اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

فارس‌من| چرا شرکت در کنکور دانشجویان روزانه بدون انصراف قطعی ممکن نیست؟

برخی دانشجویان داوطلب کنکور سراسری، شرکت در کنکور بدون انصراف قطعی از دانشگاه را خواستار شدند؛ رئیس سازمان سنجش گفت: تحقق این مسأله ممکن نیست.

فارس‌من| چرا شرکت در کنکور دانشجویان روزانه بدون انصراف قطعی ممکن نیست؟

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ «کنکور» در کشور ما مسأله‌ای است که بیشتر خانواده‌ها به طرق مختلف با آن درگیر هستند، برخی قبول نمی‌شوند و به دنبال راهکاری برای ورود به مراکز آموزش عالی هستند و برخی دیگر قبول می‌شوند اما رشته و دانشگاه مورد قبولی را دوست ندارند و می‌خواهند دوباره در کنکور شرکت کنند.

براساس قانون، اگر فردی وارد دانشگاه شده و به نوعی دانشجو محسوب می‌شود دوباره بخواهد در کنکور شرکت کند باید از دانشگاه انصراف بدهد.

این موضوع به مذاق دانشجویان خوش نیست و می‌خواهند بدون انصراف از دانشگاه بتوانند در کنکور شرکت کنند تا اگر دوباره نتوانستند در رشته یا دانشگاه مورد علاقه‌شان قبول شوند تحصیل خود را در همان دانشگاه قبلی ادامه دهند؛ برخی کاربران سامانه فارس من نیز با ثبت درخواست خود در این سامانه خواستار شرکت در کنکور بدون انصراف قطعی از دانشگاه شدند.

 

* چرا منع شرکت در کنکور بدون انصراف فقط برای دانشجویان روزانه است؟

سردبیر سوژه فارس من در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، می‌گوید: دانشجویان تمام دوره‌های دانشگاهی می‌توانند بدون انصراف دوباره در کنکور شرکت کنند و این مانع فقط برای دانشجویان دوره‌های روزانه است، بنابراین ما از مسوولان می‌خواهیم فرصت شرکت مجدد دانشجویان دوره‌های روزانه در کنکور را بدون انصراف از دانشگاه فراهم کنند تا ما هم بتوانیم دوباره شانس خود را امتحان کنیم، زیرا شاید دانشجویان دوره‌های روزانه هم از رشته خود ناراضی باشند و بخواهند با شرکت دوباره در کنکور در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند.

* شرکت دانشجویان روزانه در کنکور بدون انصراف از دانشگاه، کشور را متحمل هزینه می‌کند

این موضوع را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جویا شدیم.

پورعباس دراین باره گفت: برخی دانشجویان دوره‌های روزانه که تمایل به حضور مجدد در کنکور بدون انصراف از دانشگاه داشتند این موضوع را به دیوان عدالت اداری هم برده‌اند، رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر این اساس بوده که اجازه داده اینها بدون انصراف از دانشگاه در کنکور شرکت مجدد داشته باشند و رای مجددی داده که در کنکور شرکت کنند و پس از قبولی از دانشگاه قبلی انصراف دهند، اما ما به عنوان وزارت علوم با این امر مخالفیم زیرا در این صورت نطام آموزش عالی آشفته می‌شود، یعنی همه دانشجویان حال حاضر دانشگاه‌ها داوطلب کنکور می شوند و مدیریت این موضوع غیرممکن می‌شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال ما در یک سال برای هر دانشجوی پزشکی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم، حال این دانشجو دوباره در کنکور شرکت کند و قبول شود، او باید یک سال که از تحصیلش گذشته را دوباره در دانشگاه یا رشته دیگری بخواند، این کار هزینه بسیاری دارد.

 

پورعباس با بیان اینکه این کار غیرکارشناسی است، گفت: مگر ما چقدر ظرفیت برای کنکور داریم؟ تمام ۸ هزار نفر که قبول شده‌اند می خواهند دوباره شانس خود را امتحان کنند و اگر قبول شوند کل ظرفیت سال گذشته ما خالی می‌شود و هزینه‌ها هدر می‌رود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: براساس دستور مقام معظم رهبری و مصوبه‌ای در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم داشتیم از دیوان عدالت اداری خواستیم تا از ورود به موضوعات تخصصی آموزش عالی حذر کند تا سیستم به هم نریزد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول