اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نیاز به میکروسکوپ تمام‌نگاری دیجیتال با نمونه ایران‌ساخت تامین شد

دستگاه میکروسکوپ ﺗﻤام‌نگاری دیجیتالی که بر پایه تداخل‌سنجی تقسیم جبهه موج کار می‌کند، تولید شد.

نیاز به میکروسکوپ تمام‌نگاری دیجیتال با نمونه ایران‌ساخت تامین شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی موفق شدند دستگاه میکروسکوپ ﺗﻤام‌نگاری دیجیتالی بسیار پایداری را تولید کنند که بر پایه تداخل‌سنجی تقسیم جبهه موج کار می‌کند. این دستاورد، امکان تصویربرداری سه‌بعدی در ابعاد میکرونی را بدون نیاز به استفاده از میزهای اپتیکی ضدارتعاش فراهم کرده است.

امکان ردیابی و مطالعه نمونه‌های متحرک

ﺗﻤام‌نگاشت ثبت‌شده توسط رایانه، با استفاده از روش تبدیل فوری برای بازیابی اطلاعات راه نوری تحلیل می‌شود. درصورتی‌که نمونه در صفحه تصویر قرار نداشته باشد، با انتشار طیف زاویه‌ای فیلترشده ﺗﻤام‌نگاشت، تصحیح به صورت عددی انجام خواهد شد. بنابراین ردیابی و مطالعه نمونه‌های متحرک در این میکروسکوپ، امکان‌پذیراست.

کارایی بالا در تصویربرداری سه‌بعدی درلحظه
به گفته معصومه دشت‌دار، مدیر این طرح، این دستگاه کارایی بسیار بالایی در تصویربرداری سه‌بعدی درلحظه، از نمونه‌های زیستی بدون نیاز به آماده‌سازی خاص، دست‌کاری و رنگ‌آمیزی مخرب دارد. بنابراین امکان مطالعه تغییرات دینامیکی نانومتری، برای مثال افت‌وخیز غشاء سلولی، شمارش و ردیابی سلول‌ها را فراهم می‌کند.
روش‌های پیشنهادی برای این مطالعه تاکنون موفق به کاهش موثر خطاهای ناشی از ارتعاشات محیطی برای ردیابی تغییرات زیرنانومتری، بدون استفاده از میزهای اپتیکی ضدارتعاش، نبوده‌ است.

پایداری زیرنانومتری

این در حالی است که دستگاه ساخته‌شده توسط محققان کشور، پایداری زیرنانومتری را فراهم آورده است. این دستگاه قابلیت انجام توپوگرافی سه‌بعدی از سطح، آزمون و مشخصه‌یابی ساختارهای مختلف در علم مواد و سامانه‌های میکروالکترومکانیکی، اندازه‌گیری تغییرات ضریب شکست شاره‌ها در میکروکانال‌ها، مطالعه پدیده‌های غیرخطی و بسیاری کاربردهای تحقیقاتی و صنعتی دیگر را دارد.

تغییرات مورفولوژیکی سلول‌های زنده ارتباط مستقیمی با میزان سلامتی سلول و نوع بیماری دارد. مطالعه دینامیک سلول‌ها در تشخیص اولیه بسیاری از بیماری‌ها و درمان به‌هنگام آنها موثر است. این طرح با حمایت ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، به سرانجام رسیده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول