اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دیدار وزرای فرهنگ ایران و لبنان/ توافق‌نامه سال 1953 دو کشور به‌روزرسانی می‌شود

وزیران فرهنگ دو کشور ایران و لبنان با یکدیگر دیدار کردند؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اعلام کرد: بنا است توافق‌نامه مشترک سال 1953 دو کشور در این سفر با توجه به اقتضای روز احیا و به‌روزرسانی شود.

دیدار وزرای فرهنگ ایران و لبنان/ توافق‌نامه سال 1953 دو کشور به‌روزرسانی می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان و محمد مرتضی وزیر فرهنگ کشور لبنان شامگاه امروز (چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌) در تالار وحدت دیدار و گفت‌وگو کردند.

محمد مرتضی وزیر فرهنگ لبنان بعد از دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سفرم به تهران دیدارهایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران اسلامی داشتم که تلاش کردم همکاری‌های بین دو کشور را گسترش دهم.

وی اضافه کرد: در دیدار با رئیس جمهور ایران در رابطه با مسائل مختلف از جمله مشکلات و بحران‌های کنونی لبنان صحبت کردیم و آقای رئیسی گفت:‌ ایران به لبنان به عنوان یک دوست نگاه و تلاش می‌کند تا بحران‌های این کشور مرتفع شده تا خیر منفعت نصیب این کشور شود. ایشان همچنین از مقاومت و تلاش کشور لبنان در برابر صهیونیست‌ها و گروه‌های تکفیری تشکر کرد و من نیز اعلام داشتم لبنان قطعاً در برابر بحران و مشکلات کنونی پیروز خواهد شد و مشکلات را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

مرتضی اظهار داشت: در دیدار با وزیر خارجه ایران هم در خصوص آخرین تحولات لبنان صحبت کردیم و وزیر خارجه ایران نیز توضیحاتی در خصوص گفت‌وگوهای وین و عربستان ارائه داد. هر دو اتفاق نظر داشتیم پیروزی ملت‌ها جز با تمسک به آزادی و پرهیز از عادی‌سازی روابط با صهیونیست میسر نمی‌شود.

وزیر فرهنگ لبنان در پایان سخنان خود گفت: در دیدار با وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی ایران نیز هر دو اتفاق نظر داشتیم که ملت ایران و لبنان برای رسیدن به پیروزی‌‌های متوالی در عرصه‌های مختلف باید به ارزش‌هایی مانند آزادی، احترام به تنوع قومیت‌ها و مقاومت تمسک داشته باشند هر دو ملت ایران و لبنان در مسیر گسترش و تقویت روابط فرهنگی حرکت می‌کنند و ان‌شاءالله در این سفر شاهد امضای توافق‌نامه‌های مختلف خواهیم بود و سفرهای اینچنینی هم ادامه خواهد داشت.

 احیای توافق‌نامه فرهنگی دو کشور لبنان و ایران

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ لبنان در این سفر با رئیس جمهور و تعدادی دیگر از وزرای کشور هم دیدار داشت، عنوان کرد:‌ در این سفر تلاش شد روابط تاریخی و فرهنگی ایران و لبنان ارتقا یابد. لبنان بخش عزیزی از جهان اسلام است که در پیشانی مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی قرار دارد و همواره مایه افتخار ایرانیان بوده است.

وی افزود: به لحاظ تاریخی ایران با لبنان اشتراکات بسیاری دارد و در گذشته بزرگان این کشور به ایران سفر کردند و منشأ خدمات علمی و فرهنگی بسیاری بودند. 

اسماعیلی با بیان اینکه مردم ایران دوستدار کشور لبنان هستند، گفت: در دولت مردمی بنا داریم مطابق علایق مردم روابط فرهنگی را با کشورهای مختلف افزایش دهیم. در سفر وزیر فرهنگ لبنان داریم تفاهم‌نامه سال ۱۹۵۳ دو کشور را براساس اقتضائات روز به‌روزرسانی کنیم تا سطح روابط فرهنگی دو کشور گسترش یابد.

وی اضافه کرد: اسفندماه سال گذشته هفته فرهنگی ایران در کشور لبنان برگزار شد و هنرمندان ایرانی اعم از اهالی موسیقی و هنرهای تجسمی در این کشور نمایشگاه و کنسرت برگزار کردند که با استقبال گرم مردم لبنان روبه‌رو شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ان‌شاءالله بنا داریم ارتباط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و وزیر فرهنگ لبنان در این سفر به شهرهای مختلف ایران سفر خواهد تا با زیبایی‌های کشورمان بیش از پیش آشنا شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول