اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

دارابی: بودجه ها تخصیصی برای ایجاد نهضت در موزه ها کافی نیست

معاون میراث فرهنگی‌ دارابی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بودجه حوزه میراث و‌ موزه نسبت به سال ۱۴۰۰ دوبرابر افزایش یافته است، گفت: واقعیت این است با این بودجه های اندک‌ نمی توان نهضتی در موزه ها راه انداخت.

دارابی: بودجه ها تخصیصی برای ایجاد نهضت در موزه ها کافی نیست

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، علی دارابی معاون میراث فرهنگی‌ کشور در همایش «روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی» که صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: روز جهانی موزه جشن موزه داران در سراسر دنیاست.

وی افزود: البته ما در آستانه روز جهانی و هفته میراث یکی از مجموعه داران پرتلاش استاد عباس نجات فتحی را در شهرستان شوشتر از دست دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از ۷۹۰ موزه ای که در کشور است ۲۶۰ موزه در اختیار وزارت گردشگری است و بخش اعظم آن مربوط به نهادهای مختلف است.

دارابی با بیان اینکه آنچه به عنوان بناها، آثار باستانی و موزه ها می بینیم حاصل هنر گذشتگان است، گفت: امروز به پاس این هنرمندی نیاکان و گذشتگان سر تعظیم فرود می آوریم.

وی تأکید کرد: میراث فرهنگی جوهر فرهنگ هر قومی است و اگر ما ایرانیان از احترام خاصی برخوداریم به خاطر قدمت کهن، تمدن فرهنگی و میراثی است که حفاظت و معرفی آنها یک وظیفه همگانی محسوب می شود.

دارابی گفت: ما ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه را از این جهت گرامی می داریم که صرفاً یک کار نمادین نباشد بلکه با تشریک مساعی گام های رو به جلو برداریم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه در بحث قدرت نرم و دیپلماسی این موزه ها هستند که نقش آفرینی می کنند، گفت: موزه ها ویترین زمان یک جامعه هستند.

دارابی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بودجه حوزه میراث و‌موزه نسبت به سال ۱۴۰۰ دوبرابر افزایش یافته است، گفت: واقعیت این است با این بودجه های اندک‌ نمی توان نهضتی در موزه ها راه انداخت و این امر یک عزم همگانی می‌خواهد.

وی با اشاره به شعار ایکوم گفت: قدرت موزه‌ها شعار امسال است و می‌توانیم کارکرد فضای مجازی را در این حوزه مدنظر قرار دهیم. منظومه فکری وزارتخانه میراث و گردشگری بر تغییر، توسعه، تحول و فناوری استوار شده است.

دارابی درخصوص قانون جامع میراث‌فرهنگی نیز گفت: لایحه شرح وظایف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور کارشناسان تدوین و مفاد مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی و موزه‌ها در آن جانمایی شد. در این میان با نظر کارشناسان برخی مواد پرمحتواتر و برخی مواد به این قانون افزوده شد تا قانون مادر در وزارت میراث‌فرهنگی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول