اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: تحریم‌ها موجب فروپاشی ایده جهان آمریکا محور خواهد شد

معاون رئیس شورای امنیت روسیه درخصوص بحران جهانی مواد غذایی و وقوع درگیری‌های نظامی منطقه‌ای ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو هشدار داد.

روسیه: تحریم‌ها موجب فروپاشی ایده جهان آمریکا محور خواهد شد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز جمعه گفت، تحریم‌های اعمال شده توسط غربی‌ها به فروپاشی جهان آمریکا محور منجر خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، رئیس جمهور سابق روسیه پیش‌بینی کرد، تحریم‌های اعمال شده علیه کشورش «موجب تضعیف مفاهیم غربی در روابط بین‌المللی بر مبنای "نظم قانون محور" و دیگر مزخرفات بی‌معنی غربی خواهد شد».

مدودوف همچنین «فروپاشی ایده جهانِ آمریکا محور» و «نفع بردن بخشی از جامعه جهانی که در مرحله حساسی از مخالفت با جهان غرب هستند» را نتیجه تشکیل ساختار امنیتی جدید در سطح جهانی توصیف کرد.

او همچنین هشدار داد، محدودیت‌های اعمال شده از سوی غربی‌ها به مختل شدن شماری از زنجیره‌های جهانی تأمین مواد خوراکی منجر خواهد شد.

مدودوف نوشت: «در کشورهایی که تحریم‌های معادل "شلیک به پای خود" را اعمال کرده‌اند، بحران انرژی تشدید خواهد شد و بهای سوخت‌های فسیلی به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و به‌طور هم‌زمان توسعه جهانی اقتصاد دیجیتال کُند خواهد شد».

این مقام امنیتی روس همچنین درباره «بحران غذایی بین‌المللی تمام عیار با احتمال وقوع قحطی در برخی کشورها» هشدار داد.

او پیش‌بینی کرد تحریم‌های اعمال شده موجب آسیب به نظام مالی جهانی خواهد شد و «درگیری‌های نظامی منطقه‌ای جدیدی در حوزه‌هایی که اختلافات متعدد سال‌ها حل نشده باقی مانده‌اند ظهور خواهند کرد».

مدودوف نوشت، احتمال شیوع بیماری‌های جدید نیز به دلیل عدم همکاری صادقانه بین‌المللی در زمینه همه‌گیری‌شناسی یا حتی در پی استفاده عامدانه از تسلیحات میکروبی متحمل خواهد بود.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه افزود، نهادهای بین‌المللی از جمله شورای اروپا که در اثبات موثر بودن خود در زمینه فرو نشاندن بحران اوکراین شکست خورده‌اند با خطر فروپاشی مواجه خواهند بود.

او در این باره گفت: «اتحادهای بین‌المللی جدیدی بر اساس معیارهای عمل‌گرایانه و نه بر اساس معیارهای ایدئولوژیک انگلوساکسون‌ها شکل خواهند گرفت».

اظهارات مدودوف هم‌زمان با برگزاری نشست گروه هفت منتشر شده است که هدف آن القای مقصر بودن روسیه در وقوع بحران جهانی در حوزه انرژی و مواد خوراکی است.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان و میزبان این نشست دو روزه، در پیامی توئیتری اعلام کرد:‌ «از زمان جنگ سرد، شرکای گروه ۷ هرگز با چنین چالش عمیقی روبه‌رو نشده بودند و هرگز تا این میزان اتحاد نداشته‌اند».

بائربوک پیش از آغاز نشست گروه ۷ در جمع خبرنگاران گفت:‌ «۲۵ میلیون تن غلات در بندر اودسای اوکراین گیر افتاده است که خوراک میلیون‌ها نفر در جهان را باید تأمین کند که در نیاز مبرم قرار دارد و مهم‌ترین آن‌ها کشورهای آفریقا و خاورمیانه هستند».

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز به خبرنگاران گفت، این مسئله بسیار حیاتی است که گروه هفت بتواند نشان دهد که روسیه عامل ریشه‌ای بحران جهانی صنایع غذایی است. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که روز گذشته (پنجشنبه) «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به دولت‌های غربی درباره عواقب تحریم‌ها علیه مسکو هشدار داده است.

پوتین گفت: «مشخصاً بر اساس قوانین عینی اقتصادی، این اعتیاد تحریمی متداوم، ناچاراً به پیچیده‌ترین و وخیم‌ترین عواقب برای اتحادیه اروپا، شهروندان آن‌ها و کشورهای فقیر جهان منجر خواهد شد».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به تحولات ناشی از تحریم‌های چند ماه اخیر کشورهای غربی هشدار داد: «در حال حاضر جهان با خطر قحطی مواجه شده است».

پوتین افزود: «در این صورت، تمام تقصیرات متوجه نخبگان کشورهای غربی خواهد بود که آماده هستند باقی جهان را قربانی حفظ سلطه جهانی خود کنند». (جرئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول