اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

پروژه‌های وزارت ارتباطات به بهره‌برداری رسید

به مناسبت روز جهانی ارتباطات، پروژه‌های وزارت ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های وزارت ارتباطات به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت، مراسم افتتاح پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت روز جهانی ارتباطات امروز برگزار شد.

این مراسم با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و معاونان او در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این وزارتخانه برگزار شد. 

در این برنامه با توجه به شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات درباره فناوری در خدمت سالمندان، پنلی با عنوان استفاده از فناوری های دیجیتال در خدمت سالمندان برپا شد. اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، شعار روز جهانی ارتباطات سال 2022 را تکنولوژی های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سلامت اعلام کرده است. هر سال در هفدهم ماه می سالروز تاسیس اتحادیه جهانی مخابرات، با هدف جلب توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان مخابراتی نسبت به جریانات اصلی ارتباطی، شعار سال اعلام می شود.

پروژه‌ های ارتباطی وزارت ارتباطات، همزمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شدند.

600 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

از جمله پروژه هایی که در این مراسم به بهره برداری رسید اتصال روستاهای بیشتری در کشور به شبکه ملی اطلاعات بود.

به این ترتیب اتصال ۶۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات از طریق ارتباط تصویری به نمایندگی با چهار روستای آبرود از توابع شهرستان داور زن در استان خراسان‌رضوی؛ روستای نگار من، از توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان؛ روستای گرزین خیل از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران و روستای کلاهو از توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان برقرار شد. 

با احتساب روستاهایی که پیش از این به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند می توان گفت که در حال حاضر ۸۶ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و این رقم بیش از میانگین آمار جهانی است.

همچنین پروژه‌های دیگری ‌شامل اتصال فیبرنوری استان بوشهر از طریق ارتباط تصویری با استانداری بوشهر، توسعه ظرفیت تبادل IXP و سامانه  NTP یا پروتکل زمان شبکه و راه‌ اندازی مرکز داده شرکت ایرانیان نت با دستور وزیر ارتباطات افتتاح شد.

افتتاح دو پروژه زیرساختی برای افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات داخل کشور

در این مراسم، شرکت زیرساخت توسعه تبادل ترافیک IXP بین‌الملل شهید فخری‌زاده در تهران به میزان چهار ترابیت‌ بر ثانیه و توسعه ظرفیت مراکز تبادل داده داخل کشور به میزان ۱۸ ترابیت‌ بر ثانیه را به ثمر رساند.

در این اقدام،  توسعه مرکز IXP بین‌ الملل در مرکز خدمات ارتباطی بین الملل شهید فخری‌ زاده و مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی به ظرفیت چهار ترابیت‌ بر ثانیه اجرایی شد و همچنین توسعه ظرفیت مراکز تبادل داده داخل کشور از ۶  ترابیت‌برثانیه به ۲۴ ‌و به میزان ۱۸ ترابیت‌برثانیه در مدت زمان شش ماه به مرحله اجرایی رسید.

از جمله دستاوردهای این پروژه، می توان به ارتقاء جایگاه شرکت زیرساخت در حوزه بین‌ الملل، ارایه سرویس و افزایش ظرفیت قابل ارائه به اپراتورهای داخلی و خارجی، تمرکززدایی ترافیک از مرکز تهران و توزیع بار ترافیک محتوای داخلی در کشور، افزایش امنیت اطلاعات و کیفیت سرویس، کاهش قیمت توزیع و پایداری دسترسی به محتوای داخلی، صرفه‌جویی در پهنای باند انتقالی به داخل کشور و کاهش قابل توجه خروج ارز و کمک به تبدیل ایران به هاب منطقه است.

از دیگر دستاوردهای پروژه می‌توان به سهولت و دسترسی سریع مشتریان به شبکه ملی اطلاعات، توسعه خدمات دولت الکترونیک، اتصال مستقیم اپراتورها به یکدیگر، ایجاد بستر مناسب برای میزبانی و توزیع محتوای خارجی، فراهم کردن امکان ارایه محتوای داخلی و کاهش تقاضا جهت سرویس اینترنت و در نتیجه استفاده بهینه از پهنای باند بین‌ الملل، پاسخ به نیازهای ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و تأمین‌ کنندگان محتوا، ایجاد یک شبکه داخلی پشتیبانی در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

۹ اپراتور برای توسعه فیبر نوری قرارداد بستند

در ادامه تفاهم‌نامه توسعه دسترسی‌ به شبکه فیبرنوری میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت‌ ارایه کننده خدمات ارتباطات ثابت (FCP) به امضا رسید.

با امضای این تفاهم‌نامه با ۹ شرکتی که برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده‌ اند روند توسعه شبکه فیبرنوری شتاب خواهد گرفت و این شرکت‌ ها متعهد شده‌ اند بیش از ۸ میلیون از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری که وعده داده شده است را راه‌ اندازی کنند.

طرح توسعه ارتباطات ثابت در کشور

در حالی که طبق اهدافف کلان شبکه ملی اطلاعات، دسترسی ۸۰ درصد خانواده ها به پهن باند ثابت باید با سرعت بیش از ۲۵ مگا بیت بر ثانیه محقق شود. هم اکنون فقط ۵ درصد از شبکه ثابت کشور قادر به ارائه چنینی سرویسی است.

فناوری فعلی که در بخش ارتباطات ثابت در کشور استفاده می شود ADSL است و فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTX فقط معادل یک درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد.

اگرچه شبکه زیرساخت کشور، با سرمایه گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اصال شهرهای مختلف فراهم کرده است اما در داخل شهرها هنوز دسترسی به ساختمان با فناوری و تجهیزات قدیمی انجام می شود.

از این رو اییجاد پوشش 80 درصدی با سرعت بیش از ۲۵ مگا بیت بر ثانیه ضروری و اجتناب ناپذیر است و طبق هدف گذاری انجام شده در 3 سال و نیم آینده باید 20 میلیون خانوار ایرانی در سراسر کشور به خدمات پهن باند دسترسی داشته باشند. 

فناوری مورد نیاز برای این کار، فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTX است که طبق پیش بینی ها و برآوردهای انجام شده به ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پیشبرد پروژه ملی توسعه شبکه دسترسی ارتباطات پهن باند ثابت یا FTTX نیازمند همکاری همه دستگاه ها است. این تفاهم نامه هم بین رگولاتوری و بخش خصوصی با هدف تقسیم کار اجرای پروژه در مناظق مختلف کشور منعقد شد. 

برنامه عملیاتی رگولاتوری برای این هدف، شامل 4 بخش اقدامات مقرراتی، اقدامات حمایتی، تعاملات فرابخشی برای امکانات پایه ای و توسعه شبکه دسترسی خانوارها به خدمات پهن باند پرسرعت در کشور است.

مرکز داده شرکت ایرانیان نت

این مرکز دارای 4 طبقه با متراژ 1000 مترمربع است که از نظر ابعاد و تعداد رک بزرگترین دیتاسنتر بخش خصوصی کشور محسوب می شود و با پشرفته ترین تجهیزات روز دنیا تجهیز شده است.

در حال حاضر در این دیتاسنتر 1000 رک به صورت بالفعل آماده بهره برداری و 1000 رک به صورت بالقوه در حال ساخت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول