اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سالروز غروب خورشید ری/ عطر خاندان ولایت در کربلای ایران پیچید

کربلای ایران در سالروز وفات شهادت‌گونه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خورشید فروزان ری، رنگ ماتم به خود گرفت و عاشقان اهل بیت علیهم السلام پس از قرن‌ها، عطر خاندان ولایت را در کربلای ایران استشمام می‌کنند.

سالروز غروب خورشید ری/ عطر خاندان ولایت در کربلای ایران پیچید

خبرگزاری فارس از شهرری، مثل یک مسافر ناشناس، وارد ملک ری شد و در محله «ساربان» به منزل یکی از شیعیان رفت. به جز افراد انگشت‌شماری از شیعیان، کسی از حضورش در آن محله، مطلع نبود اما با گذشت زمان، افراد بیشتری سیدالکریم را شناختند و به محل سکونتش رفت و آمد می‌کردند تا از علوم و روایاتش بهره گیرند و عطر خاندان عصمت را از او ببویند.

شیعیان آن خطّه، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را یادگاری از امامان خویش می‌دانستند و پروانه‌وار به گرد شمع وجودش طواف می‌کردند و بر موقعیت علمی و دینی او ارج می‌نهادند و مسائل شرعی و مشکلات دینی خویش، را به وسیله او حل می‌کردند.

حضرت عبدالعظیم(ع) ملقب به سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و راویان حدیث است که نسب او با چهار واسطه به امام حسن(ع) می‌رسد و زیارتگاهش در شهرری واقع شده است.

حضرت عبدالعظیم(ع) چهارم ماه ربیع الثانی ۱۷۳ هجری قمری، در مدینه در خانه جدش حضرت امام حسن مجتبی(ع) متولّد و در روز پانزدهم شوال المکرم ۲۵۲ هجری قمری در شهرری رحلت کرده است.

طبق روایتی از امام هادی(ع)، ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری برابر با ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا است، از این رو، شهرری را کربلای ایران می‌نامند همچنین حضرت آیت الله خامنه ای شهرری را قبله تهران نامیده‌اند.

شهرری رنگ ماتم گرفت

همه ساله در سالروز وفات ایشان هیئات مذهبی و دسته‌های عزاداری شهرستان ری، تهران و بعضی شهرستان‌های دیگر با حضور در حرم سیدالکریم ارادت خود را به مقام قدسی حضرت نشان داده و مراسم عزاداری برگزار می‌کنند.

امسال هم طبق سنوات قبل زائران و مجاوران حرم، مردم عزادار و مومن ری حضوری چشمگیری از روز و شب گذشته در حرم حضرت عبدالعظیم داشتند.

حرکت عزاداران سیدالکریم از آستان بی‌بی زبیده تا حرم عبدالعظیم(ع)

 

برگزاری آئین تعویض پرچم

همزمان با فرارسیدن شب وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، آئین تعویض پرچم گنبد بارگاه نورانی آن حضرت، در صحن اصلی آستان مقدس همراه با جمع خوانی خادمین و مرثیه سرائی محمدرضا غلامرضازاده و سید محمدرضا نوشه‌ور برگزار و پرچم سیاه بر فراز گنبد سیدالکریم برافراشته شد.


آئین تعویض پرچم

ویژه‌ برنامه شب رحلت آن‌ حضرت نیز با سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری و مرثیه ‌سرایی حمید رمضانپور و شعرخوانی محمود تاری دوشنبه شب با حضور عاشقان اهل بیت علیهم السلام در مصلای امام علی(ع) برپا شد.

ظهر امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز رحلت حضرت سیدالکریم(ع) در مصلای امام علی(ع)، در ویژه برنامه ای، حجت الاسلام جواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران به ایراد سخنرانی، حسن شالبافان به مرثیه سرایی، علی فراهانی به قرائت زیارتنامه حضرت عبدالعظیم(ع) و احمد بابایی به شعرخوانی پرداخت.

دوستداران امام رضا(ع) در شرایط سخت اقتصادی به پشتیبانی از هم بپردازند

حجت الاسلام محمدجواد علی اکبری در این مراسم اظهار کرد: حضرت سیدالکریم(ع) محدث یکی از احادیثی از امام رضا(ع) است که در آن امام می فرماید ای عبدالعظیم سلام من را به دوستانم برسان و به آنها بگو که نسبت به این فضیلت ها اهتمام داشته باشند، امانت داری در مسیر دین داری داشته باشند، زبانشان را مراقبت، از بگو مگو های بی ارزش در میان خود پرهیز و آبروی یکدیگر حفظ کنند و مبادا با زبان خودشان آبروی یکدیگر را بریزند.

وی تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی دوستداران امام رضا(ع) همواره باید دست در دست همدیگر داشته باشند، به پشتیبانی از هم بپردازند و کانون های انسجام همدیگر را حفظ کنند چون دشمن در این شرایط طمع می کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را محدثی اهل جهاد و معرفت خواند که برای تبیین ارزش های دین مبین اسلام هجرت و برای زنده نگاه داشتن کلام الهی و ائمه معصومین(ع) تلاش کرد.

حجت الاسلام علی اکبری مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را گوهر و فرصتی ارزشمند برای اهالی شهرری و تهران برشمرد و گفت: مرقد این محدث در کنار حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت شاهچراغ و حضرت معصومه(س) ایران اسلامی را پوشش می دهد و شهرری را به مرکز نشر احادیثی دینی تبدیل کرده است.

امام جمعه موقت تهران در پایان یادآور شد: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از قرن‌ها قبل مرکز پشتیبانی از ارزش‌های دینی بوده و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز تقش آفرینی کرده است.

همچنین در شام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) امشب سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ویژه برنامه‌ای از ساعت ۲۱ با سخنرانی آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، مرثیه سرایی مجتبی باقری و شعرخوانی قاسم نعمتی با حضور عاشقان اهل بیت علیهم السلام در حریم ملک پاسبان سیدالکریم برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما خواهد شد.

قرن‌ها است که حرم با شکوه حضرت عبدالعظیم(ع)، با جلوه ای ملکوتی و معنوی، کهربای جان‌های مشتاق و دل‌های پاک بوده و همواره قلوب اهل معرفت، کبوتروار بر گرد حرمش طواف می‌کنند.

عاشقان اهل بیت علیهم السلام پس از قرن‌ها، عطر خاندان ولایت را در کربلای ایران استشمام می‌کنند و در طول سال و به‌ویژه مناسب‌های مختلف مذهبی خود را به ملک ری رسانده و در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، به زیارت این سید اهل کرامت خاندان ولایت و امامزادگان واجب التعظیم مجاورش مشرف می‌شوند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول