اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بیانیه سازمان نظام پرستاری درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد

سازمان نظام پرستاری قویا مخالفت خود را با افزایش ظرفیت ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته‌های گروه پرستاری در دانشگاه آزاد اعلام کرده و از مسؤولین دانشگاه آزاد و معاونت آموزشی وزارت بهداشت می‌خواهد در این تصمیم تجدید نظر کند.

بیانیه سازمان نظام پرستاری  درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،سازمان نظام پرستاری کشور پیرامون موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:پرستاری با توجه به آموزه‌های دینی همواره یکی از نیکوترین اعمال  در طول تاریخ  بوده است و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)  می‌فرمایند :پرستاری ترکیبی از یک مجموعه‌ ارزش‌های اخلاقی و فضایل انسانی است. ایشان در طول سال‌های گذشته در دیدارها و پیامهای  تاریخی خود؛ بر تقویت همه جانبه پرستاری و ارج نهادن بر خدمات پرستاران تاکید فرموده اند.  

 رئیس محترم جمهور و سایر روسای قوا نیز همواره بر رسیدگی به جامعه پرستاری  تاکید داشته‌اند.

ولی متاسفانه جامعه پرستاری این روزها در اثر برخی نامهربانی‌ها و کج سلیقگی‌ها از جانب برخی نهادها و سازمانها دستخوش التهاب و نگرانی‌هایی  شده است که ادامه این روند و عدم اصلاح  این روند؛ عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. 

یکی از مسایلی که باعث نگرانی شده، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه آزاد است که بعد از مصاحبه رئیس محترم دانشگاه آزاد و  اعلام رسمی آن، موجی از اعتراضات و نگرانی‌ها را پدید آورده است. 

با توجه به  زیر ساخت‌های موجود و استانداردهای فضاها و امکانات آموزشی ؛ تعداد و هرم هیات علمی، نسبت استاد به دانشجو، کمبود شدید  فضاهای آموزشی، این افزایش نه تنها هیچ گونه توجیه منطقی  نداشته، بلکه به سبب کیفیت  پایین خروجی‌ها وفارغ التحصیلانی که از آموزش‌های علمی وعملی استاندارد بهره نبرده اند، تبعات زیادی خواهد داشت  و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته‌های گروه پرستاری در دانشگاه آزاد از ابعاد مختلفی زیانبار است:

۱.افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری مستلزم  فراهم آوردن امکانات آموزشی  وعمل بالینی مختلف و به روز و توسعه زیرساخت‌های آموزشی از قبیل فضای آموزشی، بیمارستان، امکانات آموزش مجازی، کتابخانه، پراتیک،خوابگاه و غذاخوری و در راس آن  جذب کادر آموزشی و هیات علمی دارد که در حال حاضر نه تنها این امکانات  به خصوص عضو هیات علمی متناسب؛ بیمارستان و… ؛ در بسیاری از نقاط کشور  فراهم نشده، بلکه به علت افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در سالیان گذشته، فاصله عمیقی بین امکانات موجود و حداقل استانداردها شکل گرفته است و متأسفانه شاهد افت شدید کیفیت آموزشی در زمینه تربیت و آموزش دانشجویان رشته‌های گروه پرستاری هستیم تا جایی که مجوز برخی از واحدها تعلیق یا در آستانه تعلیق است.

۲. نگاه صرفاً انتفاعی به امر آموزش؛ درحوزه  پرستاری جایگاهی ندارد. 

تحصیل در این رشته ؛ نیازمند نگاه انسان مدارانه و اخلاق محور  است،در سالیان اخیر نگاه انتفاعی در این حوزه باعث تغییر رویکرد دانشگاه آزاد و تعطیلی برخی از رشته ها و جایگزینی آنها با رشته های گروه پرستاری بوده است، در حالی که سرمایه گذاری در این حوزه بایستی بر اساس نیازهای واقعی و امکانات موجود و به صورت استاندارد صورت گیرد تا سلامت جامعه در مخاطره قرار نگیرد.

۳. در حال حاضر تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته های گروه پرستاری، آماده به کار هستند که به علت عدم توانایی جذب در سیستم بهداشت و درمان و و نظام سلامت کشور نه تنها استفاده مناسب و متناسب از این سرمایه‌های بی بدیل  نمی‌شود، بلکه باعث بی انگیزگی دانشجویان و سرگردانی این نیروها و نهایتا مهاجرت تعداد زیادی از این عزیزان و به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و انسانی کشور می‌شود. 

لذا با توجه به موارد پیشگفت، افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش با وضعیت و واقعیت های موجود تبعات زیادی را در پی خواهد داشت و سازمان نظام پرستاری کشور بنابر رسالت و جایگاه حرفه‌ای خود و با توجه به مفاد قانون سازمان و بجا دانستن دغدغه‌های صاحبنظران، دانشجویان پرستاری و تشکل‌های صنفی؛  قویا مخالفت خود را با این افزایش ظرفیت اعلام داشته و از مسئولین محترم دانشگاه آزاد و معاونت محترم آموزشی  وزارت بهداشت می‌خواهد،در این تصمیم تجدید نظر نمایند و قبل از هر تصمیمی نظرات نهادهای پرستاری مانند معاونت پرستاری‌، بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری را اخذ و مدنظر قرار دهند، همچنین  از معاونت پشتیبانی وزارت متبوع می‌خواهد ابتدا در جذب  فارغ التحصیلان فعلی ‌فعالیت کرده و سپس با نیاز سنجی دقیق نیاز به نیروی انسانی را تعیین کرده و در صورت نیاز  به نیروی به نهادهای ذیربط اعلام شود تا مقدمات افزایش ظرفیت بر اساس ظرفیت و امکانات مراکز به صورت پلکانی فراهم شود.

در پایان بار دیگر، عواقب و تبعات تصمیمات غیر منطقی و نسنجیده را گوشزد کرد و امیدواریم بیش از این خاطر جامعه شریف پرستاری آزرده نشود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول