اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هدفگذاری تقویت وحدت و انسجام اجتماعی در حوزه آب

مدیرکل دفتر امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هدف‌گیری وزارت نیرو در بعد اجتماعی مدیریت منابع آب، تبدیل مایع حیات در کشور به عنصر ایجاد وحدت، حیات و انسجام اجتماعی در میان مردم است.

هدفگذاری تقویت وحدت و انسجام اجتماعی در حوزه آب

محمد حسین رنجبران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در حوزه آب کشور اظهار داشت: ریل سیاست‌گذاری کشور در حوزه مدیریت منابع آب تغییر کرده و آثار این تغییر در جهش پروژه‌ها و همچنین استقرار نظام حکمرانی آب به وضوح قابل لمس است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در بیان وجه دیگری از تغییر ریل سیاست‌گذاری منابع آب در کشور گفت: توجه به بعد اجتماعی حکمرانی آب در گذشته چندان محسوس نبود اما با استقرار دولت مردمی، این مسئله به یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری بدل شده است. 

* یکی از اهداف وزارت نیرو تبدیل آب به عنصر ایجاد وحدت‌ است

وی در تشریح اهداف وزارت نیرو به منظور توجه به ابعاد اجتماعی سیاست‌گذاری آب افزود: هدف‌گیری وزارت نیرو در بعد اجتماعی مدیریت منابع آب، تبدیل مایع حیات در کشور به عنصر ایجاد وحدت در میان مردم مناطق مختلف ایران است.

این مقام مسئول با اشاره به سابقه روایات مرتبط با آب در کشور گفت: توجه به مفاهیم اسلامی-ایرانی حول محور آب بیانگر آن است که این عنصر شگفت‌انگیز ظرفیت ایجاد معانی متعالی در جامعه نظیر وحدت، ایثار و استقامت را دارا است.

رنجبران تاکید کرد: بازخوانی روایت‌های پیرامون مقنی‌های حفر قنات در کنار نقش آب در وقایعی نظیر حادثه عظیم عاشورا می‌تواند گوشه‌ای از مفاهیم والای وحدت، فداکاری و تلاش برای تامین آب را برای ما تازه کند.

* حضور هیدرولوژی اجتماعی در سیاست‌گذاری حوزه آب کشور 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره نقش مردم به عنوان ذینفعان اساسی حوزه آب در کشور گفت: علومی مانند هیدرولوژی و هیدروژئولوژی با جامعه مرتبط است و طبیعی است که باید با دانش‌هایی نظیر علوم اجتماعی ترکیب شده و سیاست‌گذاری حوزه آب را پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: در ساختار جدید مدیریت منابع آب، هیدرولوژی اجتماعی نقش ویژه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها خواهد داشت تا آب را از یک عنصر ایجاد مناقشه به یک عنصر ایجاد وحدت میان مردم بدل کند.

رنجبران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اساسا تعریف هیدرولوژی اجتماعی چیست، گفت: به استناد منابع علمی، هیدرولوژی اجتماعی مطالعۀ آثار فعالیت‌های انسانی بر روی منابع آب و آثار اجتماعی پروژه‌ها و طرح‌های مدیریت منابع آبی است، به عبارت دیگر در این رویکرد، مدیریت یکپارچۀ منابع آب با در نظر گرفتن منافع و تعارضات همه ذی نفعان و ذی مدخلان صورت می گیرد تا مدل بهینه ای برای به حداکثر رساندن منافع همگانی تهیه و اجرا شود. 

* نقش تاثیرگذاری جامعه‌شناسی بر تصمیمات وزارت نیرو در بخش آب

وی در تشریح جزئیات برنامه وزارت نیرو به منظور درنظر گرفتن رکن جامعه در تصمیم‌گیری‌های مدیریت منابع آب افزود: بررسی تاثیر همه جانبه تصمیمات ساخت‌وسازی و سازوکاری بخش مدیریت منابع آب بر جوامع تحت تاثیر با استفاده از علم جامعه‌شناسی به عنوان یک شاخص مهم در اتخاذ سیاست‌ها تعریف شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: امید داریم‌ با تلاش همه‌جانبه زمینه تغییر رویکرد اجتماعی به آب ایجاد شده و این مایع حیات را به عنصر ایجاد وحدت در میان مردم تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول