اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

اجرای پیوند کلیه، مغز و استخوان و قرنیه در کرمانشاه/ کرونا آمار اهدای عضو را کاهش داد

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اجرای پیوند کلیه، مغز و استخوان و قرنیه در استان گفت: اهدای عضو سال گذشته در استان به ۶ بیمار جان دوباره بخشید.

اجرای پیوند کلیه، مغز و استخوان و قرنیه در کرمانشاه/ کرونا آمار اهدای عضو را کاهش داد

بهنام روندی مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مناسبت ۳۱ اردیبهشت‌ماه اهدا عضو اهدا زندگی دوباره، اظهار کرد: این کار بزرگ، یک عمل خداپسندانه است.

وی ادامه داد: بحث اهدای عضو دو جنبه دارد، بحث جنبه علمی که متولی آن دانشگاه علوم پزشکی بوده و بخش دیگر مشارکت مردم و خانواده‌ها در این امر خداپسندانه است.

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در توضیح تفاوت مرگ مغزی و کما، گفت: مرگ مغزی به از بین رفتن کامل و غیرقابل برگشت تمام عملکردهای همه سلول‌های مغز گفته، ولی کما به اختلال موقتی عملکرد بخشی از سلول‌های مغز بیان می‌شود که قابل برگشت و قابل درمان است.

روندی تشخیص مرگ مغزی را کاری کاملا علمی و تخصصی عنوان کرد و افزود: این تشخیص در دانشگاه علوم پزشکی توسط تیم تخصصی متشکل از پنج تخصص داخلی، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب و متخصص پزشک قانونی انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان‌های حیاتی و اصلی بدن می‌تواند زندگی ۸ نفر را نجات دهد و با اهدای سایر نسوج و بافت‌های بردن همانند استخوان، تاندون، غضروف، قرنیه چشم و... می‌تواند زندگی ۵۲ نفر را بهبود ببخشد.

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: ۲۷ هزار از هموطنان نیازمند عضو پیوندی و در لیست انتظار هستند که متأسفانه هر دو ساعت یکی از آن‌ها را از دست می‌دهیم در حالی که سالانه ۴ هزار بیمار مرگ مغزی داریم که به دلیل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و ناآگاهی با اعضای بدن سالم که می‌توانند حیات‌بخش باشند، به خاک می‌سپاریم.

روندی بیان کرد: فرد مرگ مغزی از نظر تمام تست‌ها پزشکی باید مورد تأیید باشد و عمل پیوند بعد از رد کردن تمام بیماری تهدید کننده حیات انجام می‌شود.

وی اشاره‌ای به خدمات دانشگاه علوم پزشکی در راستای پیوند اعضا داشت و اضافه کرد: پیوند کلیه در استان از سال ۱۳۶۸ آغاز شده و تاکنون حدود یک‌‌هزار و ۷۰۰ پیوند کلیه انجام شده که ۱۶ مورد از آن مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده است.

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به پیوند مغز استخوان، کلیه و قرنیه در استان، گفت: بیماری‌های که جنبه عفونی و واگیردار دارند و تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کنند مانند بیماری کرونا مانع پیوند عضو هستند.

روندی تصریح کرد: آمار اهدای عضو به علت شیوع بیماری کرونا در جهان و به تبع آن در کشور و استان کاهش پیدا کرده به طوری که سال گذشته ۶ مورد اهدای عضو داشتیم و امسال هم هنوز موردی نداشته‌ایم.

وی در توضیح باورهای غلط در این رابطه، تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر باورهای غلط فرهنگی و مذهبی در این خصوص کم‌تر شده و با انتشار مطالب علمی و پزشکی مردم نسبت به این قضیه آگاه شدند.

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی متولی بحث علمی و پزشکی در زمینه اهدای عضو است و تیم‌های پزشکی متشکل از پزشکان و پرستاران و سایر همکاران درمانی در قالب تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی با گذراندن دوره‌های تخصصی در این زمینه فعال و تمام بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان توسط این تیم روزانه پایش می‌شوند.

انتهای پیام/پ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول