اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

انتقاد دیپلمات ایرانی از نقش آفرینی غرب در شکل گیری بحران سوریه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل ضمن انتقاد از نقش آفرینی غرب در شکل گیری بحران سوریه تصریح کرد: کروه‌های تروریستی باید از این کشور خارج شوند.

انتقاد دیپلمات ایرانی از نقش آفرینی غرب در شکل گیری بحران سوریه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ششمین کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه امروز (سه‌شنبه) ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، بـا هماهنگی مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد.

«غلامحسین دهقـانـی» سفیـر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک بـا حضور در این کنفرانس، به تشریح مواضع کشورمان در خصوص بحران سوریه و ضرورت یافتن راهکارهای برون‌رفت از بحران پرداخت و انتقاداتی را نسبت بـه رویکرد طرف‌های غربی، کـه در شکل‌گیری بحران سوریه نقش‌آفرین بوده‌اند، مطرح کرد.

وی بـا اشاره بـه ثبات قابل‌ قبول در سوریه، تأکید کرد: تنها مسیر منتهی بـه صلـح، گفت‌وگو و حل‌ و فصل سیـاسـی بحـران و بازسازی کشور سوریه بـا محوریت دولت سوریه، در عین احترام بـه تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور است.

دهقانی با تأکید بر این‌که گروه‌های تروریستی بـاید از سوریه خارج شوند و بـا اشاره به رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی نسبت به گروه‌های افراطی، کـه آنها را به تروریسم خوب و بد تقسیم‌بندی می‌کنند، اظهـار داشت: تروریسم خوب و بد وجود نـدارد و چنین تقسیم‌بندی کوته‌فکرانه‌ای منجر بـه گسترش ابعاد بحران و بـه خطر افتادن امنیت جهانی خواهـد شد، زیرا تروریسم را نمی‌توان بـه یک منطقه خاص محدود کرد.

سفیـر ایـران در بروکسل یک دهه بحـران در سوریه را همراه با درس‌های مهمی خواند و متذکـر شد: جنگ، تحریم، محاصره و ممانعت از کمک‌های بشردوستانه سرانجام خوشی برای عاملان آن نخواهد داشت و جامعه بین‌المللی بایستی از اشتباهات خـود درس بگیرد و بـا لغو تحریم‌های ظالمانه علیه مردم سوریه، دست از تلاش برای منزوی کردن حکومت مرکزی سوریه بردارد، چرا کـه تنها در این صورت می‌توان بـه چشم‌انداز صلـح امیدوار بـود.
دهقـانـی با برشمردن اقدامات بشردوستانه ایران در سوریه، از جمله ساخت مدارس، مراکز بهداشتی، کمک‌های مرتبط بـا کرونـا و کمک بـه بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی در ایـن کشور، سکوت جامعه بین‌المللی در قبال حملات رژیم صهیونیستـی بـه مراکز غیرنظامی در سوریه را تقبیح و خواستار محکومیت جهـانی اقدامات اسرائیل در سوریه شد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ایـن قبیل اقدامات را «نقض آشکار منشور ملل متحد» خواند و خواستار محکومیت و توقف آنها شد.
دهقانی خاطرنشان کرد: حل‌ و فصل بحـران سوریه تنها بـا اتخاذ رویکـردی جامع کـه همه ابعاد موضـوع، از جمـله خاتمه تحریم‌های غیرقانونی، بازگشت همه آوارگان سوری، توقف حملات رژیم صهیونیستـی بـه سوریه و افزایش کمک‌های بشردوستانه، را در برگیرد، ممکن خواهـد بـود.
سفیـر ایـران در مقر اتحـادیه اروپـا در پایان گفت که جمهوری اسلامی ایـران از راه‌حل‌های چندجانبـه در چارچوب احترام بـه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایـن کشـور حمایت خواهـد کـرد و همکاری ایران بـا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را نیز مؤید چنین رویکرد و روشی توصیف کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول