اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تبرک‌جویی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب به پرچم حرم علوی/ در مسابقه شرکت کنید، زائر کربلا شوید

محراب مصلی امام خمینی (ره) این روزها میزبان غرفه‌های اعتاب مقدسه عراق است که برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به تهران آمده‌اند. در این غرفه‌ها در کنار برپایی مسابقه با جایزه زیارت کربلا، پرچم گنبدحرم علوی نیز قرار گرفته است.

تبرک‌جویی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب به پرچم حرم علوی/ در مسابقه شرکت کنید، زائر کربلا شوید

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، خادمان حرم امام علی علیه‌السلام با حضور در سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب حال و هوای نجف اشرف را به مصلی امام خمینی (ره) تهران آورده است.

غرفه اعتاب مقدسه عراق در محراب مصلی امام خمینی (ره) مستقر است

در میان هیاهوی نمایشگاه و در حالی که در غرفه‌های مختلف کتاب‌های متنوعی عرضه می‌شود، وقتی به محراب مصلی می‌رسی، تصاویری از اعتاب مقدسه عراق به همراه صوت آهنگین از آیات الهی جلب توجه می‌کند. به غرفه آستان قدس علوی که نزدیک‌تر می‌شوی، کتاب‌های مختلفی از زندگی‌نامه امیرالمؤمنین علیه السلام تا مظلومیت امام اول شیعیان و اشعاری درباره امام علی علیه‌السلام به چشم ‌می‌خورد که البته بیش‌تر این کتاب‌ها به زبان عربی است.

عرضه ۶۰۰ عنوان کتاب با موضوع ائمه اطهار (ع)

ابوعلی، یکی از خادمان حرم علوی که به منظور برپایی نمایشگاه کتاب به تهران آمده است، می‌گوید: آستان قدس علوی به همراه آستان قدس حسینی و عباسی به صورت مشترک ۶۰۰ عنوان کتاب با موضوع ائمه اطهار علیهم السلام به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی در نمایشگاه امسال عرضه کرده و در روزهای اخیر استقبال خوبی از غرفه ما شده است.

وصیت امیرالمؤمنین و نهج‌البلاغه پرفروش‌ شدند

وی می‌افزاید: بسیاری از بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت کوتاه هم شده سری به غرفه عتبه العلویه و عتبه الحسینیه می‌زنند و از ما تبرکی می‌خواهند. البته برخی هم کتاب‌های تخصصی درباره امیرالمؤمنین تهیه می‌کنند که در این بین شرح وصیت امام علی علیه‌السلام و نهج البلاغه در روزهای اخیر بیش‌ترین فروش را داشته است.

تبرک جستن بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب به پرچم حرم علوی

غرفه اعتاب مقدسه عراق در نمایشگاه کتاب در ۲ بخش پیش‌بینی شده است که در غرفه آستان قدس علوی، علاوه بر عرضه کتاب‌های مختلف درباره مولا، پرچم گنبد حرم امام علی علیه‌السلام نیز در مرکزیت آن قرار دارد و هر کسی با خلوص نیت در کنار پرچم حرم علوی زانو زده و آن را می‌بوسد. پسر بچه‌ای در حالی که پدرش را در حال بوسیدن پرچم گنبد امیرالمؤمنین علیه‌السلام دید، متعجب از او پرسید: مگر این پرچم سبزرنگ چیست که همه به آن احترام می‌گذارند؟ پدرش پاسخ داد که این پرچم حرم امامی است که هر چه داریم از اوست. امام علی علیه السلام که پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر درباره ایشان فرمودند: «هر که من مولای اویم، علی مولای اوست». پس از آن، پسر بچه با احترام در کنار پرچم مولا زانو زد و آن را روی صورتش قرار داد و با چشمانی بسته زیر لب در حال نجوا بود.

مرد و زن، پیر و جوان وقتی از کنار غرفه حرم علوی در نمایشگاه کتاب گذر می‌کردند، در کنار پرچم مولا زانو زده و آن را می‌بوسیدند. نکته جالب در این غرفه حضور پرشور نوجوانان بود؛ به طوری که بسیاری از نوجوانان و جوانان دهه هشتادی با اینکه شاید تسلطی به زبان عربی هم نداشتند، دقایقی در این غرفه درنگ کرده و کتاب‌های موجود را در غرفه را ورق می‌زدند و به فضای روحانی موجود در غرفه‌های اعتاب مقدسه عراق می‌نگریستند.

پخش تصاویری از اعتاب مقدسه عراق در غرفه

کرار، یکی دیگر از مسؤولان غرفه حرم علوی با بیان اینکه در تلویزیون موجود در غرفه تصاویری از حرم امام علی علیه‌السلام به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید: من اولین بار است که در فضای نمایشگاه ایران حضور دارم. شور و شوق مردم برای توسل به امیرالمؤمنین برایم جالب است. علاوه بر این، بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه از ما می‌خواهند که وقتی به عراق بازگشتیم نایب‌الزیاره آن‌ها باشیم. البته امیدواریم که همه این جمعیت را در ایوان نجف ببینیم و بتوانیم خدمتی به زائران امام علی علیه‌السلام کنیم.

برای امام علی (ع) دل‌نوشته‌ بنویسید

در کنار غرفه آستان قدس علوی، غرفه مشترک آستان قدس حسینی و عباسی قرار دارد که در آن تصاویری از گنبد و حرم امام حسین علیه‌السلام دیده می‌شود و روی میزهایی که اطراف آن قرار گرفته، هر لحظه بازدیدکنندگان حضور یافته و روی کاغذ مطلبی را می‌نویسند و درون صندوق می‌اندازند. به آنجا نزدیک‌تر شدم. روی صندوق نوشته بود: «دل‌نوشته‌ها داخل ضریح مطهر حضرت اباعبدالله علیه‌السلام قرار می‌گیرد». دلیل تجمع افراد را متوجه شدم. هر کسی که از کنار این عرفه گذر می‌کرد، به سمت این بخش می‌رفت و چند سطری با ارباب سخن می‌گفت و درددل‌هایش را مکتوب کرده و درون صندوق می‌انداخت.

مهتا یکی از بازدیدکنندگان از غرفه پس از اینکه دل‌نوشته‌اش را درون صندوق انداخت، می‌گفت: با امام حسین علیه‌السلام خیلی حرف دارم. اما دوست دارم برای یک بار هم که شده زائر کربلا شوم و از نزدیک گنبد و بارگاهش را ببینم.

پیرزنی هم که به نظر می‌رسید سواد ندارد، از دختر جوانی خواست تا برایش چند جمله‌ای را مکتوب کند و از این طریق بتواند با مولایش درد دل کرده باشد.

مسابقه شرکت کنید، رایگان به زیارت کربلا بروید

در سمتی دیگر صندوقی بود که روی آن نوشته بود: «مسابقه فرهنگی غرفه مشترک آستان قدس حسینی و حرم حضرت عباس علیهم السلام». در این بخش هم افراد به چند سؤال درباره شهدای دشت کربلا پاسخ داده و شماره‌هایشان هم می‌نوشتند. مسؤول غرفه در این باره می‌گوید: در روز پایانی نمایشگاه کتاب از بین برگزیدگان قرعه‌کشی شده و به ۶ نفر از افراد به قید قرعه به صورت رایگان زائر نجف و کربلا می‌شوند. هدف از این اقدام، آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با اعتاب مقدسه عراق است.

زیارت کربلا این روزها آرزوی دل‌های بی‌قرار بسیاری است که همچنان با توجه به بالا بودن هزینه‌های سفر عتبات، امکان تشرف به این سفر معنوی را ندارند و منتظر هستند با بازگشایی مرز زمینی و کاهش هزینه سفر زائر کربلا شوند. اما این بار در نمایشگاه کتاب، بازدیدکنندگان فرصتی دارند تا با حضور در غرفه حرم اعتاب مقدسه عراق در سمت محراب مصلی و شرکت در قرعه‌کشی، شانس خود را برای سفر رایگان به عتبات امتحان کنند.

به گزارش فارس، سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول