اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

گرد و غبار در کرمانشاه رقیق می‌شود/ ثبت ۲۶ روز هوای آلوده در استان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود از غلظت غبار از امروز در تمامی نواحی استان کاسته شود.

گرد و غبار در کرمانشاه رقیق می‌شود/ ثبت ۲۶ روز هوای آلوده در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هجوم چندباره ریزگردها به جو منطقه طی چند روز اخیر، باز هم امروز چهارشنبه چهارم خرداد فعالیت تمامی مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه را به تعطیلی کشاند.

مردم استان کرمانشاه امسال بدجوری درگیر ورود ریزگردها از غرب کشور شدند. طبق آمار محیط زیست، ۲۶ روز آلودگی هوا در استان ثبت شده است.

این وضعیت بحرانی بسیاری از افراد را روانه بیمارستان‌ها کرده به گفته مهدی محمدی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمار مراجعات قلبی و تنفسی به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها طی دو روز تا ساعت ۸ صبح دیروز به ۵۹۰ نفر رسیده است.

پاکزاد کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: براساس آخرین تحلیل داده‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌شود از غلظت غبار در تمامی نواحی استان کاسته شود.

وی ادامه داد: هر چند طی ساعتی از وقت امروز مجددا شرایط برای تشکیل طوفان‌های گرد و خاک جدید در منطقه و نفوذ غبار به نواحی مرزی فراهم می‌شود، اما به دلیل محدودیت در تشکیل غبار حاصل از این طوفان‌ها، به شدت گستردگی دو روز گذشته نخواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی امروز و فردا غبار غالبا در نواحی مرزی نمود بیشتری خواهد داشت و در روز جمعه شرایط جوی آرام و پایدار است و پدیده خاصی در جو منطقه مشاهده نخواهد شد.

وی ادامه داد: به فصل گرم سال نزدیک می‌شویم و میزان بارش‌ها به صفر می‌رسد و قطعا وزش باد هم داریم، بنابراین همچنان با پدیده گرد و خاک مواجه خواهیم شد.

پاکزاد خشکی بستر اکثر رودخانه‌ها،کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش پوشش گیاهی طی سال‌های اخیر سبب تشکیل همین ریزگردها دانست و گفت: غبار از کشورهای همسایه عراق، سوریه و... به کشور نفوذ می‌کند که نیاز است مسؤولان در سطح ملی اقداماتی برای این پدیده انجام دهند.

طبق مطالعات، ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در اطراف کشور ایران وجود دارد که ۲۴ میلیون هکتار از آن در عراق، چهار میلیون هکتار در سوریه است و ۹۰ درصد غبار اخیر از این دو کشور به سمت ایران گسیل شده که با رایزنی‌های وزیر امور خارجه قرار است در اولین فرصت هیأت فنی کارشناسی برای بررسی معضل گرد و غبار عازم عراق و سوریه شوند.

امیرعبدالهیان در تماس تلفنی با وزیران امور خارجه سوریه عراق و کویت درباره مشارکت این کشورها برای مقابله با پدیده گرد و غبار گفت‌وگو کرد. که در پایان این رایزنی‌ها توافق شد هیأتی متشکل از سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مرتبط از کشور برای بررسی میدانی و تبادل نظر در این خصوص به عراق و سوریه سفر کنند.

حدود ۹۳ میلیون هکتار از ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبارخیز ذکر شده مربوط به کشور عربستان است که در این رابطه هم مقرر شده، وزیر امور خارجه عراق مشارکت عربستان را برای مقابله با ریزگردها پیگیری کند.

وزیران امور خارجه ایران، سوریه، عراق و کویت درباره برگزاری نشست مشترک منطقه‌ای در خصوص مقابله با معضل گرد و غبار هم توافق کردند، امیرعبدالهیان پیش‌تر نیز در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت‌وگو کرده و توافقاتی در این زمینه حاصل شده است.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول