اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

برنامه‌ریزی برای جذب ۴۳ درصدی هنرستان‌ها در خراسان‌شمالی/سرانه فضای آموزشی در استان ۳.۸ متر است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: طرح آینده پژوهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در استان با پیشنهاد از استان کلید خورد.

برنامه‌ریزی برای جذب ۴۳ درصدی هنرستان‌ها در خراسان‌شمالی/سرانه فضای آموزشی در استان ۳.۸ متر است

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی عصر امروز در شورای آموزش و پرورش استان که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهارکرد: طرح آینده پژوهی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در استان با پیشنهاد از استان کلید خورد.

وی گفت: طرح آینده پژوهی رشته‌ای با نگاه به سند تحول بنیادین، طراحی و هدایت تحصیلی متناسب با نیازمندی‌های کشور آماده شده‌است که طبق بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری مجموع کسانی که وارد حوزه‌های تحصیلی بالا می‌شوند، باید درصد بالایی از آنها جذب هنرستان‌ها شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه در این طرح ابزارهای توسعه، موانع و ارائه راهکارها نیز ذکر شده‌است، افزود: نگاه در سند برنامه ششم توسعه این بوده که ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و ۵۰ درصد به سمت نظری بروند، اما در حال حاضر در کشور ۶۵ درصد نظری و ۳۵ درصد فنی هستند که میانگین استان نیز به همین صورت بوده‌است.

اکبری عنوان کرد:  پیش‌بینی شده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده در خراسان‌شمالی با رشد ۱۰ درصدی هدایت تحصیلی به سمت فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها به جذب ۴۳ درصدی در این حوزه برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر استقبال دانش آموزان از رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی بالا و پذیرش به شدت پایین بوده‌است،که برای حرکت به سمت توسعه متوازن رشته‌ای در استان باید به سمت جذب دانش آموزان در هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها پیش رفت.

اکبری اظهار داشت: در اجرای طرح آینده پژوهی رشته‌ای، متناسب با زیست بوم استان رشته‌های جدید ایجاد و رشته‌های منسوخ شده حذف خواهد شد که در سال تحصیلی جاری سعی بر این است که هدایت تحصیلی دانش آموزان مطابق با رشته‌های مورد نیاز استان در جهت کاهش بیکاری رقم بخورد.

وی همچنین گفت: برای توسعه رشته‌ای نیازمند فضا، تجهیزات و امکانات هستیم که با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارات جذب خواهدشد و در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد.

اکبری با اشاره به اینکه در استان ۸۸ هنرستان با ۸۸ رشته فعالیت دارند، گفت: پیش نیازهایی هم وجود دارد با حمایت صنایع از اشتغال، در جذب سرباز مهارت، سربازان به کارگیری شوند که همگی کمک کنند تا توسعه متوازن در بازه زمانی سه ساله در استان محقق شود.

وی دستور جلسه بعدی شورا را مربوط به فضاهای آموزشی مهارتی جوار صنایع عنوان کرد و افزود: در بحث توسعه متوازن رشته‌ای در خراسان‌شمالی، جاجرم تنها شهرستانی است که رتبه بالا جذب هنرستان و فنی و حرفه‌ای را دارد که به دلیل وجود صنعت آلومینا در این شهرستان، هنرستان جوار معدن دارند که تحصیل می‌کنند و به کارگیری می‌شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سازمان سمت تقاضا داریم، دستور داده شود صنایع پای کار بیایند، هنرستان‌ها با نگاه به صنایع استان پیش روند که هنرستان‌های جوار صنایع در اسفراین، پتروشیمی، سیمان ایجاد و نگاه فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم.

اکبری با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزش و پرورش در استان شرایط خوبی ندارد، عنوان کرد: در بجنورد سرانه فضای آموزی ۳.۸ متر است، در زمین‌های ارتش ساخت‌وساز با سرعت درحال انجام است که باتوجه به وجود یک قطعه آموزشی در آن نقطه تقاضا داریم که هر چه سریعتر این فضا به این سازمان تحویل داده‌شود تا یک آموزشگاه ۱۵ کلاسه دولتی که برای این نقطه پیش‌بینی شده‌است احداث شود.

وی همچنین توضیح داد: بجنورد، ۱۹۴ مدرسه دونوبته و تنها ۱۵ مدرسه تک شیفت دارد که نیاز است شهرداری زمین‌ها را تحویل دهد تا مشکل این حوزه در مرکز استان رفع شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول