اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رشد 22 برابری سرمایه‌گذاری‌ها و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان نسبت به ادوار گذشته

عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان در مورد فضاسازی‌ها و شبهاتی که در هفته‌های اخیر در مورد میزان درآمدها و نحوه مصارف آن‌ها در اتاق های بازرگانی ایجاد شده، پاسخ داد.

رشد 22 برابری سرمایه‌گذاری‌ها و خدمات اتاق بازرگانی اصفهان نسبت به ادوار گذشته

اخبار شرکت‌ها؛ پیرو فضاسازی‌ها و شبهاتی که در هفته‌های اخیر در خصوص میزان درآمدها و نحوه مصارف آن ها در اتاق های بازرگانی ایجاد شده است، با سید رسول رنجبران عضو هیات رئیسه و خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

در هفته‌های اخیر شاهد ارائه شبهاتی در زمینه درآمدهای اتاق‌های بازرگانی بودیم، لطفا توضیح مختصری در مورد درآمدهای اتاق بازرگانی و مصارف آن ارائه فرمائید:

اخیرا شبهاتی در خصوص درآمدها و نحوه هزینه‌کرد اتاق های بازرگانی در فضای رسانه‌ای کشور و فضای مجازی مطرح شده است که بسیاری از این اظهارنظر‌ها و گمانه زنی‌ها صحیح نبوده و غیرقابل استناد است و با واقعیات‌ فاصله دارد. 

بر اساس قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم اسفندماه 1369 اصلاحی پانزدهم آذرماه ۱۳۷۳؛   اتاق بازرگانی ایران، موسسه ای غیرانتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد. این تشکل، به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی؛ ارائه نظر مشورتی در مورد مسایل اقتصادی کشور به قوای سه گانه؛ همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذیربط  به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق و محیط کسب و کار کشور ایجاد شده است.

 اتاق بازرگانی، سازمان مردم نهاد کشور است که دارای ردیف بودجه نیست و بر اساس قانون، درآمد اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور از دریافت سه در هزار درآمد مشمول مالیات و  یک در هزار فروش شرکت‌های عضو بوده است، که از سال ۱۳۹۶ بر اساس ماده
«۱۳» قانون احکام دائمی برنامه توسعه اقتصادی کشور، یک در هزار فروش  به چهار درهزار سود پس از مالیات تغییر یافت.

بدیهی است با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از صنایع وفعالان اقتصادی، عضو اتاق بازرگانی نبوده یا در شرایط فعلی دارای فعالیت یا سود نمی‌باشند؛ خارج از شمول این قانون می باشند به همین دلیل گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها درباره میزان درآمد اتاق‌ها از این محل صحیح نیست.

به عبارت دیگر سه هزارم درآمد مشمول مالیات مندرج در برگ تشخیص و یا قطعی مودی به همراه ۴ درهزار سود پس از مالیات به عنوان حق السهم اتاق بازرگانی محاسبه و اخذ می‌گردد که شرکت‌ها و اشخاصی که در دوره مالی مورد نظر فعالیت نداشته و مراتب عدم فعالیت آنان توسط حوزه مالیاتی مربوطه شناخته شده  باشد از پرداخت سهم اتاق معاف خواهند بود .

در مورد شبهاتی که پیرامون امکان انجام زد و بندهایی  در مورد سهم شرکت‌ها از پرداخت 3 در هزار و احتمال ایجاد فساد در این حوزه مطرح شده چه نظری دارید؟

این مورد هم از جمله مواردی است که عملا پیش بینی های لازم در قانون و رویه های اجرایی موجود صورت گرفته و راهکارهای مناسبی برای آن منظور شده است. بدین نحو که هنگام تمدید کارت بازرگانی مبانی محاسبات حق السهم اتاق بازرگانی از سازمان امور مالیاتی استعلام خواهد‌شد حق السهم اتاق بازرگانی بر اساس سود و درآمد مشمول مالیات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، توسط اتاق های شهرستان ها با نظارت اتاق ایران محاسبه می شود البته این فرآیند صدور کارت بازرگانی و محاسبه حق السهم اتاق ها در بستر سامانه جامع کارت بازرگانی هوشمند انجام می شود و این تحت نظارت اتاق ایران می‌باشد. بنابر این همانگونه که عنوان شد با توجه به نظارت ها و فرآیند ایجاد شده، عملا امکان دخالت و سوء استفاده افراد در این زمینه به صفر رسیده است.

در مورد مصارف  و هزینه کرد درآمدهای اتاق‌های بازرگانی هم شبهاتی مطرح شده ، لطفا در این خصوص هم صحبت بفرمایید به خصوص به عنوان خزانه دار اتاق بازرگانی اصفهان لطفا در مورد مصارف هزینه‌ای اتاق اصفهان شفاف سازی کنید :

این هم از مواردی است  که به جرات می توان گفت  در رسانه‌ها به دلیل کم اطلاعی به آن پرداخته شده است.  خوشبختانه هزینه‌های اتاق بازرگانی اصفهان برای اعضای اتاق و فعالان اقتصادی که از خدمات آن استفاده می کنند، شفاف و قابل دسترسی است. همانطور که ذکر شد اتاق‌های بازرگانی از هیچ ردیف بودجه ای بر اساس قانون برخوردار نبوده و هزینه‌های خود را بر اساس قانون از طریق دریافت حق السهم خود از اعضاء تامین می کنند، بنابراین بدیهی است در اتاق‌های بازرگانی استفاده‌ای  از بودجه کشور صورت نخواهد گرفت چون از هیچ ردیف  بودجه ای برخوردار نیستند. علاوه بر این اتاق‌های بازرگانی  بر اساس قانون به عنوان مشاور قوای سه گانه خدماتی رایگان به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال اتاق‌های بازرگانی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را به منظور کمک به بهبود محیط کسب و کار کشور بر عهده دارند.

اما در خصوص مصارف هزینه ای اتاق بازرگانی اصفهان باید گفت:هزینه‌های اتاق اصفهان را می توان به سه نوع تقسیم کرد:

 1) هزینه‌های جاری که شامل حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه‌هایی مانند برگزاری جلسات، آب و برق و تاسیسات و ... می باشد که خوشبختانه نسبت به کل هزینه‌های اتاق از سهم بسیار ناچیزی برخوردار است.

2)توسعه خدمات: هزینه هایی است که به صورت متعارف در سال‌های اخیر برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی انجام می شد و در دوره نهم هم به صورت ویژه کیفیت و کمیت ارائه اینگونه خدمات افزایش یافت به نحوی که تعداد خدمات ارائه شده به فعالان اقتصادی با رشد 92 درصدی از 26 خدمت متعارف به بیش از 50 خدمت افزایش یافت که بخش عمده این خدمات جدید برای نخستین بار در بین اتاق های سراسر کشور توسط اتاق اصفهان به فعالان اقتصادی ارائه می شود.

 انجام مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی مناسب و تهیه  و انتشار آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و فعالان اقتصادی، ایجاد میزهای تخصصی به منظور پیگیری و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف کسب و کار، ایجاد شبکه سازی مناسب بین فعالان اقتصادی به منظور کمک به توسعه بازارهای داخلی و خارجی، اعزام و پذیرش هیئت های اقتصادی داخلی و خارجی، کمک به تشکیل و توانمندسازی تشکل‌های اقتصادی، ایجاد پل ارتباطی مناسب بین صنعت و دانشگاه و تاسیس شتابدهنده های صادرات و تجارت الکترونیک و ... نمونه ای از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در این حوزه است. افزایش 5 برابری دوره های آموزشی در دوره نهم نسبت به مشابه قبل، انتخاب طرح همصدای اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان طرح برتر کشور در حوزه ارتباط بین صنعت و دانشگاه، کسب عنوان نخست رضایتمندی فعالان اقتصادی از دستکاه های اجرایی استان و ... از دستاوردهای اتاق اصفهان دوره نهم بوده است. 

3) مهم‌ترین بخش هزینه‌های اتاق اصفهان مربوط رویکرد و پارادایم جدیدی است که هیات نمایندگان دوره نهم به آن ورود کرده و اهتمام بسیار ویژه ای در به ثمر نشستن آن داشته اند و آن هم گذر از اتاق های نسل یک و دو و ایجاد نسل سوم اتاق‌ها با تمرکز بر حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و کمک موثر به بهبود محیط کسب و کار و اقتصاد استان و معیشت شهروندان می باشد.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کلان و زیربنایی استان که تضمین کننده بهبود محیط کسب و کار و رشد اقتصادی استان در سال‌های آینده خواهد بود به همراه مشارکت بسیار موثر و هدفمند در مقوله مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر از مهم‌ترین اقدامات اتاق در این حوزه است که بخشی از هزینه‌های اتاق بازرگانی اصفهان را به خود اختصاص داده است.

لطفا اگر امکانش هست مصداقی تر صحبت کنیم و بخشی از این هزینه ها را با اعداد و ارقام اعلام فرمایید.

میزان سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم در پروژه های پیشران استان مانند نمایشگاه اصفهان، کارگو ترمینال فرودگاه اصفهان، پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس به اصفهان و ... نسبت به کل ادوار گذشته اتاق بازرگانی اصفهان، 22 برابر  افزایش پیدا کرده است.

فقدان نمایشگاه بین‌المللی مناسب همیشه یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد استان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور بود که هیات نمایندگان دوره نهم به منظور کمک به توسعه بازاریابی داخلی و خارجی صنایع و بخش های تولیدی استان، تسریع در بهره برداری نمایشگاه بزرگ اصفهان، سهام اتاق را در این پروژه از 32 درصد به بیش از 42.5 درصد افزایش دادند و با تزریق بیش از 163 میلیارد تومان در افتتاح به موقع آن  نقش محوری ایفا کردند.

مشارکت موثر در پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس به اصفهان به منظور کمک به رفع مشکل تامین پایدار آب بخش‌های صنعتی و کشاورزی مدرن در استان با هزینه قریب به 40 میلیارد تومان، سرمایه گذاری برای ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی به منظور بهبود خدمت رسانی به فعالان اقتصادی و تشکل های اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان،  ایجاد مراکز شتاب دهنده به منظور کمک به توسعه صادرات  و کسب و کار فعالان اقتصادی و تربیت تیم‌های جوان صادراتی و بازاریابی برای نخستین بار در کشور، حمایت از تکمیل و بهره برداری کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به منظور کمک به توسعه صادرات استان،  ایجاد دفاتر منطقه ای به منظور توسعه خدمت رسانی اتاق به فعالان اقتصادی استان در مناطق پنجگانه، مشارکت و نقش محوری در ایجاد دهکده لجستیک در استان، حمایت از صنعت گردشگری استان از طریق راه‌اندازی ستاد احیای صنعت گردشگری از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در این حوزه بوده که بدیهی است علاوه بر فعالان اقتصادی عضو همه فعالان اقتصادی و شهروندان اصفهانی از نتایج مثبت آن بهره مند خواهند شد.

رویکرد اتاق در دوران کرونا جهت حمایت از فعالین اقتصادی عضو اتاق چه بود و چه اقداماتی انجام پذیرفت؟

تشکیل صندوق حمایت از فعالان اقتصادی به منظور پرداخت تسهیلات کوتاه مدت بدون بهره و سریع با هدف رفع مشکلات تامین نقدینگی بخش‌های تولیدی و اعضای اتاق با سرمایه ای بالغ بر 50 میلیارد تومان یکی از اقدامات مهم دردوران کرونا در کنار سایر اقدامات حمایتی بوده است و از سوی دیگر تشکیل میزهای تجارت خارجی با کشورهای هدف و برگزاری بر خط جلسات با تجار این کشورها از اقدامات اتاق در این دوران می‌باشد.

رویکرد اتاق در دوران کرونا جهت مدیریت بحران کرونا چه بوده است؟

نقش بسیار موثر و سازنده در حمایت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مهار و کاهش آسیب‌های پاندمی کرونا بخش مهمی از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان با مشارکت اعضاء در دو سال گذشته بوده به نحوی که اتاق بازرگانی اصفهان با مشارکت اعضاء خود تا کنون در حوزه کرونا بیش از 33 میلیارد تومان کمک حمایتی داشته است. پرداخت 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض در تامین تجهیزات درمانی و بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، پرداخت بیش از 30 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و واگذاری امتیاز 8000 وام قرض الحسنه به مدافعان سلامت استان با همکاری بانکها، توزیع بیش از 170 هزار بسته معیشتی، تهیه دستگاه‌های تبلت برای دانش‌آموزان خانواده های نیازمند، اهداء صدها دستگاه اکسیژن ساز و Bipap و هزار دستگاه پالس اکسی متر به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مشارکت و حمایت  موثر از طرح واکسیناسیون عمومی شهروندان با تأمین بیش از 30 هزار دوز واکسن و واکسینه نمودن بخش قابل توجهی از اعضاء و پرسنل شرکت های عضو اتاق  به همراه تجهیز مراکز واکسناسیون، بخشی از اقدامات اتاق در این حوزه بوده است.

همچنین اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم در زمینه مسئولیت اجتماعی در قالب طرحهای مختلف از جمله توزیع بسته های معیشتی کمک به ایتام، خانواده ها و اقشار نیازمند و خانواده‌های زندانیان نیز با همکاری اعضای خود مشارکت داشته است.

شائبه‌هایی در مورد مبالغ دریافتی از شرکت فولاد مبارکه هم مطرح شده بود. می خواستم در این مورد از شما بپرسم، اما با این ارقامی که ذکر کردید طبیعتا جواب سوالم را دریافت کردم.

درآمدهای اتاق بازرگانی اصفهان بر اساس قانون از اعضاِی خود من جمله از شرکت فولاد‌مبارکه است که بسیار شفاف و روشن است. تمامی دریافتی های اتاق از طریق شبکه‌های بانکی اعمال می شود و در دفاتر مالی اتاق ثبت و ضبط می‌شود و کوچکترین مغایرتی وجود ندارد، مگر اینکه فعالان اقتصادی مطالبات اتاق را بدون پرداخت بانکی به سرفصل های پرداختنی خود برده باشند که در هنگام تمدید یا تجدید کارت بازرگانی از آن ها دریافت می شود.

اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره موفق گردید بسیاری از مطالبات سنواتی اتاق را دریافت نماید و همانگونه که ملاحظه کردید علاوه بر اعضای اتاق همه شهروندان استان از نتایج مثبت این اقدامات بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول