اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گوترش: عمیقاً نگران خطر گرسنگی جهانی به دلیل جنگ در اوکراین هستم

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که به شدت نگران گسترش گرسنگی است زیرا جنگ در اوکراین امنیت غذایی در بخش‌های مختلف جهان را تهدید می‌کند.

گوترش: عمیقاً نگران خطر گرسنگی جهانی به دلیل جنگ در اوکراین هستم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) گفت که به شدت نگران گسترش گرسنگی است زیرا جنگ در اوکراین امنیت غذایی در بخش‌های مختلف جهان را تهدید می‌کند.

گوترش که در کنار صدراعظم و وزیر امور خارجه اتریش در وین صحبت می‌کرد، همچنین گفت که مذاکرات برای خارج کردن تعداد بیشتری از غیرنظامیان از مناطق درگیری در اوکراین ادامه دارد و ابراز اطمینان کرد که غیرنظامیان بیشتری در آینده خارج خواهند شد. با این حال، او چشم‌انداز مذاکرات صلح بر سر اوکراین در آینده نزدیک را رد کرد.

به گزارش رویترز، جنگ در اوکراین قیمت‌های جهانی غلات، روغن‌های خوراکی، سوخت و کود را افزایش داده و آژانس‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند که افزایش قیمت‌ها، بحران غذایی در آفریقا را تشدید می‌کند. کارزار نظامی روسیه در اوکراین از ماه فوریه، کشتیرانی در دریای سیاه، مسیر اصلی غلات و سایر کالاها را مختل کرده و صادرات از اوکراین و روسیه را کاهش داده است.

گوترش گفت: باید بگویم که عمیقاً نگران خطر گسترش گرسنگی در نقاط مختلف جهان به دلیل وضعیت متشنج امنیت غذایی که در پی جنگ در اوکراین با آن مواجهیم، هستم.

این مقام سازمان ملل پیش از این در رویدادی دیگر گفت زمانی خواهد رسید که مذاکرات صلح بر سر اوکراین انجام شود، اما او آن زمان را در آینده نزدیک نمی‌بیند. وی در کنفرانس خبری با «الکساندر ون در بلن» رئیس‌جمهور اتریش اظهار داشت: این جنگ برای همیشه ادامه نخواهد داشت. زمانی خواهد رسید که مذاکرات صلح انجام خواهد شد. من در آینده نزدیک چنین چیزی را نمی‌بینم. اما می‌توانم یک چیز را بگویم، ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.

گوترش سپس ادامه داد که در حال حاضر تمرکز بر ارائه کمک‌های انساندوستانه، خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین و تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است. او گفت: محصولات کشاورزی روسیه و اوکراین باید به بازارهای جهانی بازگردد.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌تر گفته بود که در مجموع، ۱.۷ میلیارد نفر تحت تاثیر اختلالات ایجاد شده در تامین مواد غذایی، انرژیی و حوزه‌های مالی رنج می‌برند.

گوترش تصریح کرد: ۳۶ کشور که برخی از آن‌ها فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان هستند، برای بیش از نیمی از گندم وارداتی خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. افزایش قیمت‌ها که از قبل وجود داشت با بدتر شدن وضعیت اوکراین و روسیه، تشدید شده است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را محافظت از افرادی عنوان کرد که برای مدت هشت سال در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند و آنطور که پوتین گفته است در راستای تحقق این هدف قصد خلع سلاح و نازی زدایی اوکراین را دارد و می‌خواهد تمامی مجرمان جنگی مسئول ارتکاب جرایم خونین علیه غیرنظامیان دونباس را محاکمه کند.

در حالی آتش درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه بیشتر به این تحریم‌ها دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول