اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

سردار سلامی، سوم خرداد با قهرمانان خط‌شکن دیدار می‌کند

سردار علی‌محمّد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات سپاه پاسداران از برگزاری نشست فرمانده کل سپاه با ۳۵۰ فرمانده گردان‌های رزمی دفاع مقدس در تهران، در سوم خرداد خبر داد.

سردار سلامی، سوم خرداد با قهرمانان خط‌شکن دیدار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار علی‌محمّد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از برگزاری اولین مراسم تجلیل از فرمانده گردان‌های رزمی دوران دفاع مقدس با عنوان «قهرمانان خط‌شکن» خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری موفّق چند دوره مراسم «یادها و نام‌ها» و تجلیل از فرماندهان و مدیران ارشد دفاع مقدس که در تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اهتمام ویژه‌ای داشتند، بنا بر این شد در چهلمین سالگرد فتح خرمشهر و عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس، از فرمانده گردان‌هایی که اقدام به روایت تاریخ شفاهی کرده‌اند، تجلیل به‌عمل آید.

وی افزود: حدود ۲ هزار فرمانده گردان در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم که همگی شناسایی‌شده‌اند و از سال ۱۳۹۹ تاکنون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس موفّق شده است تاریخ شفاهی ۳۵۰ فرمانده گردان را برگزار کند. با توجه به وظیفه مهم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در تاریخ‌نگاری مستند و مستدل جنگ، قرار است به‌مرور زمان و در فرصت‌های آتی، تاریخ شفاهی تمامی فرمانده گردان‌ها گرفته شود و امیدوار هستیم این مراسم هر سال برگزار و در سال‌های بعد از سایر فرمانده گردان‌ها نیز تجلیل شود و همانند برنامه «یادها و نام‌ها» استمرار داشته باشد. 

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه مراسم «قهرمانان خط شکن» در سه بخش برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در بخش اول، از ۳۵۰ فرمانده گردان رزمی از ۲۰ یگان زمان دفاع مقدس، که به این مراسم دعوت‌شده‌اند تجلیل به عمل خواهد آمد.  

وی به بخش دوم مراسم اشاره کرد و گفت: فرمانده گردان‌های رزمی، در رده فرماندهان میانی جنگ مسئولیت اصلی جنگ را برعهده داشتند و بسیاری از این‌ عزیزان به فیض شهادت رسیده‌اند. در این مراسم قرار است ۲۰ خانواده فرماندهان شهید گردان‌های دوران دفاع مقدس تجلیل و تکریم شوند. 

سردار نائینی معرفی آثار مرکز پیرامون خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس که تاکنون منتشر شده است را سومین بخش از مراسم «قهرمانان خط‌شکن» عنوان کرد. 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که هدف اصلی برگزاری این مراسم چیست؟ بیان کرد: دوران دفاع مقدس منشأ هزاران حرف‌های گفته و ناگفته است که در این میان قصه گردان‌ها و فرماندهان آن‌ها متفاوت و متمایز از دیگر موضوعات است؛ فرمانده گردان‌ها محل اتصال اصلی به موضوع جامعه‌پذیری جنگ هستند؛ یعنی آن‌ها ارتباط بلافصل با بسیجیانی که از بدنه مردم بودند را داشتند و تجربه زیستی‌شان با مردمی که داوطلبانه به جنگ آمدند، بسیار بااهمیت است. 

وی با بیان اینکه ابتناء جنگ بر گردان‌های رزمی بود و گردان‌ها قاعده جنگ را تشکیل می‌دادند، گفت: زمانی که فرماندهان می‌خواستند برای عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز عِدّه و عُدّه فراهم کنند، بنای درخواستشان بر تعداد گردان‌های آماده متمرکز بود. 

سردار نائینی افزود: جزئیات حوادث و اتفاقات جنگ که تبیین آن‌ها بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و تاریخ جنگ و دفاع مقدس را رقم می‌زند، به‌طور عینی و واقعی، در گردان‌ها اتفاق افتاده است. حماسه‌ها، مقاومت‌ها، ایثارها، شهادت‌ها و پیروزی‌ها در گردان‌ها رخ‌ داده است. 

وی با بیان اینکه در تاریخ هشت‌ساله جنگ غافلگیری دشمن، شهادت‌ها و پیروزی‌ها، دور زدن دشمن، خط‌شکنی‌ها و خیلی مسائل دیگر توسط گردان‌ها رقم خورده است، گفت: خیلی از اتفاقاتی را که به گوشمان خورده ازجمله در محاصره قرار گرفتن و محاصره شکستن‌ها در واقع قصه و نقل گردان‌ها است. 

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با یادآوری این نکته که راهبردها و تاکتیک‌های عملیاتی فرماندهان توسط گردان‌ها و نیروی عملیاتی و رزمی آن‌ها به مرحله اجرا درمی‌آید، اظهار کرد: در طرح‌ریزی عملیات‌ها، یکی از مؤلفه‌های اصلی در نظر گرفتن استعداد کمی و کیفی گردان‌ها بود و این گردان‌ها جزو اولین‌ها بودند که خطوط دشمن را می‌شکستند و طعم شیرین پیروزی و شکست دشمن را می‌چشیدند. 

وی افزود: گردان‌ها بار اصلی جنگ را بر عهده داشتند و در عدم‌الفتح‌ها و ناکامی‌های جنگ، متحمل سختی‌ها و خسارت‌ها می‌شدند و در زمان تهاجم دشمن، این گردان‌ها بودند که با تشکیل خطوط پدافندی باید مانع از پیشروی و پیروزی دشمن می‌شدند؛ بنابراین نقش اصلی در عملیات‌ها اعم از آفندی و پدافندی بر عهده گردان‌ها بود. 
سردار نائینی با اشاره به اینکه در گردان‌ها نقش اصلی بر عهده فرماندهان آن‌ها است، گفت: فرمانده گردان‌ها جزو شاخص‌ترین رزمندگان بودند که هم می‌جنگیدند و هم فرماندهی می‌کردند. در میان فرماندهان شهید، تعداد شهدای فرمانده گردان‌ بسیار بیشتر است.

همچنین بسیاری از این عزیزان که در قید حیات هستند، مفتخر به مدال جانبازی هستند؛ لذا انجام تاریخ شفاهی فرماندهان گردان‌ها جزو اولویت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قرار گرفته است. 

وی افزود: روایت تاریخ شفاهی فرماندهان گردان، روایت متقن از صحنه‌های جنگ است که می‌تواند ابعاد دیگری از حماسه دفاع مقدس را برای آیندگان ترسیم کند و بخشی از لایه‌های پنهان جنگ را تبیین نماید. به همین علت مسئولین و مدیران مرکز تصمیم گرفتند تا در چهلمین سالگرد عملیات پیروزمند بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر، اولین مراسم تجلیل از فرمانده گردان‌هایی که اقدام به روایت تاریخ شفاهی کرده‌اند را با عنوان «قهرمانان خط‌شکن» برگزار کنند. 

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در خاتمه بیان کرد: این مراسم قرار است با حضور سردار سلامی، فرمانده محترم کل سپاه پاسداران و همچنین فرمانده لشکرهای دوران دفاع مقدس، فرماندهان گردان‌ها و برخی از مسئولین لشکری و کشوری، در سوم خردادماه در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین این مراسم در سطح سپاه‌های استانی کشور به‌طور زنده پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول