اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

‌‌افزایش توان تولید نیروگاه‌های برق با کاهش دمای ورودی به توربین‌ها‌

استفاده از شیوه‌های دانش بنیان در تولید برق سبب شده است بدون نیاز به سوخت اضافی و همچنین سرمایه‌گذاری 10 درصدی نسبت به شرایط نرمال، زمینه افزایش توان نیروگاه‌ها مهیا شود.

‌‌افزایش توان تولید نیروگاه‌های برق با کاهش دمای ورودی به توربین‌ها‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تمرکز بر صنایع دانش‌بنیان می‌تواند زمینه تغییر زمین بازی اقتصاد کشور را فراهم کند و باز شدن بسیاری از بن بست‌های فرضی اقتصاد کشور را به دنبال داشته باشد.

بر این اساس یکی از مهمترین بخش‌هایی که نیازمند ورود قدرتمند صنایع دانش بنیان است، حوزه انرژی کشور به حساب می‌آید، جایی که به دلیل سیاست‌گذاری نادرست در طول سالیان اخیر زمینه بروز مشکلات گسترده‌ای را فراهم کرده و در بسیاری از حامل‌های انرژی کشور ایران باوجود ظرفیت تولید قابل توجه به یک واردکننده انرژی بدل شده است.

در همین راستا حرکت به سوی ارتقای توان عملیاتی واحدهای نیروگاهی به عنوان بخش مهمی از پازل انرژی کشور در جهت استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی می‌تواند گام اساسی به منظور استفاده از صنایع دانش بنیان در جهت بهبود شرایط انرژی کشور را رقم بزند.

در اینباره، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه برگزاری جلسه کمیسیون انرژی مجلس در خصوص برنامه دولت برای ارتقای توان عملیاتی واحدهای تولید برق کشور، می‌گوید: «برنامه داریم، بدون اضافه کردن سوخت و بدون سرمایه‌گذاری گسترده، صرفا با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان بیش از 1000 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه کنیم.»

 

 

* جزئیات برنامه ارتقای واحدهای نیروگاه به شیوه کاهش دمای ورودی به توربین

‌مطابق برنامه وزارت نیرو، به منظور ارتقای واحدهای تولید برق حرارتی تا تابستان سال جاری، ارتقای 1113 مگاواتی این نیروگاه‌ها در قالب 286 واحد در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس یکی از مهمترین برنامه‌های ارتقای توان ظرفیت نیروگاه‌های فعلی بدون نیاز به افزایش سوخت و با هزینه کمتر از 10 درصد هزینه ساخت نیروگاه، به نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین با اتکا به دو روش مدیا و تراکم مرطوب در کنار اصلاح سیستم خنک‌کاری واحدهای بخاری باز می‌گردد.

در همین راستا دو مجموعه دانش بنیان‌ در کنار شرکت تولید نیروی برق حرارتی با استفاده از شیوه‌های فناورانه امکان کاهش دمای ورودی توربین را مهیا کرده و از این طریق زمینه افزایش راندمان واحدهای نیروگاهی کشور را فراهم می‌کنند.

بر اساس جزئیات ارائه شده توسط کارشناسان صنعت برق، کاهش اختلاف دمای محیط و توربین زمینه کاهش بازدهی واحدهای نیروگاهی را فراهم می‌کند، در این راستا با افزایش دمای هوا و به دنبال آن ثابت ماندن دمای توربین در فصل گرم سال که نیاز به تولید برق بیشتر از دیگر زمان‌های سال است، شاهد کاهش بازدهی نیروگاه‌ها هستیم.

در این راستا استفاده از روش‌های دانش بنیان یاد شده با کاهش دمای هوای ورودی به توربین به ارتقای بازدهی عملیاتی واحدهای نیروگاهی کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

 استفاده از این سیستم 33 واحد نیروگاهی کشور در دستور کار قرار گرفته است و می‌تواند حداکثر زمینه ارتقای 700 مگاواتی واحدهای نیروگاهی کشور را مهیا کند.

 

* نتیجه ویژه استفاده از شیوه‌های دانش بنیان در افزایش توان نیروگاه‌ها

بر اساس آخرین اطلاعات رسیده از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با توجه به اینکه دمای هوای در ابتدای خردادماه هنوز در بخشی از مناطق کشور بالا نرفته و امکان تست سیستم‌های خنک‌کن همچنان وجود ندارد، تا کنون 321 مگاوات از ظرفیت 700 مگاواتی ارتقای به شیوه نصب سیستم‌های کاهش دمای هوای ورودی به توربین احصا شده و مابقی با افزایش دمای هوا در مناطق مختلف کشور به ظرفیت شبکه برق کشور اضافه خواهد شد.

بررسی نمودارهای تولید دو واحد نیروگاهی در مرکز کشور بیانگر آن است که در هر واحد، استفاده از سیستم خنک کن تا چه اندازه به تولید برق کمک خواهد کرد.

 

* افزایش ظرفیت تولید برق بدون نیاز به سوخت و با هزینه بسیار کم

به گزارش فارس،  نخستین سود برنامه ارتقای توان عملیاتی با استفاده از نصب سیستم‌های خنک کن، سود قابل توجه اقتصادی این پروژه است.

در شرایطی که ساخت یک نیروگاه 1855 مگاواتی با بالاترین فناوری نیاز به حداقل 650 میلیون یورو معادل 19.5 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، جزئیات برآورد اقتصادی پروژه ارتقای توان عملیاتی واحدهای تولید برق بسیار کمتر از مبلغ عنوان شده برای ساخت نیروگاه جدید و تا 10 درصد هزینه ساخت نیروگاه برای تولید برق معادل است.

به عبارت دیگر با صرف هزینه بسیار کمتر از ساخت یک نیروگاه، می‌توانیم عملکردی مشابه را از برنامه ارتقای توان عملیاتی نیروگاه‌های کشور را شاهد باشیم.

از سوی دیگر ارتقای توان بدون نیاز به هیچ سوختی انجام می‌پذیرد، به معنای دیگر با وجود محدودیت تامین سوخت فسیلی برای واحدهای نیروگاهی کشور، این دست از برنامه‌های افزایش ظرفیت نقش ویژه و راهبردی به عهده دارند زیرا در حقیقت با کاهش پرت سوخت زمینه تولید برق و با نه اضافه کردن ظرفیت سوختی جدید وجود می‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول