اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش خبرنگار فارس از شهر جنجالی «بوچا» در غرب کی‌یف

چند روز پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از شهر بوچا در غرب کی‌یف، رسانه‌های غربی اعلام کردند که نیروهای روس هنگام عقب نشینی از این شهر مرتکب جنایت جنگی شدند، اتهامی که مسکو به شدت آن را رد کرد.

گزارش خبرنگار فارس از شهر جنجالی «بوچا» در غرب کی‌یف

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، شهر بوچا در ۳۰ کیلومتری کی یف پایتخت اوکراین واقع شده است.
تا یکماه پیش این شهر یکی از خطوط مقدم جنگ بود و به تصرف نیروهای ارتش روسیه هم در آمد.
جاده منتهی به کی یف و نزدیکی به یک فرودگاه ترابری ، موقعیت استراتژیک نظامی برای این شهر کوچک بوجود آورده است.

بعد از عقب‌نشینی روس‌ها در اول آوریل بوچا دوباره به کنترل نیروهای اوکراین درآمد
روایت های متفاوتی از وقوع یک تراژدی و قتل عام غیرنظامی ها در این شهر نقل میشود
با این وجود آثار زخم جنگ را می‌توان در همه جای شهر دید.

 

چند هفته پیش مقامات اوکراینی و رسانه‌های غربی با پخش فیلم‌های دلخراش که ظاهراً غیرنظامیان کشته شده را در کنار جاده‌ای در شهر بوچا، حومه کی‌یف نشان می‌داد، ضمن اتهام‌زنی به مسکو، از آن به عنوان مدرک «جنایت جنگی روسیه» یاد کردند. اتهامی که مسکو آن را تحریک‌آمیز خوانده و گفته که اجساد چند روز پس از خروج نیروهای روسی ظاهر شدند.

بعد از انتشار این تصاویر و در حالی که اوکراین انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت، یک رئیس دولت اروپایی از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا تأیید کند که رویدادهای بوچا صحنه‌سازی نشده‌ است.

پس از آن زلنسکی در مصاحبه با روزنامه «بیلد» آلمان گفت که این مقام ارشد اروپایی از وی پرسیده «شواهدی را به ما نشان دهید که نشان می‌دهد (کشتار) صحنه‌سازی نشده است». رئیس‌جمهور اوکراین فاش نکرد که کدام سیاستمدار غربی این شبهه را نسبت به ادعای کی‌یف مطرح کرده اما تایید کرد که «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نبوده و اظهارات این مقام را زننده توصیف کرد.

هنگام طرح این مسئله، مصاحبه‌کننده از زلنسکی می‌پرسد «این چیزی است که یک رهبر اروپایی به شما گفته است؟» و او پاسخ می‌دهد که «بله، نمی توانم بگویم چه کسی. اما شولتز نبود، این درست است».

رسانه‌های و مقام‌های غربی بدون بررسی اتهامات مطرح شده از سوی کی‌یف علیه مسکو، در خصوص کشتار بوچا به حمایت از این ادعا پرداخته و «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پس از خروج روسیه، از بوچا دیدن کردند. رئیس کمیسیون اروپا پس از بازگشت از اوکراین مدعی شد: غریزه من این را می‌گوید که اگر این جنایت جنگی نیست، پس چه چیزی جنایت جنگی است اما من برای پزشکی آموزش دیده‌ام و در این زمینه باید وکلا به‌طور دقیق تحقیق کنند.

وی افزود، اتحادیه اروپا در این زمینه در حال همکاری از طریق یک تیم تحقیقاتی مشترک با اوکراین است تا شواهدی از جنایت جنگی احتمالی را برای ضمیمه شدن به پرونده‌های قضایی پیدا کند. او با این حال گفت: بسیار مهم است که این [مدارک] به‌خوبی مستند شوند تا از شکست پرونده‌ها در دادگاه جلوگیری شود زیرا در حال حاضر شواهدی که داریم به قدر کافی خوب نیستند.

اما اسکات ریتر، از بازرسان تسلیحاتی سابق سازمان ملل در واکنش به ادعاهای مطرح شده علیه روسیه گفته بود: «زمان‌بندی روایت اوکراین، اولین نشانه‌ هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد روایت طرح‌شده توسط اوکراین و منعکس‌شده در غرب آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست. این یک واقعیت پذیرفته‌شده است که نیروهای روسیه بوچا را در روز ۳۰ مارس ترک کردند. پلیس ملی اوکراین روز ۳۱ مارس وارد شهر بوچا شد و همان روز شهردار بوچا اعلام کرد که شهر بوچا کاملا تحت کنترل مقام‌های اوکراین است. در آن زمان هیچ ادعایی از سوی شهردار یا هیچ مقام دیگر اوکراینی درباره اینکه روس‌ها مرتکب کشتار جمعی شده‌اند وجود نداشت. ویدئوی مورد نظر روز ۲ آوریل توسط مقام‌های اوکراین منتشر شد. مشخص نیست آیا این ویدئو همان روز گرفته شده یا قبل‌تر از آن. اما آنچه قطعی است، این است که تصاویری که در ویدئو نشان داده می‌شوند به شدت با روایتی که شهردار در ابتدا مطرح کرد تفاوت دارند».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول