اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

راز عبور بدون مشکل از اوج بار تابستان/ دولت مدیریت مصرف برق را از خود شروع کرد

دولت با ابلاغ دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور کاهش 30 درصدی مصرف برق در ساعات اداری را به تمام زیرمجموعه‌های دولتی تکلیف کرد.

راز عبور بدون مشکل از اوج بار تابستان/ دولت مدیریت مصرف برق را از خود شروع کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صرفه‌جویی در مصرف برق حتی در شرایط عادی نیز مسئله‌ای با اهمیت تلقی می‌شود، چه برسد به اینکه تامین برق نیز با حساسیت ویژه مواجه شده باشد. با توجه به آمار سال‌های گذشته این مسئله مشخص است که در کنار برنامه‌ریزی دقیق دولت، مسئله صرفه‌جویی در مصرف برق کلیدواژه عبور بدون مشکل از اوج بار تابستان به حساب می‌آید.

در چنین شرایطی پر واضح است که درخواست هرگونه صرفه‌جویی در مصرف برق به حکم ضرب المثل «یک سوزن به خود بزن، یک جوالدوز به مردم» در گام اول نیازمند تغییر رفتار دولت و شروع صرفه‌جویی از دستگاه‌ها است.

بر این اساس به استناد آخرین مصوبه هیئت وزیران که به امضای معاون اول رئیس جمهور هم رسید، دولت مدیریت مصرف برق در تابستان پیش رو را از خود آغاز کرد و با وضع قوانین سخت‌گیرانه خواستار تبعیت تمام زیرمجموعه‌های دولتی از این قوانین شد.

*الزام کاهش 30 درصدی مصرف برق ادارات دولتی، بانک‌ها و نیروهای مسلح

به گزارش فارس به استناد جزئیات دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در ایام گرم سال به تشخیص وزارت نیرو، دستورات مرکز دیسپاچینگ ملی برق ایران (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) برای تمام مدیران برق و مشترکان بزرگ برق لازم الاجراست و استانداران و مدیران استانی موظف هستند ضمن ایجاد هماهنگی برای رعایت دقیق سهمیه برق ابلاغی دیسپاچینگ ملی برق ایران، از بروز هرگونه اختلال در بهره برداری از شبکه برق جلوگیری کنند.

همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی، بانک ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند، نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.

*مولدهای تولید برق با ظرفیت حداکثر در مدار قرار بگیرند

علاوه بر محدودیت‌های تعیین شده، دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور بیان می‌کند که کلیه دستگاه‌های اجرایی و صنایعی که دارای نیروگاه و مولدهای برق هستند، موظف هستند از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریورماه نسبت به تولید حداکثری برق و انتقال مازاد آن به شبکه سراسری اقدام کنند.

از سوی دیگر وزارت نیرو موظف به خرید برق تزریقی این نیروگاه‌ها به شبکه و وزارت نفت موظف به تأمین سوخت گاز و مایع مورد نیاز این نیروگاه‌ها و مولدها در بازه فوق است. همچنین صرفاً بخشی از سوختی که جهت تحویل برق به شبکه با تأیید وزارت نیرو مصرف می‌شود، شامل تعرفه نیروگاهی می‌شود.

*برق دستگاه‌های متخلف از راه دور قطع می‌شود

یکی از مهمترین محورهای دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در تبصره 3 ماده 2 قرار گرفته است. بر این مبنا به منظور تضمین اجرای موفق برنامه یاد شده، وزارت نیرو موظف شده است تا از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق به وسیله نصب کنتور هوشمند و تجهیزات قطع و وصل از راه دور نسبت به پایش و کنترل مصرف مشترکین مشمول تا سقف تعیین شده اقدام کند.

بر این مبنا در صورت عدم رعایت سقف تعیین شده، شرکت‌های توزیع نیروی برق موظف هستند، با اطلاع رسانی قبلی نسبت به قطع برق و پس از اخذ تعهد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط مبنی بر رعایت سهمیه تبیین شده نسبت به وصل مجدد انشعاب برق اقدام کنند. لازم به ذکر است که هزینه‌های مرتبط با تهیه و نصب تجهیزات کنتور هوشمند با قابلیت قرائت و قطع و وصل از راه دور به عهده دستگاه‌های مشمول است.

بر اساس آخرین آمار موجود ارائه شده در اسفندماه سال 1400، 82 درصد از کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی شده برای ادارات کشور نصب شده و امکان پایش دقیق مصرف برق این مشترکان مهیا شده است و به نظر می‌رسد این آمار با پیشرفت قابل توجه در 2 ماه گذشته مواجه شده است.

*مزایای استفاده از کنتور هوشمند

کنتورهای هوشمند علاوه بر مزایای کنتور دیجیتال دارای مودم و ارتباط از راه دور هستند، بر این مبنا امکان قرائت از راه دور برای صنعت برق در این کنتورها فراهم می‌شود.

همچنین، ، امکان هشداردهی به مشترکان برق خانگی دارای کنتور هوشمند در صورت افزایش مصرف وجود دارد و ارتباط بین مشترک و صنعت برق دو طرفه خواهد شد.

بر این اساس زمانی که یک مشترک بسیار بیشتر از الگوی مصرف نسبت به استفاده از برق مبادرت ورزد و زمینه قطع برق برای تعداد کثیری از مشترکان درگیر را به وجود آورد، کنتور هوشمند این امکان را مهیا کرده که تنها مصرف برق مشترک پرمصرف محدود شود.

*جوالدوز دولت به خود با صدور دستورالعمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور

با توجه به دستورالعمل مذکور به نطر می‌رسد، دولت مردمی پیش از درخواست از مردم به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی و مدیریتی، جوالدوز مدیریت مصرف را به خود زده و صرفه‌جویی را از نهادهای دولتی آغاز کرده است.

این مسئله در شرایطی که با اقدامات دقیق و بدون محافظه‌کاری وزارت نیرو به عنوان مجری این مصوبه هیئت وزیران همراه شود، می‌تواند زمینه ایجاد اعتماد در  میان مردم را مهیا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول