اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کارخانه طلای قلقله سقز موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود/سلامت مردم تهدید نمی‌شود

سرپرست فرمانداری سقز، راه‌اندازی کارخانه طلای قلقله رونق اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

کارخانه طلای قلقله سقز موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود/سلامت مردم تهدید نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، جعفر توان در مسجد روستای مازوجدار سقز، معدن طلای قلقله و راه‌اندازی کارخانه استحصال طلا را یکی از طرح‌های پیشران توسعه اقتصادی برای منطقه و شهرستان سقز برشمرد.

وی افزود: یکی از دلایل توجیه راه‌اندازی کارخانه و بهره‌برداری از این معدن، داشتن ضریب اطمینان بالا برای سلامت و اقتصاد مردم به دلیل پایش‌ها و مطالعات علمی انجام شده توسط ادارات مرتبط است.

توان عنوان کرد: نیت تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برای راه‌اندازی این طرح، خیر و منفعت اقتصادی منطقه و از سوی دیگر در نظرگرفتن تمام جوانب سلامت مردم است.

وی با تاکید بر اینکه اینجا نیامده ایم که بگوییم با هر قمیتی باید طرح اجرا شود، افزود: مردم روستا به دلیل مدارک مثبت پیرامون عدم مضرات طرح برای سلامت و معیشت آنان بایستی به مسئولان اعتماد کنند.

سرپرست فرمانداری سقز در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: این طرح غیر از ایجاد اشتغال برای جوانان روستا، باعث توسعه و آبادانی آبادی می‌شود و شرکت سرمایه‌گذار قطعا در احداث و تکمیل زیرساخت‌های روستا چون آسفالت جاده دسترسی و ساخت اماکن عمومی، تلاش خواهد نمود.

پای سرمایه‌گذاران بزرگ در سقز باز می‌شود

سرپرست فرمانداری سقز یکی دیگر از دلایل توجیه اجرای این طرح را سرمایه‌گذاری زیرمجموعه شرکت دولتی بزرگ شستا ( شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، برشمرد و ادامه داد: باز شدن پای این سرمایه‌گذاران بزرگ، نقش مهمی در اشتغال و توسعه شهرستان سقز و منطقه به دنبال دارد.

در این نشست، همچنین محمود قادرمزی، مدیرعامل شرکت توسعه طلای کردستان، پیرامون هزینه‌های شرکت و تغییر روش‌های بهره‌برداری از معادن برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا و همچنین روش‌های جدید سیانورزدایی برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی به ایراد سخن پرداخت.

کارخانه سقز از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های استحصال طلا خواهد بود

دکتر محمد ذاکر، مشاور طرح هم افزایش ضریب ایمنی و عدم مشکلات سلامت طرح برای مردم را از دغدغه‌ها برشمرد و تصریح کرد: برای این موضوع پارامترهایی زیادی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کارخانه سقز از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های استحصال طلا خواهد بود که برای آن از تکنولوژی های به روز و از نظر مالی گران قیمت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین، طرح بر خلاف دیگر کارخانه‌ها، دارای سد باطله نیست و به صورت فیلترپرس انجام خواهد شد که برای اطمینان بیشتر، ساخت حوضچه اضطراری جهت جلوگیری از آلودگی آب پیش‌بینی شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان هم گفت: تکنولوژی ای که قرار است که در معدن قلقله به کار گرفته شود با تکنولوژی معدن قروه و استان‌های اطراف متفاوت است.

اقبال حمیدی افزود: بعد از احداث معدن هم به صورت آنلاین و گزارش های متوالی، فعالیت معدن و کارخانه رصد می شود و از طریق ابزارهای قانونی هر نوع آلودگی، جرم انگاری خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان هم با اشاره به گزارش های متعدد و مستندات مربوط به پایش‌های اداری و اسناد، به مردم اطمینان خاطر داد که هیچ موردی سلامت منابع آبی را تهدید نمی‌کند.

عرفان مومن‌پور ادامه داد: 17 نمونه برداری آب و 11 نمونه‌برداری خاک برای دقت در پیش سلامت آب و مردم اخذ شده است.

خالد فتاحی، رئیس مرکز بهداشت سقز هم با عنوان اینکه با رعایت استانداردها می‌توان خطرها را کاهش داد، تصریح کرد: پایش آب منطقه و بازرسی‌ها تشدید خواهد شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم این طرح را از طرح‌های پیشران  معدنی استان توصیف و به استناد مطالعات معدنی به مردم روستای مازوجدار اطمینان خاطر داد.

بختیار خلیقی با بیان اینکه باید از ظرفیت معادن و کارخانه‌های فرآوری استان به شیوه مناسب استفاده شود افزود: این کارخانه اشتغال‌زایی 250 نفر را به دنبال دارد که بایستی مردم روستای مازوجدار در اولویت بکارگیری باشند.

انتهای پیام/2330/74

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول