اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترکیه: مخالف افزایش اعضای ناتو نیستیم

وزیر خارجه ترکیه گفت که این کشور مخالفتی با سیاست درهای باز برای گسترش اعضای ناتو ندارد.

ترکیه: مخالف افزایش اعضای ناتو نیستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌و‌گو با همتایان سوئدی و فنلاندی خود در برلین، گفت که آنکارا با سیاست درهای باز ناتو جهت افزایش اعضا مخالفتی ندارد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، با این حال چاووش اوغلو گفت که به اعضای ناتو گفته است که سوئد و فنلاند چگونه از گروهک پ.ک.ک حمایت می‌کنند و همزمان مانع واردات از ترکیه می‌شوند و از این رو نمی‌توان عضویت آن‌ها را در ناتو پذیرفت. او همچنین مدعی شد که سوئد اقدام به حمایت تسلیحاتی از پ.ک.ک می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه شب گذشته در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در برلین پایتخت آلمان، با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی خود دیدار کرد و امروز نیز با «آنا ماریا لیند» وزیر خارجه سوئد به گفت‌و‌گو نشست.

در این دیدارها، چاووش اغلو از دو وزیر خارجه خواسته است تا تضمین‌های امنیتی در خصوص عدم حمایت از پ.ک.ک ارائه دهند. «میرسا چوانا» معاون دبیرکل ناتو نیز گفته که ترکیه نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را در خصوص پیوستن فنلاند و سوئد، به اطلاع ناتو رسانده است. او گفت که شب گذشته گفت‌و‌گوهای صریح و شفافی با وزیر خارجه ترکیه در این خصوص انجام شد.

با این حال وزیر خارجه فنلاند نیز پس از دیدار با چاووش اوغلو با تأکید دوباره بر عزم این کشور برای پیوستن به ناتو گفت که اطمینان دارد در این خصوص با ترکیه به تفاهم خواهد رسید. او با بیان اینکه پیوستن به ناتو برای فنلاند امری حیاتی است، گفت که فنلاند مرز طولانی با روسیه دارد و خواهان حفظ امنیت و ثبات این مرز است.

معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز امروز (یکشنبه) گفت که این ائتلاف نظامی مطمئن است می‌تواند بر مخالفت‌های ترکیه غلبه کند و به سرعت فنلاند و سوئد را بپذیرد.

وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است و درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود. گفته می‌شود که بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تأکید کردند.

تلاش ناتو برای افزایش اعضای خود در حالی است که روسیه گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و جاه‌طلبی اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در همسایه جنوبی خود ذکر می‌کند.

از این رو تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند. 

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول