اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فارس من| لزوم بازنگری در شیوه‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان

کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای خواستار برداشتن سقف ارائه مقالات در شیوه‌نامه اعطای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان شدند.

فارس من| لزوم بازنگری در شیوه‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ تعداد نخبگان امروز در کشور ما کم نیست و با یک چرخ کوچک در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، پژوهشگاه ها و دانشگاه‌ها با جوانانی روبرو می‌شویم که هرکدام شایستگی های بسیاری دارند. بنیاد ملی نخبگان یک نهاد حاکمیتی است که وظیفه حمایت از نخبگان، ارائه تسهیلات و برداشتن موانع پیشروی آن‌ها را بر عهده دارد.در کنار تمام این حمایت ها، گاهی شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بنیاد ملی نخبگان با مشکلات و نواقصی که دارند، روند حمایت از نخبگان را دچار مشکل کرده است. مشکلاتی که حاکی از لزوم بازنگری و اصلاح این دستورالعمل‌ها در راستای بهبود وضعیت نخبگان کشور است.

بنیادملی نخبگان به چه کسانی نخبه ‌می‌گوید؟

بر اساس اساسنامه بنیاد ملی نخبگان، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی گفته‌ می‌شود که اثرگذاری او در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری‌اش در راستای تولید دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی کشور شود.بر این اساس افراد ذیل به عنوان نخبه در کشور پذیرفته می‌شوند:

  •  برگزیدگان المپیادهای علمی معتبر داخلی و جهانی 
  • برگزیدگان آزمون‌های سراسری: برگزیدگان  رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری مقطع کارشناسی از میان ۱۰۰ نفر اول برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، ۵۰ نفر اول رشته‌های علوم تجربی و ۵۰ نفر اول رشته‌های علوم انسانی و ۲۰ نفر اول رشته‌های هنر 
  • مخترعان و مکتشفان :برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های علمی معتبر داخلی و خارجی از قبیل جشنواره بین‌المللی جوان خوارزمی و جشنواره علوم پزشکی رازی با معرفی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و تایید بنیاد ملی نخبگان به عنوان استعداد برتر برگزیدگان از میان مخترعان و مکتشافان ایرانی که اختراع و اکتشاف آنها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و یا خارجی به ثبت رسیده باشد.
  • دانش آموختگان برگزیده رشته‌های دانشگاهی و «مدیریت حوزه علمیه قم و خراسان»، برترین‌های مسابقات علوم قرآنی
  • شخصیت‌های برجسته علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
  •  آفرینندگان آثار بدیع و ارزنده ادبی و هنری
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری
  •  مدرسین و محققین علوم حوزوی

کاربران: شیوه‌نامه‌های اعطای تسهیلات بنیادملی نخبگان اصلاح شود

به تازگی کاربران سوژه ای را تحت عنوان «درخواست اصلاح شیوه‌نامه‌های اعطای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان»  در سامانه فارس من ثبت کرده اند و خواستار تغییر و اصلاح برخی از نواقص و ایرادات شیوه‌نامه‌های ارزیابی و ارائه تسهیلات به نخبگان شدند.

کاربران سامانه فارس من که در امضای این سوژه مشارکت داشته اند معتقند که بنیاد ملی نخبگان اخیرا با ایجاد یکسری تغییرات در شیوه‌نامه‌های اعطای تسهیلات به مستعدان برتر، موجبات تبعیض، بی‌عدالتی و ناخشنودی بسیاری از مستعدان برتر را فراهم کرده است.

چرا برای ارائه مقالات سقف تعیین شده است؟

محمودی، سردبیر سوژه «درخواست اصلاح شیوه‌نامه‌های اعطای تسهیلات بنیاد ملی نخبگان»  در گفت‌ وگو با خبرنگار فارس درباره مطالبه خود توضیح داد: بنیادملی نخبگان شیوه نامه‌ای را به برگزیدگان اعطا می‌کند، در شیوه نامه‌های جدید حدودا از سال ۹۸ به بعد، برای ارائه مقالات پژوهشی سقف تعیین شده است. یعنی هر برگزیده یا متقاضی تنها می‌تواند ۱۰ مقاله در دوره دکتری و ۵ مقاله در دوره کارشناسی ارشد ارائه کند و بیش از این تعداد امتیازی دریافت نمی‌کند.چرا باید رقابت در فعالیت های آموزشی آزاد باشد ولی فعالیت های پژوهشی که تمام تسهیلات بنیادملی نخبگان براساس آن اعطا می‌شود دارای سقف باشد؟

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر یک امتیاز منفی برای معدل قرار داده اند به اینصورت که اگر معدل شما از کف معدلی که بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته است پایین تر باشد، امتیاز منفی دریافت می کنید و اگر معدل شما از معدل موردنظر بنیاد ملی نخبگان بالاتر باشد برای شما امتیاز مثبت در نظر گرفته می‌شود.با این کار، عملاً امتیاز مثبت یا منفی هر فرد، تأثیر دو چندان روی امتیاز نهایی وی خواهد داشت  و با اعمال سقف امتیاز بر بخش‌های دیگر، نظیر قسمت پژوهشی، امتیاز منفی معدل حتی برای رزومه‌های خیلی عالی، هم دیگر قابل جبران نیست. از این‌ روی، عادلانه است، بنیاد ملی نخبگان، شیوه‌نامه را به‌ گونه‌ای اصلاح کند که فردی که معدل وی از کف تعیین‌شده توسط بنیاد ملی نخبگان بالاتر است، امتیاز مثبت و کسی که معدل پایین‌تری از کف تعیین شده دارد، امتیازی دریافت نکند.

اعمال ضریب زمانبندی به ارائه مقالات عادلانه نیست

این کاربر سامانه فارس من می گوید: مشکل دیگری که وجود دارد اعمال ضریب زمانبندی برای ارائه مقالات است. به این صورت که اگر شما در سال ۱۴۰۰ یک مقاله ارائه داده باشید وقتی وارد سال ۱۴۰۱ شویم یک ضریب کاهشی به آن مقاله داده می شود و امتیاز آن کمتر می‌شود. این اتفاق در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. برخی از افراد مانند کسانی که در علوم کشاورزی تحصیلات می کنند به سختی می توانند مقاله های خود را در یک مجله معتبر ارائه دهند. بعضا این فرایند ۳ سال زمان می برد، در نهایت وقتی که مقاله منتشر می شود ضریب کاهشی زمانبندی ارائه های مقاله امتیاز آن را کسر می‌کند.این فرایند نه تنها غیر عادلانه است بلکه اصلا منطقی نیست.


کاربران فارس من چه پیشنهادی دارند؟

محمودی معتقد است: برای ایجاد عدالت بین تمام متقاضیان تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و رفع این مشکلات، لازم است امتیاز مثبت و البته منصفانه‌ای برای معدل بالاتر از کف تعیین‌ شده توسط بنیاد ملی نخبگان اعمال شود و امتیاز منفی برای معدل پایین‌تر از کف حذف شود.

وی می گوید: نبایدتنها تعداد محدودی از مقالات ژورنالی مورد امتیازدهی قراربگیرند بلکه باید تمامی این مقالات در نظر گرفته شوند. از سوی دیگر لازم است در امتیازدهی مقالات، اعمال ضریب کاهشی امتیاز بر اساس زمان چاپ مقالات حذف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول