اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

از دستگیری ۱۲۸۴ محتکر تا انهدام ۲۲ باند جرایم سازمان‌یافته/ آمادگی پلیس ایران برای تأمین امنیت گردشگران جام جهانی

سخنگوی پلیس بابیان اهم اقدامات پلیس در حوزه برخورد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستگیری ۱۲۸۴ محتکر خبر داد.

از دستگیری ۱۲۸۴ محتکر تا انهدام ۲۲ باند جرایم سازمان‌یافته/ آمادگی پلیس ایران برای تأمین امنیت گردشگران جام جهانی

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و فرهنگی و سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به طرح بزرگ اقتصادی دولت اشاره و اظهار داشت: در طرح بزرگ اقتصادی دولت هستیم؛ طرحی که بر اساس خردجمعی و به نفع مردم عزیز طراحی شده تا عدالت اجتماعی را برقرار کرده و فقر برچیده شود.

 وی با بیان این مطلب که اجرای طرح بزرگ اقتصادی نشانه شجاعت دولت است اظهار امیدواری کرد که همه مسئولان به اجرای این طرح کمک کرده و از این طرح اقتصادی حمایت کنند.

 سخنگوی ناجا تصریح کرد: زمانی که طرح اقتصادی اجرا می شود حاشیه هایی دارد؛ بدین صورت که افراد سودجو و منفعت طلب به دنبال اهداف شوم خود و منافع بیشتر هستند که ضرورت دارد دستگاه های ناظر به وظایف معمول خود عمل کرده و با اشراف و تسلط اطلاعاتی به اجرای طرح اقتصادی کمک کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی و انتظامی کشور اعلام کرد: یکی از این دستگاه‌ها در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر تعزیرات، وزارت صمت و دستگاه قضایی، فرماندهی کل انتظامی کشور است که وظیفه بارز میدانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر اساس قانون به عهده دارد.

وی افزود: یکی از نگاه‌هایی که امروز باید در کشور ترسیم شود، بحث حمایت از طرح اقتصادی بزرگ است که به نفع مردم است.

سردار حاجیان به موضوع قاچاق و احتکار که سالها فرماندهی انتظامی با آن درگیر بوده اشاره و اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا در حوزه مرزبانی و همچنین جلوگیری از احتکار و قاچاق در حوزه داخل بر عهده انتظامی کشور است؛ در حوزه مرزبانی نیز قاعدتاً وظیفه فرماندهی و حفاظت از مرزها و استفاده از ظرفیت های موجود در کنار مبارزه با قاچاق کالا قراردارد.

سردار حاجیان اعلام کرد: یکی از اقدامات ارزشمند پلیس که از اول فروردین ماه آغاز شد ایجاد قرارگاه امنیت اقتصادی با نام قرارگاه «امین» بوده که با ۱۰۸۸۲ تیم ضربتی پلیس کار مبارزه با قاچاق کالا در سطح کشور آغاز کرده است.

 وی گفت: از اول فروردین با اقدامات قرارگاه امین در راستای مبارزه با قاچاق و احتکار ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوراکی، ۵۳۰۰ تن گندم و آرد، ۲۷۰۰ تن نهاده های دامی و ۳۳۰۰ تومان برنج احتکار شده، کشف و ضبط شد.

سخنگوی پلیس اعلام کرد: در این راستا ۱۲۸۴ متهم شناسایی و دستگیر شده و تحویل دستگاه قضایی شدند.

حاجیان تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته نیز بیش از ۱۷۷ تن برنج احتکار شده و قاچاق، بیش از ۱۸۶ تن گندم و آرد، بیش از ۴۳۰ تن روغن و ۱۷۶ تن نهاده‌های دامی کشف شد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور به موضوع سرقت پرداخت و تصریح کرد: ۵۱ درصد از سرقت‌ها، سرقت خرد بوده که عواملی چون فقر و بیکاری، معتادان متجاهر و آسیب‌های چرخه اصلاح مجرمان در وقوع آن تأثیر گذار است.

وی گفت: در این موضوع برخی اوقات با پرونده‌هایی مواجه هستیم که به طور مثال یک‌ مجرم ۳۸ فقره سابقه سرقت داشته و برای بار چهلم توسط پلیس بازداشت می‌شود که در این زمینه باید بررسی شود که کجای چرخه اصلاح مجرمان اشکال دارد، باید دستگاه‌های مسئول آسیب‌شناسی کنند؛ تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟ مجازات‌ها بازدارنده نیست یا اینکه نظام اصلاح و تربیت مجرمان ایراد دارد و تا کی باید پلیس مجرمان را بازداشت کند و تحویل دستگاه قضایی کند و فرد با گذاشتن وثیقه بیرون آمده و مجدداً سرقت را تکرار کند.

سردار حاجیان افزود: در بحث قاچاق نیز باید بررسی شود که کجای چرخه ایراد دارد؛ باید بررسی شود که قاچاق بیشتر از چه مجاری کشور روی می‌دهد، در حوزه مرزبانی مسلماً این اتفاق روی نمی‌دهد باید نظارت بر مبادی رسمی‌ ورودی و خروجی کشور بیشتر باشد و قوانین سخت‌گیرانه‌تری در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز داشته باشیم.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور با بیان‌اینکه قانون‌گذار پلیس را مجری قانون معرفی کرده است، تصریح کرد: در دو سال اخیر تا امروز بیش از هشت شهید را در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقدیم کرده ایم. 

سخنگوی پلیس با بیان اینکه پلیس باید اختیارات قانونی بیشتری داشته باشد تا نقش پلیسی خود را در تمام‌ مراحل ایفا کند ادامه داد: در بحث کالای ملوانی یا ته لنجی و خودروهای شوتی، نیاز داریم برخورد شدیدتری با متهمان اینگونه پرونده پرونده‌ها صورت گیرد ؛ همین خودروهای شوتی با سرعت بالای خود در سال گذشته باعث مرگ تعدادی از هموطنان در تصادفات و مصدومیت ۵۴۹ نفر شدند؛ ۱۷۷ فقره تصادف را موجب شده و ۳۱۸ نفر از رانندگان این دسته از خودروها در این‌ تصادفات جان باختند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور به رصد فضای مجازی اشاره و بیان داشت: در سال گذشته ۳۱ درصد کشفیات در فضای مجازی مرتبط به باندهای سازمان‌یافته همچون‌ قمار و شرط‌بندی، فروش مواد مخدر و تبلیغ فروش سلاح بود که ۲۸۷ نفر در این‌ رابطه بازداشت شدند.

وی گفت: در موضوع قاچاق سلاح نیز در سال گذشته اقدامات عملیاتی خوبی اجرا شد و ۶۵۱ مورد عملیات بر علیه فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اجرا که منجر به شناسایی ۲۲ باند سازمان یافته شد.

وی ارزش مالی باندهای سازمان یافته سلاح ومهمات و قمار را دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سرشاخه‌های این باندها بعضاً در خارج از کشور بودند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور با بیان اینکه فرآیند مبارزه با قاچاق کالا باید بازنگری شود و مورد اصلاح قرار گیرد، گفت: پلیس باید با اختیارات کامل و قانونی در مبادی رسمی‌ و خروجی کالا حضور داشته باشد، پلیس گمرک دو سال پیش ایجاد شد اما‌ اختیارات‌ آن کافی نیست. 

وی با بیان اینکه بحث آسیب‌شناسی در حوزه قاچاق کالا و مرز باید صورت گیرد اظهار داشت: ما نیاز به دسترسی ویژه داریم که بتوانیم کالا را از مبدأ تا زمان تحویل رصد کرده و داده‌های انبارها را نیز تحلیل کنیم، در صورت دسترسی پلیس به این داده‌ها، اگر‌ انبارداری به وظایف خود عمل نکند، پلیس می‌تواند پرونده احتکار برای وی تشکیل دهد اما اکنون دسترسی کامل به سامانه‌ها نداریم و بدون دسترسی به این داده‌ها مبارزه ما هدفمند و هوشمند نخواهد شد.

وی درباره تمهیدات پلیس در بحث گردشگری جام جهانی گفت: آمادگی و زیرساخت‌های امنیتی هم در جزیره کیش و هم سایر استان‌های جنوبی کشور وجود دارد، جلسات مستمر برگزار شده و آمادگی داریم امنیت گردشگران را برقرار کنیم؛ همچنین در بحث همکاری پلیسی بین‌الملل نیز از طریق سازمان اینترپل همکاری بین‌المللی در رویدادهای خاص روی می‌دهد و آمادگی اعزام تیم‌های پلیسی به کشور قطر را داریم، این آمادگی به آنها اعلام شده و آنها نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول