اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

وجود ۹۸۲ اثر فرهنگی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در استان ۹۸۲ اثر ثبتی غیرمنقول و منقول معنوی و طبیعی داریم، گفت: از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند و این آثار در تمام شهرستان‌های استان پراکنده است.

وجود ۹۸۲ اثر فرهنگی در خراسان‌جنوبی

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از ۲۸ اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه ما دو نوع میراث فرهنگی داریم، تصریح کرد: یکی از آن‌ها مادی است که به صورت خارجی وجود دارد و می‌توانیم آن‌ها را لمس کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: میراث فرهنگی مادی به دو نوع تقسیم می‌شود که شامل منقول و غیرمنقول می‌شوند.

شاهوردی با بیان اینکه اشیاء و مواردی که می‌توان جابه‌جا کرد، منقول هستند، ادامه داد: غیرمنقول مواردی است که غیرقابل انتقال است و می‌توان عمارت باغ اکبریه یا باغ رحیم‌آباد را نام برد.

وی هدف از نام‌گذاری هفته میراث فرهنگی را ارائه محتوای مناسب به مردم دانست و افزود: موزه‌های ما تلاش می‌کنند در این ایام خدمات خود را به مردم ارائه کنند و همه مردم استقبال خوبی داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میراث غیرمادی آداب و سنن است و شکل بیرونی و مادی ندارد، اضافه کرد: در این میراث ویژگی‌های منطقه را ثبت می‌کنیم تا ماندگار شود.

شاهوردی با بیان اینکه در استان ۹۸۲ اثر ثبتی غیرمنقول و منقول معنوی و طبیعی داریم، گفت: از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند و این آثار در تمام شهرستان‌های استان پراکنده است.

وجود ۳ پایگاه جهانی میراث فرهنگی در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه تعداد ۱۱ موزه تحت پوشش دولتی در استان داریم که فعال هستند، یادآور شد: همچنین تعداد ۷ موزه خصوصی با مشارکت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که در شهرستان‌های بشرویه، بیرجند و طبس فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: دو موزه با همکاری دستگاه‌های دولتی اداره کل اوقاف و اداره کل محیط زیست در استان فعالیت می‌کنند.

شاهوردی افزود: افتخار استان این است که موزه عروسک به عنوان موزه برگزیده در شاخص کودک و نوجوانان در آئین انتخاب موزه برتر در سال گذشته انتخاب شده است.

وی از وجود ۵ پایگاه ملی در استان خبر داد و اضافه کرد: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، بشرویه، فردوس و نهبندان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سه پایگاه جهانی در استان وجود دارد، گفت: این پایگاه‌ها شامل باغ اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت است که بسیار فضای بکر و ناشناخته‌ای دارند.

شاهوردی با بیان اینکه دو پرونده ثبت جهانی داریم، تصریح کرد: یکی از پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای ما است که بسیار زیبا هستند و یک کاروانسرا در سرایان و سه کاروانسرا در طبس وجود دارد که همکاران ما پرونده را ثبت می‌کنند تا ثبت جهانی شود.

فعالیت بخش خصوصی در کمپ نجوم سه‌قلعه سرایان

وی مجموعه آسبادهای استان را منحصر به فرد دانست و یادآور شد: در شهرستان‌های درمیان و نهبندان مجموعه زیادی از آن‌ها وجود دارد که پرونده جهانی آن در دست تهیه است و اگر ثبت شود آثار ثبت جهانی رشد خوبی خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم سرمایه‌گذار خصوصی جذب کنیم تا اقامت گردشگران را بیشتر کنیم و اقامت آن‌ها را به بیش از یک روز افزایش دهیم.

شاهوردی با بیان اینکه دنیا به سمت گردشگری سوق کرده است، افزود: سیاست دولت نیز توجه به گردشگری است و تعداد آثار ثبتی ما در استان بالا اما منابع ما محدود است و فرمانداران باید گردشگری را در اعتبارات در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه باغ رحیم‌آباد بیرجند بازگشایی شده است، گفت: از ساعت هشت تا ۱۴ صبح و از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ عصر همشهریان می‌توانند از فضای باغ بازدید داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما پرداختن به مقوله کویر است و کویرهای دهسلم نهبندان با تپه شنی بیش از ۵۰۰ متر در دنیا منحصر به فرد است.

شاهوردی خاطرنشان کرد: در بحث کمپ نجوم سه‌قلعه سرایان سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعالیت دارد و اگر زیرساخت نیاز داشته باشد اعتبار می‌گذاریم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول