اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

چرا بازدیدکننده، زیاد و فروش نمایشگاه حضوری کتاب کم است؟

نمایشگاه مجازی امر مطلوبی بود که در اسفندماه گذشته انجام شد، اما تکرار آن در کنار حضوری شدن نمایشگاه کتاب از دلایلی بود که حضور خریداران را در مصلی تهران کمرنگ کرد.

چرا بازدیدکننده، زیاد و فروش نمایشگاه حضوری کتاب کم است؟

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ پس از دو سال وقفه، بار دیگر به شکل حضوری برگزار شد تا علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی با حضورشان آثار مورد علاقه‌ خود را تهیه کنند. اما امسال گویی نمایشگاه کتاب آن شور و شوق سال‌های گذشته را ندارد و با وجود شلوغی نمایشگاه، حضور خریداران کتاب، کمرنگ شده است.

شوقی که چندان نمایان نشد

فارغ از گرانی کتاب و بیم به‌حق عده‌ای از بیماری کرونا، عامل دیگری نیز وجود دارد که به گفته مخاطبین و غرفه‌داران موجب کمی جمعیت امسال در نمایشگاه کتاب شده است.در گفت‌وگویی که با برخی غرفه‌داران داشتیم، همزمانیِ نمایشگاه حضوری با نمایشگاه مجازی کتاب، یکی از جدی‌ترین دلایل حضور حداقلی خریداران کتاب در مصلی امام خمینی تهران است. این در حالی است که دیروز و امروز، پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت، مصلی مملو از بازدیدکننده است، اما کم‌تر کسی را می‌شود سراغ گرفت که کتاب در دست داشته باشد.

مسئول غرفه انتشارات «پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی» در همین زمینه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا گفت: تقارن زمانی نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب موجب شده تا نمایشگاه مثل سال‌های گذشته با مخاطب حضوری به شکل حداقلی برخورد داشته باشد. هرچند غرفه‌داران در بازه زمانی نمایشگاه به اندازه چند ماه فروش کتاب دارند، اما یکی از نتایج عدم استقبال حداکثری مردم از این فضا این است که ناشران، بالاخص ناشران کتب در ساحت اندیشه نتوانند آثار خود را به خوبی در معرض معرفی و نمایش مردم قرار بدهند.

شکرالله آقانژاد افزود: نمایشگاه مجازی امر مطلوبی بود که در اسفندماه گذشته نیز اعمال شد و برای ناشران با در نظر گرفتن تخفیف‌های مناسب فروش خوبی را فراهم آورد، اما تکرار آن در کنار حضوری شدن نمایشگاه، فارغ از نصف کردن جمعیت با رویکردهای مناسبی همراه نبود. به طور مثال اختصاص دادن بن تخفیف فقط به نمایشگاه مجازی یا در نظر گرفتن آن برای دانشجویان، طلاب و مؤسسات از عوامل مهمی است که مصلی تهران را نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر کرده است.

او بیان کرد: امسال در کنار استقبال نه چندان مطلوب خریداران از نمایشگاه، تعداد زیادی از ناشران هم شرکت نکردند و غایب بودند. حضور غرفه‌داران در نمایشگاه هزینه‌بر است و در چنین اوضاعی که بستر مجازی نیز فراهم آمده ناشر رغبت نمی‌کند هزینه اضافه‌ای برای حضور در نمایشگاه به شکل فیزیکی داشته باشد. این موضوع نیز از جمله دلایلی است که نمایشگاه را با حضور کم مردم روبه‌رو ساخته؛ چون بالتبع مخاطب نیز رغبت می‌کند بیش از این که در نمایشگاه حاضر باشد از طریق فضای مجازی خرید کند.

گرانی کتاب ناشران را هم اذیت می‌کند

آقانژاد با اشاره به این که یکی از دلایل کاستی تمایل مردم به خرید کتاب گرانی آثار است، ادامه داد: در این مورد باید هم به مخاطب و هم به ناشر حق داد. گرانی کاغذ و پروسه نشر با توجه به وضع نا‌مطلوب اقتصادی کشور، موضوعی‌است که هم مردم و هم ناشر را در مضیقه قرار داده است. به طور مثال این گرانی موجب شد ۴۵ عنوان کتابی را که پارسال باید چاپ می‌کردیم به علت نبود بودجه و سرمایه به امسال موکول کنیم که هنوز تمام این ۴۵ عنوان کتاب به چاپ و نشر نرسیده است. بی‌شک گرانی کتاب خیلی از علاقه‌مندان به کتاب را با مشکل روبه‌رو ساخته، اما ناشران چاره‌ای جز بالا بردن قیمت کتاب‌هایشان ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول