اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

گزارش فارس از دومین روز نمایشگاه کتاب/ استقبال پرشور مردم و معضلی به نام پارکینگ+تصاویر

دومین روز از نمایشگاه کتاب در حالی به پایان رسید که استقبال مردم از این نمایشگاه خوب بود، اما مردم از گرانی کتاب و مشکل پارکینگ گلایه داشتند.

گزارش فارس از دومین روز نمایشگاه کتاب/ استقبال پرشور مردم و معضلی به نام پارکینگ+تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ مهدی احمدی: دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور پرشور علاقه‌مندان به یار مهربان برگزار شد.

استقبال مردم از نمایشگاه و تمدید ساعت تا ۲۱

این روز در حالی به پایان رسید که همه راهروها و معابر نمایشگاه مملو از جمعیت مشتاق بود و غرفه‌داران روز پرکاری داشتند. البته با توجه به روزهای پایان هفته این استقبال پیش‌بینی می‌شد. همچنین با توجه به استقبال بالای بازدید‌کنندگان ساعت کار نمایشگاه به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت ۲۱ تمدید شد.

حضور مردم پررنگ، خرید کتاب کمرنگ/ گلایه مردم از قیمت بالای کتاب

با اینکه استقبال از نمایشگاه کتاب در دومین روز این رویداد بالا بود اما اغلب جمعیت حاضر در نمایشگاه دست خالی بودند و یا خرید زیادی نکرده بودند، با گشتی در فضای شبستان مصلی و گفت‌وگو با مردم تقریباً همه از قیمت بالای کتاب گلایه داشتند و عنوان می‌کردند با این قیمت‌ها توان چندانی برای خرید کتاب ندارند.

گلایه غرفه‌داران حضوری از اختصاص بن‌های کتاب به نمایشگاه مجازی

قیمت بالای کتاب فقط گلایه مردم نبود، بلکه ناشران و غرفه‌داران هم می‌گفتند: گرانی کاغذ سبب افزایش بی‌رویه قیمت کتاب شده و این امر در سال‌های اخیر باعث کاهش میزان فروش کتاب شده است. همچنین گلایه دیگر ناشران از موضوع اختصاص بن‌های کتاب به نمایشگاه مجازی است و این امر فروش نمایشگاه حضوری را کاهش داده است. بسیاری از ناشران امسال به دلیل برگزاری نمایشگاه حضوری، در نمایشگاه مجازی شرکت نکردند و این امر باعث شده مشتری‌های دارای بن کتاب را از دست بدهند.

آمار فروش در دومین روز نمایشگاه کتاب

اما علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه آمار فروش دومین روز نمایشگاه را به شرح زیر اعلام کرد.

تا ساعت ۱۵ پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۹۶ هزار و ۷۸۷ عنوان کتاب به مبلغ ریالی ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخته شد، همچنین در بخش مجازی نمایشگاه تعداد ۹۷ هزار و ۸۰ نسخه کتاب در ۳۳ هزار و ۷۴۰ سفارش به مبلغ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

فعالیت مرکز پاسخگویی نمایشگاه با شماره تلفن ۹۱۰۰۹۸۹۸

مرکز پاسخگویی نمایشگاه هم با شماره تلفن ۹۱۰۰۹۸۹۸ پذیرای علاقه‌مندان است و ۷۰ نفر در این مرکز پاسخگوی سؤالات علاقه‌مندان درباره نمایشگاه کتاب هستند.

مهمانان نمایشگاه کتاب

در دومین روز نمایشگاه برخی از نمایندگان مجلس و تعدادی از سفرای خارجی از نمایشگاه بازدید کردند. غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی هم مهمان نمایشگاه کتاب در دومین روز بود. همچنین محسن برمهانی معاون جدید سیما هم تنها دو روز پس از انتصاب در این سمت، همراه با وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صداوسیما در روز اول در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شدند.

حل مشکل کارت‌خوان‌ها و تکمیل غرفه‌ها

مشکل عدم فعالیت برخی از دستگاه‌های کارت‌خوان از جمله موضوعاتی بود که تعدادی از غرفه‌داران در اولین روز نمایشگاه از آن گلایه داشتند که این مشکل در روز دوم تا حدی حل شده بود، همچنین جانمایی غرفه‌ها و استقرار ناشران در نمایشگاه در دومین روز به اوج خود رسید و به جز چند غرفه تقریباً همه غرفه‌های نمایشگاه فعال بودند.

اعتراضات به بدحجابی و بی‌حجابی در مصلی و توضیحات قائم مقام نمایشگاه

موضوع بد‌حجابی و حتی بی‌حجابی برخی از بازدید‌کنندگان در دو روز اول گلایه‌ها و حتی اعتراضاتی را به دنبال داشت که سخنگوی نمایشگاه در نشست خبری دومین روز گفت: در آیین‌نامه نمایشگاه، صراحتاً در مورد پوشش عوامل اجرایی و غرفه‌داران اعلام نظر شده است، اما در حوزه عمومی باید اقداماتی انجام می‌گرفته و تاکنون از نیروهای مربوطه مشورت‌هایی صورت گرفته شده است. همچنین بحث تبلیغات عمومی در این حوزه به تدریج بیشتر می‌شود تا شئونات فرهنگی در این نمایشگاه رعایت شود.

معضلی به نام پارکینگ

مشکل پارکینگ از جمله مشکلاتی بود که در روز دوم بازدید‌کنندگان را آزار داد و بررسی خبرنگار فارس نشان داد همه درب‌های مصلی به جز درب شماره یک برروی عموم بسته است و تنها کسانی که کارت تردد دارند می‌توانند وارد پاکینگ‌های نمایشگاه شوند، درب شماره یک هم پارکینگ عمومی و پولی است حدود ساعت ۱۱:۳۰ ظرفیتش تکمیل بود و تقریباً همه بازدیدکنندگان باید خودروهایشان را در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف مصلی پارک می‌کردند.

پرداخت ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای حمل کتاب با چرخ

موضوع حمل کتاب به وسیله گاری و چرخ از دیگر گلایه‌های غرفه‌داران بود آنها می‌گفتند چند روز مانده به آغاز نمایشگاه برای حمل کتاب و وسائل غرفه، به هر چرخ از ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند. این در حالی است که اگر به ناشران مجوز ورود حمل خودروی باری به مصلی داده می‌شد اصلاً بازاری برای چرخی‌ها و سوء استفاده به وجود نمی‌آمد.

برگزاری نشست شیوه نوین ترویج و تبلیغ کتاب

نشست «شیوه نوین ترویج و تبلیغ کتاب» یکی دیگر از رویداد‌های دومین روز بود که ظهر پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت در سرای اهل قلم با حضور «حمید خلیلی» مدیر انتشارات شهید کاظمی، «محسن مهرآبادی» نویسنده و «فرزانه قلعه قوند» مدیر انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول