اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سهم‌های دلاری و پالایشی‌ها بورس را قرمز‌ کردند/ صف فروش خودرویی‌ها جمع شد

بازار سرمایه در جریان معاملات روز جاری با افت در شاخص کل مواجه شد، به عقیده کارشناسان سهم‌های دلاری دلیل اصلی این قرمزپوش شدن بورس بود.

سهم‌های دلاری و پالایشی‌ها بورس را قرمز‌ کردند/ صف فروش خودرویی‌ها جمع شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهایی که بیشتر صنایع در حال به روزرسانی خود در ماجرای اصلاح ارز ترجیحی هستند، روندی کاملا متفاوت به خود گرفته است.

بازگشت شاخص کل به مقاومتی که در روزهای گذشته شکسته بود نیز می‌تواند یک واکنش منفی به همه اتفاقات اقتصادی خارج از بازار سرمایه باشد. تورم، حذف ارز ترجیحی، نوسان قیمت دلار، آزادسازی واردات خودرو و... از جمله موضوعاتی هستند که این روزها بورس را تحت شعاع خود قرار داده اند.

صنایع غذایی که بیشترین نفع را از این موضوع برده‌اند، هنوز هم صعودی بوده و سهم‌های دلاری به دلیل نوسان دلار طی چند روز گذشته بازار سهام را با چالش مواجه کردند.

جمع شدن صف فروش خودروسازان در پایان معاملات روز جاری نشان از آن دارد که واکنش اولیه سهام شرکت‌های خودروساز و قطعات خودرو به واردات خودرو تخلیه شده و در روزهای آینده می توان شاهد متعادل شدن بازار سرمایه باشیم.

* شاخص توان رسیدن به کانال بالاتر را دارد

رضا گلستانی ‌خواه، کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص روند فعلی بورس گفت: جریانات متناقض در بورس تهران شکل گرفته است که هر یک می تواند بازار سرمایه را به سمت خود حرکت دهد. البته رشد معاملات خرد در این بازار مهمترین رویداد طی روزهای گذشته بوده است.

وی ادامه داد: تحلیلگران بنیادی وضعیت فعلی بورس را خوب ارزیابی می کنند و در صورتی که شاخص کل بتواند مقاومت شکسته در سطح یک میلیون و 560 هزار واحدی را تثبیت کند و آن را تبدیل به یک حمایت قوی کند، می توان گفت شاخص توان رسیدن به کانال بالاتر را نیز دارد.

* شروع مجدد تقابل سهم های کوچک و بزرگ بازار سهام

بنابراین گزارش شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز کاهش پنج هزار و 431 واحدی به سطح یک میلیون و 572 هزار و 979 واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.34 درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن بورس با رشد 325 واحدی به عدد 444 هزار و 972 واحدی دست پیدا کرد. بازدهی این شاخص بر خلاف شاخص کل مثبت 0.07 بوده است. شاخص فرابورس نیز با کاهش 87 واحدی به سطح 21 هزار و 489 واحدی بازگشت.

* نقش پالایشی ها در خروج پول حقیقی ها

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 281 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت. نمادهای غبشهر (صنعتی‌ بهشهر)، وبهشهر (توسعه‌ صنایع‌ بهشهر(هلدینگ)) و خساپا (سایپا) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 12 هزار و 284 میلیارد تومان افزایش یافت که رشد 9 درصدی را نسبت به معاملات روز گذشته نشان می دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 464 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 8 هزار و 601 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 8 ماه اخیر است و رکورد جدیدی برای معاملات بازار سرمایه به حساب می آید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 70 درصد بوده است.

* کاهش ارزش صف های خرید بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 319 نماد رشد قیمت داشتند و 75 نماد نیز در صف خرید روز را به پایان رساندند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 66 درصد افت کرد و در رقم 342 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای خپارس (شرکت پارس خودرو)، حگهر (شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 300 نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش 16 نماد نیز جمع نشد. به عبارت دیگر، 49 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 92 درصد کاهش یافت و 26 میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهام غدام (شرکت خوراک دام پارس)، غصینو (صنعتی مینو)، فلوله (لوله‌ و ماشین ‌سازی ‌ایران)‌ و دروز (داروسازی‌ روزدارو) تعلق داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول