اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نویسنده دفاع مقدس: خلوتی نمایشگاه کتاب را گردن گرانی کتاب نیندازید

یک نویسنده دفاع مقدس گفت: اصلاً قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست. تا به حال چند درصد خواننده‌ها ابتدا به قیمت کتاب‌ها توجه دارند و بعد در مورد کتاب صحبت می‌کنند؟ در واقع این یک توهین به مخاطب‌ است.

نویسنده دفاع مقدس: خلوتی نمایشگاه کتاب را گردن گرانی کتاب نیندازید

نصرت‌الله محمودزاده، نویسنده کتاب «مسیح کردستان» در گفت‌وگو با گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس در سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با اشاره به کمرنگ بودن حضور مردم در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: من دلیل این کمرنگی را از مخاطبان نمی‌بینم، بلکه این مسأله نشان‌دهنده تنبلی ما و شاید هم یک مقدار غرور ناشرها و  ما نویسنده‌هاست. به همین خاطر سرعتمان خیلی کم شده است و این باعث می‌شود که با تیترهای تکراری و با موضوعات تکراری مواجه شویم.

گرانی کاغذ بهانه است؛ باید ذائقه‌شناسی مخاطب را شناسایی کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید به ذائقه مخاطبان خود بیشتر توجه داشته باشیم، افزود: نمی‌گویم اسیر مخاطب شویم، بلکه باید مخاطب را به سمتی بکشانیم که او با میل بیاید. من این را به‌ شدت در ناشرها و کتاب‌ها می‌بینم و بزرگ‌ترین مشکلشان هم این است که بهانه گرانی کاغذ را می آورند و این در حالی است که به نظر من خیلی توجیه بدی است و نشان‌دهنده نگاه کاسبکارانه به این کار است و نویسنده‌ای که می‌خواهد نویسندگی را با یک نگاه کاسب‌کارانه ببیند بهتر است جای دیگری فعالیت کند.

قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست

نویسنده کتاب «مسیح کردستان» ابراز داشت: من نمی‌گویم درآمد نباشد، اما راه درآمد در این نیست که شما تمام همّ و غمت این باشد که کاغذ ارزان به دست بیاورید تا ارزان‌تر چاپ کنید. اصلاً قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست. تا به حال چند درصد خواننده‌ها ابتدا به قیمت کتاب‌ها توجه دارند و بعد در مورد کتاب صحبت می‌کنند؟ در واقع این یک توهین به مخاطب است که چون پول ندارد، کتاب نمی‌خرد. مخاطب آن چیزی را که نیاز دارد، خریداری می‌کند و لو اینکه گران باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه ما به خاطر یک موضوع فرعی اصل کار را فراموش کرده‌ایم و نرفته‌ایم دنبال اینکه چطور سوژه‌های دفاع مقدس را در جامعه امروز تبدیل به ژانر و همچنین تبدیل به یک نیاز کنیم. بنابراین اصلاً شلوغی و خلوتی نمایشگاه ملاک نیست. مهم این است که از در خروجی چند تا از این‌ها دارد پُر می‌رود.

به روز نکردن ادبیات دفاع مقدس منجر به ریزش مخاطب شده است

محمودزاده به وضعیت نشر در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: ما به همان دلیل که نتوانستیم بحث دفاع مقدس را در ادبیات به‌روز کنیم، به همان نسبت مشتری‌هایمان را از دست داده‌ایم. این‌ها یک رابطه مستقیم با هم دارند و این باعث می‌شود که خواننده از غرفه‌ها قهر کند و احساس کند که نیازش اینجا برآورده نمی‌شود؛ حتی روی اسم کتاب، حتی روی محتوای و یا طراحی جلد کتاب.

نویسنده کتاب «مسیح کردستان» بیان داشت: دقیقاً هر چقدر که ما از دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، آگاهی جامعه نسبت به آن غنی‌تر می‌شود و حالا دوست دارد منِ نویسنده با اطلاعات جدیدش به او مسائل را در کتابم بگویم و دیگر نمی‌توانم یکسری مسائل سری یا واقعیت‌ها را نگویم. در این صورت است که این مخاطبان با آثار ما آشتی می‌کنند و می‌گویند این‌ها دارند حرف ما را می‌زنند.

آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مرجع‌اند

وی از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان مرجع یاد کرد و گفت: مخاطبان آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، عمدتاً فیلم‌ساز، استاد دانشگاه و یا محقق هستند و هر کدام از این اقشار که آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را خریداری می‌کنند، باید آن را در هزار ضرب کنید. اگر به این موضوع دقت شود آن وقت کیفیت کار فرق می‌کند چون می‌دانید کسی این کتاب را می‌خواند که نمی‌توانید همین‌طوری به او بگویید فلان شد.

محمودزاده با اشاره به اثر جدیدش با عنوان «تاریخ مهندسی جنگ جهاد» ادامه داد: این کتاب در ۲ جلد قرار است به‌ زودی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر می‌شود. در این اثر از منابع و اسناد موجود در این مرکز استفاده شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول