اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

بررسی اطلاعات توزیع نان یارانه‌ای در زنجان/ ارقام بالایی که به جای نان، آرد می‌خرند

وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای طرح توزیع آزمایشی نان یارانه‌ای در زنجان، گفت: رصد اطلاعات بانکی این طرح نشان داد «یک دهم» از «یک درصد» تراکنش‌های نانوایی‌ها، ارقام بزرگی را صرف خرید آرد می کنند.

بررسی اطلاعات توزیع نان یارانه‌ای در زنجان/ ارقام بالایی که به جای نان، آرد می‌خرند

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سیّد احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در دومین روز از نخستین نشست سراسری حزب نسل نو اظهار داشت: ما در بسیاری از زیرساخت‌ها و مقدماتی برای اینکه بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مردمی و عدالتخواهانه را پیاده کنیم دچار نقطه ضعف هستیم و اگر برخی از سیاستگذاران دوره پیشین عزم جدی برای پیاده کردن سیاست‌های اصلاح اقتصادی نداشتند، امروز دولت و شخص آقای رئیس جمهور بر پیاده‌سازی اقتصاد مردمی اصرار دارند اما حدی از توانایی اعمال سیاست در عرصه اقتصادی که پیش از این باید فراهم می‌شد امکان‌پذیر نیست که البته دولت تلاشش را کرده که بتواند فقط زیرساخت‌ خوبی برای بنای اقتصاد مهیا کند.

وی گفت: من قبلاً هم گفته ام تازه فوندانسیون این کار فراهم شده است. امروز می‌توانستیم به جای سیاست‌های قیمتی به سمت سیاست‌های حمایتیِ مقداری از مردم برویم و مثل بسیاری از کشورها عمل کنیم که می‌توانند بگویند دولت می‌تواند کالاها را به وفور برای شما فراهم کند و مشکلی در تامین نداریم شما هم مصرف عادی خودتان را انجام دهید. 

وی افزود: بعد از جنگ اوکراین در بسیاری از کشورهای اروپایی حداکثر خرید کالا برای مردم تعریف می‌شد، اما چنین سیاست‌هایی در اقتصاد ما قابل پیاده‌سازی نیست چون اصلا زیرساخت‌ اطلاعات اقتصادی وجود ندارد و اساساً امکان اعمال سیاست‌های عدالت‌‌گرایانه به دلیل نبود زیرساخت، دشوار است.

خاندوزی افزود: در مورد وضعیت اقلام یارانه‌ای این زیرساخت، در دولت کار می‌شود و ما موفق شدیم که تمام شبکه اطلاعات کارت‌های بانکی کشور را به هم متصل کنیم و اگر بتوانیم جریان خرید مردم را از خرید نقد به خرید کارت‌های بانکی سوق دهیم می توان با رصد جریان بانکی خیالمان راحت شود که مردم به کالاهای یارانه ای دسترسی دارند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای طرح توزیع آزمایشی نان یارانه‌ای در زنجان، گفت: رصد اطلاعات بانکی این طرح نشان داد «یک دهم» از «یک درصد» تراکنش‌های نانوایی‌ها، ارقام بزرگی را صرف خرید آرد می کنند که  بالای ۴۵ و نزدیک ۵۰ درصد ارزش ریالی کل خریدهای نان استان را شامل می‌شود به گونه ای که آرد از واحد صنفی خریداری و به خارج از صنف و کشور منتقل می‌شود و و در یک نمونه یک نانوایی تراکنش  42 میلیون تومانی داشته است.

وی افزود: اگر اقلیت کم‌تر از یک درصدی که مقدار زیادی آرد را به خارج از نانوایی منتقل می کنند رصدپذیر باشند و امکان اعمال سیاست بر آن‌ها وجود داشته باشد نیازی نیست برای اکثریت مردم که رفتار عادی اقتصادی خود را دارند چارچوب و خط قرمزی تعیین و فشاری بر آن‌ها وارد شود و ممکن است یک اقلیتی، اکثریت را دچار احساس کمبود کنند.

خاندوزی ادامه داد: ما تازه بعد از چندین ماه موفق شدیم در مورد استان‌های دیگر این کار را شروع کنیم. اگر این اتفاق سال‌ها پیش می افتاد دولت می‌توانست ماه‌ها قبل سیاست‌های اصلاحی خود را شروع کند، اما ما میراث‌دار دولتی هستیم که افتخار می‌کرد قرار نیست به اطلاعات اقتصادی و مالی سرک بکشد و با این گفتمان‌سازی فریبکارانه مانع از این می شد که زیرساخت‌های حکمرانی در کشور شکل بگیرد و به دولت و مجلس امکان نمی‌داد که بتوانند هوشمندانه یارانه بدهند، مالیات بستانند و حمایت کنند.

وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر اینکه در بحث اخلال در نظام ارزی، رویکرد اقتصادی دولت این است که بتوانیم سوار بر اطلاعات اقتصادی شویم، بیان داشت: تعداد انگشت‌شماری، معامله‌گران بازار ارز هستند که از طریق ۳-۴ کانال اطلاع‌رسانی خودشان نقش بیرونی را در بازار ارز ایفا می‌کنند بدون این‌که وزنی در تجارت و تامین ارزی کشور داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول