اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سهم 12 درصدی زنان از مدیریت دانش‌بنیان‌ها/ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» چه خدمتی به زنان می‌کند؟

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: این قانون از جمله قوانینی است که با نگاه مبتنی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مردمی نوشته شده و می‌تواند در فعال‌سازی ظرفیت‌های زنان در اجتماع مؤثر واقع شود.

سهم 12 درصدی زنان از مدیریت دانش‌بنیان‌ها/ قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» چه خدمتی به زنان می‌کند؟

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس با اظهار خرسندی از تصویب طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: این طرح که از سال گذشته در دستور کار مجلس قرار دارد و فرآیند کارشناسی دقیقی را طی کرده است، می‌تواند ثمرات فراوانی در حوزه زنان داشته باشد.

فاطمه قاسم‌پور با اشاره به کنش مؤثر زنان در عرصه علم‌آموزی بیان کرد: امروزه زنان بخش بزرگی از جمعیت دانشگاهی ما را در قالب دانشجویان و اعضای هیأت علمی زنان تشکیل می‌دهند و این حضور در عرصه‌های مختلف فراهم شده است.

وی ادامه داد: در طی چهل و اندی سال پس از انقلاب، با برنامه‌ریزی مؤثر و هدفمند به‌ویژه در برنامه‌های توسعه اول تا ششم، ظرفیت‌های عظیمی از جامعه زنان فعال شده است. این ظرفیت‌ها بایستی با فاصله‌گرفتن از نگاه مبتنی بر آسیب و تهدید به جامعه زنان، مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران قرار گیرد و در راستای توسعه و بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این قانون از جمله قوانینی است که با نگاه مبتنی بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مردمی نوشته شده و می‌تواند در فعال‌سازی ظرفیت‌های زنان در اجتماع مؤثر واقع شود.

قاسم‌پور تأکید کرد: سال گذشته با توجه به اهمیت اقتصاد دانش بنیان، به طور ویژه جلسه‌ای با حضور ریاست مجلس و زنان فعال عرصه دانش‌بنیان در فراکسیون زنان  برگزار شد تا از نزدیک در جریان مباحث این زنان قرار گیریم و موانع و خلأهای موجود در این عرصه را بشنویم.

وی با اشاره به نسبت میان عرصه دانش‌بنیان و زنان گفت: ارتباط میان این دو بخش، از دو منظر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد؛ نخست از جهت ارتقاء و افزایش میزان زنان مدیر فعال و شاغل در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان و دوم از جهت رشد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان با جامعه هدف زنان و در راستای خدمات اجتماعی به زنان. 

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: در بخش نخست تاکنون حدود 12 درصد از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند. ضمن آن‌که شاهد حضور زنان در هیأت‌های مدیره این شرکت‌ها نیز هستیم که به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت عظیم آکادمیک زنان می‌توان این رقم را به سرعت افزایش داد و این قانون می‌تواند در شتاب‌بخشی به این حرکت مؤثر باشد.

قاسم‌پور تأکید کرد: علاوه بر این، بایستی به تعریف حوزه‌های مختلف زنان که شرکت‌های دانش‌بنیان (اعم از آن‌ها که تحت مدیریت زنان قرار دارند یا مردان) می‌توانند در آن عرصه‌ها فعال شوند و خدماتی را به جامعه زنان عرضه کنند نیز توجه داشت. مثلاً شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی که می‌توانند زنان روستایی را با خود درگیر سازند یا شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه مدیریت مصرف، که در بخش‌های مختلف می‌توانند در خدمت وزارت‌خانه‌های مربوطه باشند و جامعه زنان، به عنوان اصلی‌ترین هدایت‌کنندگان مصرف در خانواده‌ها را مورد توجه قرار دهند. 

وی ادامه داد: همین‌طور است در زمینه محیط‌زیست که می‌دانیم فعالیت‌های مادرانه زنان درین عرصه چه کمک‌هایی را  به توجه به محیط‌زیست داشته است . مهم‌تر آن‌که در توسعه کارآفرینی‌های زنان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز این شرکت‌ها می‌توانند فعال شده و مثمرثمر باشند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات به مادران یا فعال‌سازی این شرکت‌ها در عرصه ارائه خدمات شهری به زنان، از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در همین راستا مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در بخش نخست، قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اما بخش دوم نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی، آگاهی‌بخشی و توان‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان دارد تا نسبت به موضوع زنان حساس شوند و بیش از پیش جامعه را از ظرفیت‌های خود در مسیر حل مسائل زنان بهره‌مند سازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول