اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه عراق: کشورها اتباع داعشی خود را تحویل بگیرند

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به بازگشت 500 نفر از اعضای خانواده‌های عناصر داعش از اردوگاه الهول سوریه به عراق، از کشورهای دنیا خواست اتباع داعشی خود و خانواده‌هایشان در سوریه و عراق را تحویل بگیرند.

وزیر خارجه عراق: کشورها اتباع داعشی خود را تحویل بگیرند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق طی نطقی در نشست ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش در شهر مراکش واقع در کشور مغرب از فداکاری‌های ملت و دستگاه های امنیتی و نظامی عراق در پیروزی بر بزرگ‌ترین گروهک تروریستی در جهان تمجید کرد.

به گزارش موازین نیوز، وزیر خارجه عراق بر اهمیت حل اوضاع انسانی خانواده‌ها در اردوگاه الهول در سوریه و ممانعت از نفوذ داعش به اردوگاه‌های آوارگان و گسترش ایدئولوژی‌های تروریستی این گروهک و سازماندهی مجدد صفوف آن تاکید کرد.

حسین گفت: عراق آمادگی خود را برای پذیرایی از خانواده‌های عراقی در اردوگاه الهول پس از انجام بررسی امنیتی و تأیید تابعیت عراقی آنها اعلام می‌کند.

وزیر خارجه عراق ضمن درخواست از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی برای کمک به انتقال خاواده های اردوگاه الهول و تدوین برنامه هایی برای بازپروری و بازگشت آنها به جامعه عراق گفت: قریب به ۵۰۰ خانواده عراق به از الهول به اردوگاه الجدعه در استان نینوی بازگشته اند که بیشترشان زن و کودک هستند.

او تاکید کرد: عراق از کشورها می‌خواهد که مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند، اتباع خود را تحویل بگیرند و اطمینان حاصل کنند که آنهایی را که با داعش همکاری داشتند در کشورشان محاکمه کنند.

وی از کشورهای دنیا خواست به تعهداتشان در تحویل گرفتن اتباع خود از بین خانواده‌های تروریست‌های بازداشتی در عراق یا تروریست‌هایی که به دلیل مشارکت در اقدامات تروریستی احکام قضایی کیفری در حق آنها ثبت نشده است، همکاری فوری داشته باشند.

حسین از کشورها خواست به تعهدات بین‌المللی خود در قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به مبارزه با تروریسم و ​​تامین مالی آن  هم عمل کنند و ضمن تلاش بیشتر برای کنترل مرزها به روی عناصر تروریستی،  عملیات‌های مالی مشکوک و تجارت غیرقانونی با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی  و روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده این گروه‌های تروریستی برای عضوگیری از تروریست‌ها را تحت نظر بگیرند.

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد.

در درگیری‌های نیروهای کُرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

 بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند. در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.

حضور عناصر گروه تروریستی داعش در زندانهای سوریه و عراق، مشکلات بسیاری را به همراه داشته است؛ به نحوی که در جریان حوادث اخیر زندان الحسکه، نظامیان آمریکایی، صدها داعشی را فراری دادند و در استان دیرالزور، مستقر کردند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول