اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

نگرانی جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی/ وعده وزارت تعاون و فرصت 4 ماهه برای ثبت اعتراض

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که یارانه معیشتی آنها حذف شده است، 4 ماه فرصت ثبت اعتراض از طریق سامانه‌ها را دارند و جای هیچ نگرانی‌ای برای جاماندگان نیست.

نگرانی جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی/ وعده وزارت تعاون و فرصت 4 ماهه برای ثبت اعتراض

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، یارانه جدید کمک معیشتی دولت از 20 اردیبهشت ماه 1401 آغاز شده و در پی آن یارانه 45 هزار و 500 تومانی ماهانه و یارانه کمک معیشتی قبلی در این یارانه ادغام شده و به صورت یکجا برای 9 دهک کم درآمد جامعه پرداخت شد، به گونه‌ای که برای سه دهک کم‌درآمد نفری ماهانه 400 هزار تومان و برای 6 دهک دیگر 300 هزار تومان ماهانه پرداخت می‌شود.

در این‌باره برخی از حذف شدگان یارانه معیشتی با طرح این مطلب که برای طرح انتقاداتشان جایی وجود ندارد، می‌‌‌گویند در سایت وزارت تعاون که بابت اعتراض به تعیین دهک مشخص شده است، امکان درج هیچ توضیح نیست، ما دلایلی داریم که ضرورت دارد پس از اعتراض، آنها را تشریح کنیم.

از سوی دیگر عده‌ای هم معتقد هستند دولت با حذف آنها دیگر برنامه‌ای برای اضافه‌کردن یارانه‌بگیران ندارد و این خود موجب بروز نارضایتی حذف‌شدگان است چون عده‌ای مدعی هستند به ناحق از این یارانه کمک‌معیشتی حذف شده‌اند.

به گفته مرتضی موتورچی مدیر روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که یارانه معیشتی آنها حذف شده است، حداقل تا 4 ماه آینده فرصت ثبت اعتراض از طریق سامانه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ و یا شماره گویای 09200006369 و یا شماره 0216369 دارند.

وی همچنین گفت: سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای جاماندگان یارانه که از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های 92 و 93 یارانه عده‌ای حذف شده است، می‌توانند در سامانه جدید هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی معرفی می‌شود ثبت نام و درخواست کنند.

در این زمینه حجت‌الله عبدالملکی بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی جهان‌آرا از شبکه افق در مورد نحوه اعتراض مردم به حذف یارانه معیشتی گفت: 90 درصد مردم یارانه معیشتی گرفتند دو گروه اعتراض دارند یکی کسانی که قبلاً یارانه 45 هزار تومانی و معیشتی نمی‌گرفتند و از سال 93 سازمان هدفمندی یارانه‌ها زیر نظر سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و سامانه این سازمان برای ثبت‌نام یارانه بسته شده بود، الان هم همه عملیات برای اعتراض به یارانه از طریق سامانه حمایت https://hemayat.mcls.gov.ir/ و تلفن گویای 0216369 و شماره 09200006369 اعلام کنند که در این شماره پرسیده می‌شود، اگر جزو نیروهای مسلح هستید، به همان سازمان مراجعه کنید، اطلاعات آنها نزد سازمان مربوطه است و افراد دیگر کد ملی سرپرست خانوار و شماره همراه خود را وارد می‌کنند دهک آنها مشخص می‌شود و درخواست خود را برای برقراری یارانه ثبت می‌کنند. 

وی افزود: فرایند بررسی کسانی که اعتراض خود را ثبت کنند، انجام می‌شود. همچنین شماره تلفن 0216369 کارشناسانی از جامعه معلولان کشور به تعداد 120 نفر شبانه‌روز پاسخگوی سؤالات هموطنان هستند. رسیدگی به اعتراضات در اسرع وقت انجام می‌شود و مردم کمی صبوری کنند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد معیار دهک‌ها عنوان کرد: مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی مانند گردش حساب بانکی، سودهای بانکی، ملک و خانه در سامانه موجود نیست و بقیه دارایی‌های خانوار رسیدگی می‌شود.

به گفته عبدالملکی گردش مالی خانوار برای چند سال بررسی می‌شود مثلاً‌ از سال 96 تاکنون تراکنش‌ها بررسی می‌شود، ممکن است در یک مقطع رقم بزرگی در حساب آمده باشد اما ملاک نیست. 

وی افزود: همه این اطلاعات با ضرایب مشخص محاسبه می‌شود و ترکیب آن یک شاخص و عددی می‌دهد که اولویت‌بندی را مشخص می‌کند و بعد خانوار در نظر گرفته می‌شود. مثلاً تعداد خودروهای یک خانوار و مجموع درآمد اعضای خانوار با هم لحاظ می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بررسی اعتراضات مردم گفت: هر کسی اعتراض کند، بررسی می‌کنیم، اگر مشمول شد،‌یارانه او نزد سازمان هدفمندی محفوظ است و. پرداخت می‌شود، گاهی اعتراضات به خاطر عدم اطلاع مردم است که به آنها توضیح می‌دهیم. 

عبدالملکی بیان داشت: برخی افراد کارت بانکی خود را در اختیار شرکتها قرار داده‌اند که گردش مالی زیادی دارد و از یارانه حذف شده،‌اند، بنابر این سامانه وزارت کار آنقدر هوشمند نیست که تشخیص دهد یک نفر کارت خود را به دیگری داده است تا با آن تجارت کند یا برخی خودروی قولنامه‌ای فروخته‌اند که سامانه قولنامه را نمی‌شناسد و باید از ملکیت فرد خارج شود. به عنوان مثال برادر من که حساب تنخواه شرکت در دست او است به خاطر گردش مالی زیاد از شمول یارانه خارج شد.

وی در مورد کافه‌داران و رستوران‌داران با قیمت‌های جدید اظهار داشت: آنها قیمت‌گذاری از طریق صنف خود دارند و تنظیم بازار مرتب  آنها را رصد می‌‌کند که اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی بر روی محصولات آنها چقدر است و نباید بیش از رقم مورد نظر افزایش قیمت بدهند.

همچنین محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 25 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: اگر بر اساس اعتماد به مردم، همه افراد را مشمول یارانه معیشتی می‌کردیم ماهیانه تنها دو هزار و 500 میلیارد تومان به میزان پرداختی دولت اضافه می‌شد و در این صورت همه مردم از دریافت یارانه برخوردار می‌شدند.

وی افزود: سامانه وزارت رفاه در پرداخت یارانه اشکالات اساسی دارد و ما این روزها نارضایتی های مردم را در حوزه انتخابیه شاهدیم و اگر کل مردم را مشمول یارانه می‌کردیم و سپس به آنها پیامک ارسال می‌کردیم که بر اساس درآمد شما، مشمول این طرح نمی‌شوید؛ هزینه‌ای که برای کشور ایجاد می‌شد حدود دو هزار میلیارد بود اما حالا به واسطه اعتراضات هم سرمایه اجتماعی کاهش یافته و هم نارضایتی‌ها نسبت به این طرح افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس عنوان کرد: از دولت می‌خواهیم این پیشنهاد را بررسی کند و از آنجایی که وزیر اقتصاد نیز در گفت‌وگوی تلفنی این موضوع را پذیرفتند از شما می‌خواهم در صورت صلاحدید در جلسات مشترک با سران قوا این را مطرح کنید.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان داشت: همان طور که دولت پیشتر اعلام کرد، از 10 دهک جامعه، 9 دهک شامل یارانه معیشتی می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شده است و اشکالی که وجود دارد اعلام می‌کنیم همه افراد واجد شرایط که در مرحله اول یارانه شامل حال آنها نشده و باید دریافت می‌کردند بدانند این کار به سرعت اصلاح خواهد شد و سیستم ها در حال اصلاح آن هستند.

وی به جلسه روز گذشته سران قوا و در ادامه جلسه مشترک با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: شب گذشته به طور مفصل در جلسه با سران قوا و سپس با قرارگاه مسئول اجرای این طرح تا ساعات پایانی شب به میزبانی مجلس با حضور رئیس جمهور محترم گفت‌وگو داشتیم و اگر ماه جاری نیز با تأخیر واریز شده باشد، همه معوقات آن از همان اول ماه، در آینده پرداخت خواهد شد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و تنها یک دهک آخر شامل دریافت یارانه نخواهند شد و تنها در سقف پرداخت 300 تا 400 هزار تومان تفاوت وجود دارد و مردم مطمئن باشند به سرعت کار انجام خواهد شد و معوقات، ابتدای اردیبهشت ماه هر زمان قطعی شد پرداخت خواهد شد و مردم هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول