخت.

این مرد هنرمند، برای حفظ ارزش‌های بومی جنوب کشور دست به درختان نخل منطقه خود برده‌است و اما سختی‌های این مسیر، اسماعیل را پخته‌تر ساخته به‌گونه‌ای که اکنون، در روز‌های تلخ، آرامش خود را از حصیربافی به‌ست می‌آورد و اعتقاد دارد وقتی ایده یک طرح جدید در ذهنش شکوفا می‌شود، شعله وجودش برای خلق آثار دیگر نیز جان تازه‌ای می‌گیرد.

اسماعیل ثابت کرد که اگر مهارت کافی در شخص وجود داشته باشد حتی از صفر هم می‌شود صاحب شغل شد و حتی دیگران را هم صاحب شغل کرد.

 

مهمترین دغدغه ‌کنونی اسماعیل فخرایی، داشتن یک سرپناه جهت معرفی و عرضه بیشتر آثار خود است زیرا معتقد بود با داشتن یک محیط مناسب می‌تواند، طرح‌های گسترده‌تری را با تنوع بیشتر به معرض دید مردم قرار دهد.
 
به گزارش فارس، هنرمند دیری تمام هنر و ذوق خود را جهت حفظ و معرفی هنر حصیربافی که متشکل از صد‌ها شاخه است، به‌کار بسته، بنابراین جا دارد مسئولان امر با شناسایی اسماعیل‌‌های این دیار، زمینه پیشرفت آنها که به منزله پیشرفت منطقه‌ است را فراهم آورند.

گزارش از فاطمه مظفری
/انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول