اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

طارمی سوژه داغ رسانه های آمریکایی‌/مسیر پیشرفت ستاره ایرانی از بوشهر تا اروپا

رسانه آمریکایی در گزارشی به واکاوی مسیر پیشرفت ستاره تیم ملی ایران و عضو باشگاه پورتو پرداخت.

طارمی سوژه داغ رسانه های آمریکایی‌/مسیر پیشرفت ستاره ایرانی از بوشهر تا اروپا

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی طارمی مهاجم گلزن تیم ملی فوتبال کشورمان و عضو باشگاه پورتو این روزها مورد توجه رسانه های آمریکا به دلیل همگروهی یوزها با آمریکا در جام جهانی 2022 قطر قرار گرفته است.

این بار سایت «ghost.bets» آمریکا در گزارشی مفصل به معرفی و سیر پیشرفت طارمی در مسیر فوتبالی اش پرداخت و نوشت:  مهدی طارمی اهل بوشهر در ایران است. این بازیکن 29 ساله متولد 18 جولای 1992، قد 1.87 متری دارد و در پست مهاجم برای پورتو (باشگاه لیگ برتر پرتغال) و تیم ملی ایران بازی می کند.

*طارمی و مسیر فوتبالی اش در ایران

مهاجم پورتو از هشت سالگی و با تیم فوتبال نوجوانان زادگاهش شاهین بوشهر و زیر نظر پدرش علیرضا طارمی فوتبال خود را آغاز کرد. او در آن زمان  در مسابقات دانشجویان جهان با پیراهن تیم ملی ایران در تورنمنت ترکیه شرکت کرد.

او از سال 1389 هجری شمسی تا 1392 در شاهین بوشهر ماند و 7 بازی برای این تیم انجام داد و در هر بازی یک گل به ثمر رساند. در فصل 3-1392 به تیم ایرانجوان پیوست و با به ثمر رساندن 12 گل در 22 بازی به عنوان دومین گلزن لیگ آزادگان شناخته شد.

طارمی پس از عملکرد فوق العاده خود در لیگ آزادگان، پیشنهادهایی برای حضور در تیم های مطرح کشور دریافت کرد، اما باشگاه پرسپولیس موفق شد برای بازه زمانی 1393 تا خرداد 1395 قراردادی دو ساله با این مهاجم ایرانی امضا کند.

فصل 15-2014 همچنان یک بازیکن نمونه بود و همیشه گل های زیادی برای تیم به ثمر می رساند و پاس گل های تعیین کننده ای در زمین می داد. تدبیر او باعث شد تا عنوان بهترین مهاجم چهاردهمین دوره لیگ حرفه ای خلیج فارس (لیگ حرفه ای ایران) به ارمغان آورد.

 او در آگوست 2015 از سوی هواداران به عنوان بازیکن ماه در برنامه تلویزیونی ایران انتخاب شد. او در آذرماه 1394 دو گلی را به ثمر رساند که باعث پیروزی پرسپولیس مقابل راه آهن شد. طارمی در نیمه اول قهرمانی پیش از این با زدن 9 گل در 12 مسابقه، بهترین گلزن محسوب می شد.

پرسپولیس در فروردین 1395 با دو گلی که طارمی مقابل سیاه جامگان به ثمر رساند با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید و در رده سوم مسابقات باقی ماند.

او همچنان بهترین گلزن لیگ باقی ماند و فصل را با 16 گل به پایان رساند. اما حتی با تمام تلاش ها و عملکرد خوب در باشگاه، پرسپولیس نتوانست عنوان قهرمانی را کسب کند.

بازیکن ایرانی برای فصل 6-1395 به فکر تمدید نکردن قراردادش و رفتن به یک تیم اروپایی بود اما در نهایت دو سال دیگر با پرسپولیس تمدید کرد که باعث اختلاف قراردادی بین دو تیم شد.

در آن زمان طارمی با زدن 18 گل برای دومین فصل متوالی آقای گل شد و حتی به این تیم کمک کرد تا به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2017 صعود کند.

طارمی در حالیکه فصل 18-2017 ادامه داشت، پس از انصراف از رفتن به این تیم ترکیه و تمدید قرارداد با تیم ایرانی برای فصل 6-1395، باعث درگیری تیم چایکور ریزه اسپور ترکیه با پرسپولیس شد.

در این اختلاف فیفا به نفع چایکور ریزه اسپور ترکیه رای داد و طارمی را چهار ماه محروم و پرسپولیس را نیز مجازات کرد که در دو پنجره نقل و انتقالات بعدی (دوره ای که تیم ها برای تعویض و تعدیل در ترکیب استفاده می کردند) از جذب بازیکن محروم شود.

*دوران خارج از تیم های ایرانی، اولین حضور در باشگاه های پرتغالی

این بازیکن ایرانی در ژانویه 2018 قراردادی یک و نیم ساله با باشگاه الغرافه قطر امضا کرد. اولین گل او برای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 مقابل الجزیره امارات بود و در مسابقات بعدی گلزنی کرد.

در ژوئیه 2019، او برای اولین بار برای باشگاه ریو آوه پرتغال که با قراردادی دوساله پیوسته بود، بازی کرد. او در اولین بازی خود در لیگ پرتغال سه گل به سی دی آوس زد و هواداران و مطبوعات را هیجان زده کرد. اولین فصل حضور او در تیم پرتغالی با 18 گل به پایان رسید.

برای فصل 2020-21، طارمی قراردادی 4 ساله با باشگاه پورتو امضا کرد و اولین مدال اروپایی خود را با قهرمانی در چهل و دومین دوره سوپرکاپ پرتغال بدست آورد.

او در فوریه 2021 اولین ایرانی بود که در اولین دور حذفی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد. در ماه آوریل، او در مرحله یک چهارم نهایی مقابل چلسی یک گل با ضربه قیچی برگردان به ثمر رساند که توسط هواداران به عنوان بهترین گل فصل در لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شد و حتی با تقریبا 30 درصد از امتیازات، جایزه "گل فصل یوفا" را بدست آورد.

فصل اول حضور طارمی در پورتو نمی توانست بهتر از این باشد و با 16 گل زده و 11 پاس گل به پایان رسید.

*طارمی و تیم ملی ایران

طارمی بازیکن تیم ملی ایران در رده های زیر 20 و زیر 23 سال بود. او در سال 2015 اولین بازی خود را برای تیم بزرگسالان در بازی دوستانه مقابل ازبکستان انجام داد و در مسابقات مقدماتی جام جهانی در ژوئن 2015 مقابل ترکمنستان شرکت کرد.

او در مرحله نهایی مقدماتی تک گل ایران مقابل قطر را به ثمر رساند و در ژوئن برای مسابقات جام جهانی 2018 روسیه دعوت شد. طارمی با گلزنی های فراوان و پاس گل های تعیین کننده در زمین، تاکنون عناوین زیادی کسب کرده و قصد توقف ندارد.

جدیدترین عناوین عبارتند از: مهاجم ماه لیگ برتر پرتغال (فوریه 2021)،  بازیکن ماه لیگ پرتغال(ژانویه 2021)؛ بازیکن ماه SJPF (ژانویه 2021) و "گل فصل"  لیگ قهرمانان اروپا (فصل 2020-21).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول