اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رشد 40 درصدی اشتغال در پارک‌های علم و فناوری کشور

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: از ابتدای امسال تاکنون اشتغال در پارک‌های علم و فناوری، با رشد ۴۰ درصدی، از ۶۵ هزار اشتغال به ۹۰ هزار اشتغال رسیده همچنین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از هزار و ۶۶۴ مورد به هزار و ۷۱۶ مورد ارتقاء یافته است.

رشد 40 درصدی اشتغال در پارک‌های علم و فناوری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی خیرالدین امروز در اجلاس سراسری روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که به میزبانی پارک علم و فناوری فارس و با حضور معاونان وزارتخانه‌های صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت علوم در سیاست‌گذاری توسعه فناوری و نوآوری در کشور، به دنبال مدیریت و نظارت است و بیشتر مایل هستیم از ایده‌های شرکت‌های فناور و پارک‌های علم و فناوری در سیاستگذاری‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری کشور برنامه‌های مدون خود را برای اجرایی شدن ارائه کنند.

خیرالدین با بیان اینکه صرفاً ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مهم نیست، ادامه داد: باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هدایت کنیم و این امر، یک موضوع فرهنگی است که باید برای آن اقدامات لازم انجام شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اضافه کرد: الزامات تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، توجه به سمت بازار و تقاضا است; تولید و بازار باید مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان باشد، در غیر این صورت در آینده شاهد شرکت‌های دانش‌بنیان بیکار خواهیم بود، مانند دانش‌آموختگان دانشگاهی که امروز بیکار هستند.

وی گفت: مسیر تبدیل واحد‌های فناور مستقر در پارک‌ها به شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ در حال هموار شدن است و باید در این راستا ارائه مجوز‌ها را تسهیل کنیم، به همین دلیل برای مراکز رشد موافقت اولیه ساده می‌شود تا در مراحل بعدی موافقت نهایی صادر شود.

خیرالدین ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون اشتغال در پارک‌های علم و فناوری، با رشد ۴۰ درصدی از ۶۵ هزار اشتغال به ۹۰ هزار اشتغال رسیده همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان از هزار و ۶۶۴ مورد به هزار و ۷۱۶ مورد رسیده‌ است.

افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی هم در این مراسم اظهار داشت: استقلال واقعی کشور در گروی استقلال اقتصادی به ویژه در حوزه امنیت غذایی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی افزود: بعد از جنگ روسیه و اوکراین دنیا در حوزه امنیت غذایی دچار چالش شده است و این در حالی است که اوکراین در رده سوم تا هفتم تولیدکنندگان غذا در جهان بود.

وی ادامه داد: قیمت برخی مواد غذایی، در حال حاضر بیش از 100 در صد در جهان افزایش یافته است و بسیاری کشور‌ها دچار مشکل در تامین مواد اولیه غذایی شده اند.

وی اضافه کرد: ایران در بخش کشاورزی دارای ظرفیت کم نظیری است و ۳۰۰ روز آفتابی در کشور داریم و از چهار فصل همزمان برخورداریم و از هشت کشور تنوع زیستی دنیا با بیش از گونه‌های گیاهی و جانوری هستیم، اما با چالش‌هایی مانند گرم شدن هوا و کم آبی مواجه هستیم.

نکویی تاکید کرد: 4 میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی کشور داریم که حدود ۷۰ درصد آن‌ها یا کم سواد و یا بی سواد هستند و باید دانش را در بخش کشاورزی رسوخ دهیم و بهره وری پایین و محدودیت منابع آب از مشکلات ما در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود، اما گردش مالی ما تنها ۵۰۰ میلیون دلار از ۲۰ میلیارد دلار تمام جهان در زمینه زعفران است.

نکویی اضافه کرد: در قبال بخش کشاورزی باید وظیفه شناس باشیم و حوزه دانش بنیان در صنعت کشاورزی نقش موثری می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی سالم ایفا می‌کند.

وی گفت: دولت اولین مصوبه خود در خصوص کشاورزی در حوزه دانش بنیان اولین مصوبه خود را ارایه کرد و افزایش ۲۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور در حوزه کشاورزی هدف گذاری شده است.

نکویی افزود: تمهیداتی انجام شده تا در استان‌ها تعداد شرکت‌های دانش بنیان در پارک و علم و فناوری در حوزه کشاورزی افزایش یابد و بومی سازی در تولیدات کشاورزی نیز در اولویت قرار بگیرد و از نظر محتوایی باید شرح حال مردم در حوزه غذا باید مورد توجه قرار بگیرد و عادلانه کردن یارانه‌ها فرصت مغتنمی برای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی است تا قیمت تمام شده محصول کشاورزی را کاهش دهند.

وی بیان کرد: ۳۵۰ هکتار از بهترین اراضی خرسان رضوی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و باید هوشمندسازی بخش کشاورزی در کشور را مورد توجه قرار دهیم که در کاهش و فرآوری ضایعات کشاورزی، اصلاح نژاد دام، پرورش آبزیان، تولید آنزیم‌ها و مکمل‌ها و ... در حوزه داشن بنیان می‌توان اقدامات گسترده‌ای انجام داد.

نکویی ادامه داد: به طور متوسط ضایعات کشاورزی در حد غذای ۲۵ میلیون نفر است که با استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان می‌توان ان را در حد فراوانی کاهش داد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول