اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رئیس مجلس ملی تاجیکستان با رئیس جمهور ترکمنستان

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی خود به «عشق‌آباد» با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رئیس مجلس ملی تاجیکستان با رئیس جمهور ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان در چارچوب سفر رسمی خود به عشق آباد با «سردار بردی‌محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان ملاقات کرد.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در ابتدای این ملاقات به بردی‌محمد اف به مناسبت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان تبریک گفت.

در این دیدار مسیرهای اولویت دار همکاری تاجیکستان و ترکمنستان در زمینه های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بررسی و از تقویت روابط بین پارلمانی به عنوان مولفه مهم توسعه روابط بین دو کشور یاد شد.

طرفین علاقه‌مندی خود را برای تشدید کار کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی و فنی تاجیکستان و ترکمنستان و گسترش روابط اقتصادی از طریق اجرای برنامه بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی برای سال‌های 2021-2023 ابراز کردند.

طی این ملاقات همچنین در مورد مسائل مربوط به توسعه همکاری در زمینه های انرژی و سوخت، حمل و نقل و ارتباطات، صنعت و کشاورزی، از جمله فرآوری کامل پنبه تا تولید محصولات نهایی گفت‌وگو شد.

همچنین در این دیدار برای تقویت روابط فرهنگی پیشنهاد شد تا در سال‌های 2022-2023 روزهای فرهنگی ترکمنستان در تاجیکستان برگزار شوند.

در پایان این دیدار رستم امامعلی به نمایندگی از رئیس جمهور تاجیکستان رئیس جمهور منتخب ترکمنستان را  برای انجام سفر رسمی به «دوشنبه» دعوت کرد که از سوی طرف مقابل پذیرفته شد.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان پیش از دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان همچنین با «قربان قلی بردی‌محمد اف» رئیس شورای ملی ترکمنستان دیدار و گسترش روابط دوجانبه بین پارلمانی را بررسی کردند.

در این دیدار چشم‌انداز روابط بین پارلمانی و توسعه مناسبات با شورای ملی ترکمنستان، همچنین جنبه های مهم همکاری دو کشور در زمینه های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل، فرهنگی، بشردوستانه و مسائل دارای اهمیت بین المللی و منطقه ای بررسی شد.

در این دیدار اظهار شد که حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2021 میلادی نسبت به سال‌های قبل 3 برابر افزایش یافته است و این تمایل در سال جاری میلادی نیز حفظ خواهد شد.

طرفین در بخش دیگری بر ضرورت هماهنگی فعالیت خدمات مخصوص برای مبارزه مشترک علیه تهدیدات جهانی مانند تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی، از جمله قاچاق مواد مخدر، تاکید کردند.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان در چارچوب این سفر همچنین با «گلشاد ممدآوا» رئیس مجلس ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رستم امامعلی در چارچوب این سفر همچنین در نخستین اجلاس همایش بین پارلمانی کشورهای آسیای مرکزی و روسیه با نام «همکاری بین پارلمانی جزء جدایی ناپذیر مناسبات بین دولتی» که با ابتکار رئیس شورای ملی و رئیس جمهور سابق ترکمسنتان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول