اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آیت‌الله اراکی: هویت یک جامعه را سبک شهری آن جامعه می‌سازد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه هویت یک جامعه را سبک شهری آن جامعه می‌سازد، گفت: در جامعه‌ای که هویت خاصی دارد این هویت خاص نمی تواند با سبک معماری شهری و تنظیم زندگی شهری با هم در تضاد باشند و هماهنگ نباشند.

آیت‌الله اراکی: هویت یک جامعه را سبک شهری آن جامعه می‌سازد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله محسن اراکی، استاندار قم با آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه دیدار و در خصوص موضوع شهرسازی اسلامی گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله محسن اراکی در این دیدار با بیان این‌که هویت یک جامعه را سبک شهری آن جامعه می‌سازد، گفت: در جامعه‌ای که هویت خاصی دارد این هویت خاص نمی‌تواند با سبک معماری شهری و تنظیم زندگی شهری با هم در تضاد باشند و هماهنگ نباشند.

وی با تاکید بر اینکه اسلام تعلیمات و احکام گسترده‌ای درباره سبک زندگی شهری و معماری شهری دارد، افزود: با دغدغه استنباط دستورات اسلامی در حوزه عمران شهری، ما کتابی به نام فقه عمران شهری نوشتیم که به پیشنهاد شهردار وقت درس‌های آن در حوزه علمیه برگزار شد و ثمره آن درس‌ها تربیت نیروی مناسب و چاپ کتاب فقه عمران شهری است.

عضو جامعه مدرسین همچنین اظهار کرد: کلام اصلی ما این است که اگر شهری که اسلام می‌خواهد ایجاد کنیم بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی از بین می رود. بخش عمده‌ای از انحرافات اخلاقی و معنوی که الی ماشاءالله زیاد است، می‌تواند محصول سبک شهرسازی و مسکن سازی غلط باشد. از طرفی می‌توان گفت این همه سرطان و مرگ‌ومیرهایی که نتیجه بیماری‌ها است، محصول همین سبک زندگی غلط شهری است.

آیت الله اراکی گفت: حال که دولت اسلامی است و سعی دارد با موازین اسلامی پیش برود و امروز به صورت جدی وارد عرصه خانه‌سازی شده است، لازم است طرح شهر و مسکن اسلامی پیگیری جدی شود. درخواست ما این است که چند شهر بر وفق معیارهای شهر اسلامی که روی آن کار شده و نیرو تربیت شده بنا شود و به عنوان شهر پایلوت معیار شهرسازی‌ها در جهان اسلام و بلکه در کل دنیا قرار بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: امروز مهندسین ما توانستند طرح شهر اسلامی که در فضای علمی و فقهی تولید شده را به ماکت و نقشه‌های سه‌بُعدی تبدیل کنند و کاملا آماده برای اجرایی‌کردن طرح شهر و مسکن اسلامی هستند. این طرح قطعا در فضای عملیاتی و اجرایی جواب خواهد داد و ان شاءالله نقاط دیگر کشور هم از این سبک تقلید خواهند کرد و معتقدیم حتی اروپایی‌ها در اجرای این طرح از ما سبقت می‌گیرند.
 
آیت الله اراکی در ادامه گفت: پیشنهاد ما تشکیل یک کمیته مشترک بین مهندسین و فقهایی است که این طرح را کامل تلقی کردند و نیز اعضای استانداری و شهرداری که این مسئله را عملیاتی و اجرایی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از اساسی‌ترین بنیادهای معماری غربی را جذب سرمایه و کار اقتصادی و سودآوری دانست و افزود: در این تفکر هدف خدمت به جامعه نبوده است بلکه دنبال این بودند که برای سرمایه‌دار بیشتر سود ایجاد شود. در مسئله برج‌سازی و مرتفع‌سازی سود سرمایه دار لحاظ شده است نه نفع عموم مردم. دنبال صرفه‌جویی در زمین بودند که با کمترین سرمایه بیشترین برداشت را کنند. ما این‌گونه نگاه نمی‌کنیم باید نفع عموم مردم در نظر گرفته شود نه نفع نظام سرمایه داری که بیست درصد سرمایه‌گذاری کند صددرصد سود ببرد.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم طوری باید برنامه‌ریزی شود که حتی طبقه فقیر بتوانند از این خانه‌ها استفاده کنند. این می‌تواند با تسهیلات دولتی برای قشر محروم باشد. همچنین نوع مصالحی که در ساختمان به کار می‌بریم می‌تواند مصالح مقاوم و ارزان قیمت بدون ضررهای روحی و بدنی باشد.

آیت‌الله اراکی همچنین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای ما پایش امکانات درون شهری برای به‌کارگیری و ایجاد یک محله و شهرک اسلامی است. ما زمین‌های بسیاری در درون شهر داریم که موقعیت بسیار خوبی برای ایجاد مسکن‌های اسلامی دارند که متاسفانه معطل مانده‌اند و استفاده مناسب نمی‌شود.

وی گفت: احیاء بافت‌های فرسوده هم مسئله خیلی مهمی است که می‌توان با پیشنهاد طرح‌های تشویقی مناسب، کاری کرد که احیای مناسب این بناها هم توسط خود مردم انجام شود.

سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی درباره طرح‌های ساخت مسکن، با اشاره به موضوع شهرسازی اسلامی گفت: اصل موضوع کاملا مورد قبول است اما نکته راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن است. باید درباره شیوه ورود و کارهای اجرایی و عملیاتی آن بحث کنیم.

استاندار قم با بیان اینکه اخیرا دستور احداث قریب به 20 شهر جدید از طرف رییس‌جمهور صادر شده است، گفت: باید توجه کرد که قرار است این شهر را چه کسانی استفاده کنند؟ آیا فقط کسانی که تمکن مالی دارند می‌توانند از این شهر استفاده کنند یا طوری طراحی می‌شود و هزینه‌هایش پیش‌بینی می‌شود که کل مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/78032

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول