اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

کاهش محبوسان مهریه به 600 زندانی

آخرین آمار عددی زندانیان جرایم غیرعمد گواه کاهش زندانیان بدهکار مهریه در کشور است.

کاهش محبوسان مهریه به 600 زندانی

به گزارش خبرگزاری فارس، سید اسدالله جولایی رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور با تشریح آخرین وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در راستای حبس‌زدایی از بدهکاران غیربزهکار در ماه رمضان و البته تلاش‌های دستگاه قضاء در زندان‌زدایی و کاهش ورودی محکومان غیرعمد هم‌اکنون 2868 زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد (حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی) در بند حضور دارند.

126 زن و 2742 محکوم مرد بابت دیون غیرعمد در بند هستند

وی با بیان این که 126 نفر از  محکومان غیرعمد را زنان شامل می‌شوند، افزود: از زندانیان تحت حمایت ستاد دیه 31 نفر به دلیل ناتوانی در تامین دیات فوتی و جرحی ناشی از حوادث جاده‌ای، 15 نفر به علت عدم توانایی در پرداخت دیات مرتبط با تعهدات کارگری و کارفرمایی و 32 نفر نیز بابت دیون شبه‌عمد در حبس حضور دارند و الباقی مددجویان که اکثریت 97 درصدی محکومان غیرعمد را شامل می‌شوند بدهکاران چک، مهریه و پرونده‌های نفقه هستند.

کاهش 55 درصدی زندانیان غیرعمد از اسفند 1400 تا کنون

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور اظهار کرد: با همیاری خیرین در برپایی بیش از 400 جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان و همراهی کم‌نظیر برخی قضات محاکم در اعمال مجازت‌های جایگزین حبس و به طور ویژه قبولی دادخواست‌های اعسار یا تعدیل اقساط، خرسندیم آمار 5 هزار و 222 نفری زندانیان جرایم غیرعمد در ابتدای سال جاری امروز با کاهش 55 درصدی محکومان همراه است.

کاهش تعداد زندانیان مهریه رکورد زد

وی با مقایسه آمار زندانیان بدهکار مهریه در اردیبهشت‌های 5 سال گذشته گفت: جمعیت مردان بدهکار صداق از آمار 2500 زندانی در اردیبهشت سال 1397 به مرور در سال 1398 با یک شیب تند به تعداد 1229 محبوس کاهش می‌یابد و در ادامه با تاکید مکرر مراجع عظام تقلید در خصوص «عذر حبس بدهکاران دیون غیرمعوض» و البته دغدغه و اهتمام مسئولین قوه قضائیه این اعداد در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب تا عدد 945 و 821 زندانی مهریه تقلیل می‌یابد.

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور ادامه داد: امروز هم که آخرین آمار استخراجی در هفته پایانی اردیبهشت 1401 بررسی و اطلاع‌رسانی شد، خوشبختانه این عدد به کمتر از 600 زندانی مرتبط با مطالبات و شکایات مهریه کاهش یافته است.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول