اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معافیت تحریمی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در شمال شرق سوریه

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که شرکت‌ها و دولت‌ها می‌توانند بدون نگرانی از تحریم، در شمال شرق سوریه سرمایه‌گذاری کنند.

معافیت تحریمی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در شمال شرق سوریه

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) که در نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شهر مراکش در مغرب حضور یافته بود، گفت که واشنگتن مجوز سرمایه‌گذاری در شمال شرق سوریه که به طور عمده تحت کنترل کردهای سوریه قرار دارد را صادر خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، او مدعی شد که هدف از این کار کمک به بازسازی مناطقی است که پیش از این در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت و واشنگتن قصد دارد تا چند روز دیگر مجوز عمومی سرمایه‌گذاری در این مناطق را صادر کند.

معاون وزیرخارجه آمریکا همچنین گفت که این کشور در سال میلادی گذشته در مجموع ۴۵ میلیون دلار در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد هزینه کرده و قصد دارد ۳۵۰ میلیون یگر برای آن‌چه تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه خواند، جمع‌آوری کند. او گفت که ایالات متحده آمریکا به دنبال جمع‌آوری مبلغ مشابهی نیز برای عراق است.

با این وجود، یک دیپلمات و چند مقام دیگر آمریکایی به رویترز گفتند که این مجوز صرفا در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و بازسازی است و بخش نفت را در بر نمی‌گیرد.

این دیپلمات گفت که آنکارا شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) را یک گروه تروریستی می‌داند، اما با مجوز مذکور مخالفتی ندارد، زیرا این مجوز هم سرمایه‌گذاری در منطقه تحت کنترل نیروهای SDF و هم در منطقه تحت کنترل گروه‌های تحت حمایت ترکیه را پوشش می‌دهد.


مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد با رنگ زرد مشخص شده است.

 

دولت سوریه بارها اعلام کرده است که هرگونه فعالیت نظامی و اقتصادی آمریکا در خاک این کشور غیر قانونی و اشغالگری است و آمریکا همزمان با حضور نظامی در حال سرقت منابع طبیعی و نفت و محصولات کشاورزی سوریه است. در این خصوص بارها گزارش‌هایی از انتقال حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و غلات و همچنین دهها تانکر سوخت از سوریه به عراق به دست ارتش آمریکا منتشر شده است.

اعلام معافیت تحریمی برای شمال شرق سوریه پس از آن است که واشنگتن تحریمی موسوم به «قانون سزار» را در تاریخ ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۹۸ در دوره ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور علیه سوریه تصویب کرد. این تحریم‌ها پس از سه سال کش‌وقوس میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به تصویب کنگره آمریکا رسید و از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی وارد فاز اجرایی شد.

به گفته ناظران و کارشناسان این تحریم‌ها تاکنون نقش بالایی در گسترش درد و رنج‌های مردم جنگ زده سوریه داشته است. در این راستا وزارت خزانه‌داری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۱ با ایجاد اصلاحاتی در تحریم‌ها علیه سوریه به صورت تلویحی به نقش این تدابیر تنبیه جمعی در رنج مردم سوریه اعتراف کرد. خزانه‌داری آمریکا مدعی شده بود هدف از این اصلاحات این است که به برخی از سازمان‌های غیردولتی اجازه داده شود علی‌رغم تحریم‌های آمریکا وارد معامله با بخش‌هایی از دولت سوریه شوند. (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که دولت آمریکا با صدور معافیت تحریمی برای سرمایه‌گذاری در شمال شرق سوریه به دنبال ایجاد یک اقلیم کردستان دیگر (به مشابه عراق) در شمال شرق سوریه و تثبیت موقعیت نهاد موسوم به «اداره خودمختاری» و در نهایت محکم کردن جای پای خود در این منطقه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول