اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایتی از خانواده‌ای که خود را وقف «کار جهادی» کرده‌اند

زوج جهادگر قزوینی سال‌هاست که به صورت خانوادگی در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند و معتقد هستند کار جهادی، یک کار استثنایی و جزء اهداف اصلی زندگی آنان بوده و موجب عاقبت بخیری و تقویت حس نوع‌دوستی می‌شود.

روایتی از خانواده‌ای که خود را وقف «کار جهادی» کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، «اردوهای جهادی» مجموعه اقدامات سازنده و اثرگذار اقشار گوناگون مردم در قالب گروه‌های خود جوش برای حضور فعال و کارآمد در نقاط آسیب پذیر و نیازمند است. جهادگران از جنس افراد مخلص، با اراده و مسئولیت‌پذیر هستند و بدون هیچ چشم‌داشت و پاداشی، خدمت بی منت به خلق خود را وظیفه خود دانسته و گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌اند. 

استان قزوین هم دارای گروه‌های جهادی متعدد و فعالی است که علاوه بر خدمت به مردم نقاط مختلف استان، در اقصی نقاط کشور نقش آفرینی می‌کنند و موفق عمل کرده‌اند.

حجت الاسلام مصطفی صالحی از جهادگران فعال استان قزوین و دارای تحصیلات حوزوی بوده و حدود 23 سال در حوزه علمیه مشغول است.

وی علاوه بر اینکه استاد حوزه و دانشگاه است، در حال حاضر مسئول نهاد دانشگاه‌های پیام نور استان زنجان و مسئول گروه جهادی فرهنگی و مردمی با نام صراط قزوین (صدای رسای انقلاب طیبین) است.

مسئولیت کانون تعمیق و گسترش طرح ولایت کشوری هم بر عهده این استاد حوزه و دانشگاه است که مربی‌پروری در دستور کار قرار دارد و مربیان خواهر و برادر با نام طرح طبیب دوار پرورش می‌دهند و مبلغین و مبلغات تا 5 سال مسئولیت 50 دانش‌آموز را در زمینه تربیتی بر عهده گرفته  و در ایام تبلیغ و غیره کار می‌کنند و با نام روحانی خانواده نوجوان فعالیت می‌کنند.

وی که کار تبلیغ را به همراه خانواده‌اش آغاز کرده و همسر ایشان هم مبلغه است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در سال 84 در دیال‌آباد کار گروهی را با نوجوانان آغاز کردیم، کاروان مشهد مقدس را هم راه‌اندازی کردیم که خانوادگی این کار را انجام می‌دادیم.

صالحی می‌افزاید: همان گونه که خانواده‌ها برای کسب درآمد کارگاه ایجاد می‌کنند، یا به کشاورزی مشغول می شوند و در امور مختلف خانوادگی فعالیت می‌کنند، کار جهادی کردن به صورت خانوادگی هم جزو اهداف اصلی ما بود که برکات بسیاری داشته و دارد.

وی نفس گروه‌های جهادی را تلاش و خدمت‌رسانی و جزو ارزش‌های انسانی ذکر و ادامه می‌دهد: در اردوهای جهادی هجرت، جهاد، انفاق و ایثار که از مولفه‌های قرآنی است، موج می‌زند و یک برنامه راهبردی است و باب زندگی انسان را به سمت باب دیگری سوق می‌دهد.

این مسئول گروه جهادی معتقد است؛ به جای اینکه از پول جمع کردن لذت ببریم با شرکت در اردوی جهادی از خدمت کردن لذت می‌‌بریم، از سویی اردوی جهادی یک کار تشکیلاتی بوده و به افراد شخصیت اجتماعی می‌بخشد و کار اجتماعی به نحو احسن اجرا می‌شود. در واقع می‌توان گفت کار جهادی، یک کار استثنایی بوده و عمل و حرکت تحولی انسان‌ساز و فرهنگ‌ساز است.

«فرهنگ مواسات» شیرین‌ترین خاطره در اردوهاست

طبق اذعان صالحی؛ در اردوهای جهادی همه قشرهای جامعه اعم از باسواد و بی‌سواد، کارگر، پزشک، تعمیرکار، پیرایشگر و ... به نوعی دوست دارند پتانسیل‌های خود را به صورت رایگان در اختیار افراد جامعه و نیازمندان قرار دهند و همه مردم تمایل دارند به نوعی خود را وارد عرصه خدمت به مردم کنند.

به گفته وی «جهاد» بستر کرامت مردم را نشان می‌دهد و باید این فرهنگ در جامعه ترویج و گفتمان‌سازی شود تا جامعه «جهادگر» به بار آید گرچه جهادگران زیادی در جامعه داریم که خدمات متنوعی به افراد مستعد کمک ارائه می‌دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه ترویج «فرهنگ مواسات» را شیرین‌ترین خاطره در اردوهای جهادی ذکر و بیان می‌کند: در این اردوها برخی اوقات تلخی‌هایی به وجود می آید و آن زمانی است که کارها جلو نمی‌رود، با مشکل مواجه می‌شویم، نمی‌توانیم نیاز نیازمندی را رفع کنیم و دل شکسته شدن مردم را مشاهده می‌کنیم اما هیچ گاه از برگزاری اردوهای جهادی خسته نمی‌شویم چرا که نفس کار اردوی جهادی، حرکت است که به نحو احسن باید انجام دهیم.

بنابراین گزارش، گروه جهادی صراط قزوین از سال 94 کار خود را آغاز کرده و جهادگران این گروه از زمان زلزله کرمانشاه، سرپل ذهاب و سیل یاسوج و لرستان و حضور در این استان‌ها حرکت جهادی خود را آغاز کرده‌اند.

طرح «14 شب 14 محله» در قزوین

چند سالی است که طرح افطاری ساده و روزه‌داری با نام «14 شب در 14 محله» به نیت 14 معصوم(ع) توسط این گروه جهادی کلید خورده و هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ افطاری به همراه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و مساوات بوده و با هدف تحقق غیرت دینی و حیات جامعه با حفظ کرامت مردم و بالا بردن عزت اجتماعی شکل گرفته است.

صالحی با اشاره به اجرای همین طرح در ماه مبارک رمضان امسال در تمام شهرستان‌های استان قزوین و شهر اقبالیه توضیح می‌دهد: دو مکان در هر شهرستانی در نظر گرفته و سفره‌های افطاری به نام خود مردم پهن می‌شد و غرفه‌هایی از اکیپ‌های فرهنگ ایثار و مواسات، پزشکی، دارویی، ماما، تزریقات، کودک، کتابخانه سیار، پیرایش، خیاطی، مشاوره‌های حقوقی و روان‌شناسی و مذهبی بر پا بود.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که با آغاز شیوع کرونا، جهادگرانی از گروه جهادی «صراط قزوین» به بیمارستان شهید بهشتی شهر مقدس قم اعزام می‌شوند و با حضور در بیمارستان به رتق و فتق امور بیماران می‌پرداختند. از سال 99 هم از بیمارستان‌های استان قزوین از این گروه جهادی درخواست همکاری می‌شود و جهادگران علاوه بر کمک به پرسنل بیمارستان‌های(بوعلی، ولایت، تاکستان، بوئین‌زهرا و الوند) به بیماران رسیدگی می‌کردند و در خارج از بیمارستان‌ها هم کار ضدعفونی و سم‌پاشی‌ها توسط جهادگران اجرایی می‌شد که در مجموع 700 نیروی جهادی در بیمارستان‌ها تمام وقت مشغول به خدمت بودند.

طبق اذعان مسئول گروه جهادی صراط؛ در آرامستان قزوین هم 20 نفر از جهادگران گروه،کار غسل و تدفین فوتی‌های کرونا را انجام می‌دادند و به 30 نفر از نیروهای جهادی هم آموزش غسل و تدفین داده شده است.

 

بهانه گیری بچه‌ها مانع شرکت در اردوهای جهادی نمی‌شد

زینب فرمانی همسر حجت‌الاسلام صالحی که ایشان هم تحصیلات حوزوی دارد و در حال حاضر دبیر معارف مدارس قزوین است، با بیان اینکه سعی کرده‌ایم زندگی خدا محوری و جهادی و در راستای خدمت به خلق داشته باشیم، به خبرنگار فارس در قزوین می گوید: حضور در کار جهادی به صورت خانوادگی را از زمان تبلیغ و به عنوان مبلغ آغاز کردیم که به روستاها می‌رفتیم و کلاس‌های مختلفی برای بانوان، نوجوانان و کودکان در زمینه‌های معارف، عقیدتی، قرآن و حفظ قرآن کریم برگزار می‌کردیم.

 درنهایت، اردوی مشهد مقدس را هر سال برگزار می‌کردیم که با یک اتوبوس شروع شد و سپس کنترل اتوبوس‌ها زیاد شد و با قطار اردوی مشهد مقدس برگزار می‌شد که با پای کار آمدن جوانان روستای دیال‌آباد، مسئولیت به آنان سپرده شد.

وی می‌افزاید: از سال 88 به صورت گروهی و دانشجویی با بسیج دانشگاه پیام نور با جهادگران به روستاها می‌رفتیم. روزها ضمن برگزاری کلاس‌های مختلف، از اهالی روستاها دلجویی و با آنان همدردی می‌کردیم، پای درد دل آنها می‌نشستیم به احوال آنها رسیدگی می‌کردیم و با شناسایی محرومان، به همت خیران نسبت به رفع امور آنان اقدام می‌کردیم و تلاش می‌کردیم گره‌ای از زندگی مردم بازکنیم، شب‌ها هم با دانشجویان به گفت و گو می‌نشستیم و به بیان شبهات و پاسخگویی به شبهات و حل آنها می‌پرداختیم.

 

این جهادگر طلبه در پاسخ به این سوال که در اردوهای جهادی با وجود داشتن چند فرزند اذیت نمی‌شدید، توضیح می‌دهد: گاهی بچه‌ها اذیت می‌شدند و بهانه و گریه می‌کردند اما به گونه‌ای نبود که اذیت آنها مانع شرکت ما در اردوهای جهادی باشد و بیشتر همراه بودند. از سویی فرزندانم با وضعیت مردم آشنا می‌شدند که در تقویت حس نوع‌دوستی و کمک به دیگران تاثیرگذار بوده است.

فرمانی می‌افزاید: شرکت در اردوهای جهادی سبب می‌شود انسان یاد بگیرد که از خواسته‌های خود فاکتور بگیرد و به فکر دیگران و خدمت به آنها باشد.حتی فرزندان من پول توجیبی‌های خودشان را جمع و برای دیگران هزینه می‌کنند و بیشتر از ما مشتاق شرکت در اردوهای جهادی و کمک به مردم هستند.

وی ادامه می‌دهد: در جامعه ما اگر از منظر ارگان یا اداره و مسئولیتی به کارها نگریسته شود شاید خیلی از کارها بر زمین بماند اما با جهادی کار کردن، بهتر می‌توان امور را به پیش برد و کارهای بر زمین مانده را به اتمام رساند. باید بیاموزیم که برای رضای خدا و خدمت به مردم و تسکین دل خودمان کار کنیم چرا که روح ما به برنامه‌هایی نیاز دارد که کار جهادی از این جنس بوده و هم ثمره دنیوی و هم اخروی برای انسان به همراه دارد و هم از ثمرات آن، عاقبت بخیری است و موجب می‌شود در زندگی انسان چیزی کم نیاورد.

«جهادگر صراط» بانی خیر شد

این دبیر جهادگر به بیان خاطره‌ای از دوران شرکت در اردوهای جهادی اشاره و بیان می‌کند: چند سال پیش، قبل از رفتن به یک اردوی جهادی دانشجویی خانمی به من گفت که برای پسرش قصد دارد همسر اختیار کند اما تاکنون کسی قسمتش نشده و شما کمک کنید که این اتفاق بیفتد. پس از رفتن به اردوی جهادی، خانمی که روحیاتش با پسر این خانم همخوانی داشت را معرفی کردم و با هم ازدواج کردند و در حال حاضر زندگی خوبی دارند و دارای سه فرزند هستند.

گزارش از هاجر عبداللهی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول