اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن: چین و روسیه آمریکا را قدرت رو به افول می‌دانند

به اذعان مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ایالات متحده با چالش‌هایی از سوی رقبا روبروست که توانایی‌های جدیدی برای به چالش کشیدن، محدود کردن یا فراتر رفتن از مزیت نظامی واشنگتن دارند و در حال توسعه آن هستند.

واشنگتن: چین و روسیه آمریکا را قدرت رو به افول می‌دانند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسکات بریر» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در اظهارتی درباره ارزیابی جهانی از تهدیدهای پیش روی آمریکا خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت چین و روسیه ایالات متحده را قدرتی رو به زوال می‌دانند. 

وی در این خصوص اظهار داشت: رقابت استراتژیک در حال تشدید است زیرا چین، روسیه، ایران و کره شمالی نسبت به نوسازی نیرو که سال‌ها در حال انجام آن هستند، اطمینان بیشتری پیدا کرده‌ و متوجه فرصت بیشتری برای پیشبردن جاه‌طلبی‌های خود هستند.

این مقام اطلاعات نظامی آمریکا افزود: برداشت چین و روسیه این است که ایالات متحده کشوری در حال زوال است و از این دیدگاه به عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد مدل‌های اقتدارگرایانه خود و اجرای جاه‌طلبی‌های جهانی خود استفاده می‌کنند.

به اذعان وی، «ایالات متحده با چالش‌هایی از سوی رقبای خود روبروست که توانایی‌های جدیدی برای به چالش کشیدن، محدود کردن یا فراتر رفتن از مزیت نظامی آمریکا دارند و در حال توسعه آن هستند. این بازیگران دولتی و غیردولتی به طور انتخابی این قابلیت‌ها را در سطح جهانی و منطقه‌ای به کار می‌گیرند».

بریر در ادامه مدعی شد: تهدیداتی که این قابلیت‌ها ایجاد می‌کنند همه حوزه‌های جنگی، دریایی، زمینی، دفاع هوایی/هوایی، جنگ الکترونیک، فضای سایبری، اطلاعات و فضا/ضدفضا را شامل می‌شود. آن‌ها شامل موشک‌های بالستیک و کروز مرگبارتر، ذخایر هسته‌ای در حال رشد، نیروهای متعارف مدرن شده، و طیف وسیعی از اقدامات منطقه خاکستری مانند نیروهای نامتعارف مبهم، نیروهای نیابتی خارجی، دستکاری اطلاعات، حملات سایبری و اجبار اقتصادی است. چنین اقدامات منطقه خاکستری پایین‌تر از آستانه‌های رزمی سنتی است و اغلب قابلیت انکار قابل قبولی را دارد، اما بازیگران را قادر می‌سازد تا کارزارهای های تجاوزکارانه به راه بیندازند.

«افول آمریکا» که به کاهش قدرت ژئوپولتیک، نظامی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی آمریکا اشاره دارد مسئله‌ای است که از مدت‌ها پیش توسط دانشمندان و متفکرانی در داخل خود آمریکا و سایر نقاط جهان پیش‌بینی شده و مورد تأکید قرار گرفته است. به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، ایالات متحده دیگر ابرقدرت بی‌رقیبی که بعد از فروپاشی شوروی سابق بود نیست و سال به سال نشانه‌های بیشتری از  کاهش قدرت آمریکا احساس می‌شود.

این موضوع حتی در خود آمریکا و در میان شهروندان این کشور هم محسوس است؛ به عنوان مثال، در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ از میان ۱۰۱۹ آمریکایی ۷۹ درصد اذعان کرده بودند که احساس می‌کنند آمریکا در حال فروپاشی است. دست‌کم پنج شاخص نشان می‌دهد کاهش قدرت آمریکا در زمینه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، مالی، اجتماعی و فرهنگی ادامه دارد که عبارتند از کاهش توان نظامی، مشکلات اجتماعی، کسری بودجه، مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت نرم. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول