اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

شاخص بورس تهران کانال 1.6 میلیون واحدی را از دست داد

بورس در حالی امروز قرمزپوش بود که بسیاری از کارشناسان مساله روانی ورود بازار سهام به کانال 1.6 میلیون واحدی را دلیل فشار فروش در بورس می‌دانند.

شاخص بورس تهران کانال 1.6 میلیون واحدی را از دست داد

به گزارش خبرنگار  بورس در حالی روزهای قرمز رنگی را پشت سر می‌گذارد که عوامل مختلف موثر بر بازار سرمایه هریک در حال ارسال علامت‌های مختلف به سهامداران هستند.

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران برای دومین روز متوالی صعود کرد و وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحد شد، اما این شاخص امروز با کاهش روبرو شد و به کانال 1.5 میلیون واحدی بازگشت.

شاخص کل هموزن نیز امروز روندی کاهشی داشت. البته شاخص کل هموزن دیروز هم منفی بود. شاخص کل بازار سهام در حالی به بالاترین سطح در 20 ماه اخیر صعود کرد که تحلیل‌ گران تکنیکی سطح یک میلیون و 600 هزار واحد را سقف مقاومت مهمی قلمداد می‌‌کردند.

رکورد خروج پول از بورس طی روزهای کاری اردیبهشت ماه شکسته شد. این مساله می‌تواند یک علامت منفی برای بازار سرمایه باشد. طی روزهای گذشته و با اصلاح نرخ ارز ترجیحی هم سهم‌های دلاری و هم سهم‌های ریالی رشد را تجربه کردند، اما طی معاملات دو روز گذشته سهم‌های کوچک بازار از دید سهامداران خارج شده و همین مساله باعث افت شاخص کل بورس شد.

* شرط رشد بورس در روزهای آینده

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در هفته گذشته گفت: روندهای درونی بازار سهام در روزهای اخیر به شکلی بوده است که درباره توان صعودی شاخص تردیدهایی شکل گرفته است. دیروز هم با وجود رشد شاخص کل، حدود 60 درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند.

وی ادامه داد: امروز هم در بازار شاهد دو جهت‌گیری متفاوت بوده‌ایم. از سویی نمادهای کوچک و متوسط با عرضه و خروج پول حقیقی مواجه شدند و از سوی دیگر نمادهای بزرگ و شاخص‌ ساز تقاضای بیشتری دارند و ورود پول حقیقی دارند. اگر شاخص کل می توانست در کانال جدید باقی بماند می توانستیم امیدوار به روند صعودی بورس در روزهای آینده باشیم، اما با شرایط فعلی شاخص با افت همراه خواهد بود.

* سقوط دسته جمعی شاخص های بورس

در معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 11 هزار و 46 واحدی نسبت به روز سه‌ شنبه به رقم یک میلیون و 594 هزار و 977 واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.69 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت 5 هزار و 186 واحدی به سطح 442 هزار و 623 واحدی بازگشت. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.16 درصد بوده است که که پائین‌ترین رقم هفته است. شاخص کل فرابورس نیز 45 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 643 واحد قرار گرفت.

* خروج پول از بورس برای دومین روز پیاپی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار بازهم منفی شد و 330 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در معاملات اردیبهشت ماه بوده است. خروج سرمایه از بورس نسبت به روز گذشته رشد 44 درصدی داشته است. گروه فلزات اساسی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشت و گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز بیشترین سهم را در ورود پول به بازار سهام داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و نمادهای وآفر (سرمایه گذاری ارزش آفرینان)، مدیریت (سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری)، حگهر (حمل و نقل گهرترابر سیرجان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 891 میلیارد تومان رسید که کاهش 25 درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 22 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 938 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود 75 درصد بوده است.

* رشد صف‌های خرید در بازار سهام

در جریان معاملات امروز حدود 72 درصد سهم های بازار سرمایه با کاهش قیمت روبرو شدند و تعداد صف های فروش به 39 سهم رسید. 21 درصد سهم های بورسی نیز با رشد مواجه شدند که 26 سهم نیز در صف خرید باقی ماندند.

 در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 72 درصد کاهش یافت و 111 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 178 درصد رشد کرد و در رقم 284 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد ددانا (شرکت داروسازی دانا)، مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) و شپارس (شرکت بین المللی محصولات پارس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدام (شرکت خوراک دام پارس)، کدما (معدنی‌ دماوند) و سکرد (سیمان کردستان) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول