اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: مسئله زیست محیطی در مازندران بسیار مهم است و قابل مقایسه با هیچ استانی نیست و باید بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود.

بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی عصر امروز در دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: شعار و نام سال باید جدی باشید و سعی کنید تولید، اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان را به حداکثری پیاده کنید تا توفیقات بیشتری داشته باشید.

وی گفت: طرح توسعه از اسناد بالادستی با کمک سپاه تهیه شده  و پیاده شدن طرح سرمایه می‌خواهد و باید بخش خصوصی را پای کار بیاوریم.

نماینده ولی فیقه در مازندران افزود: مازندرانی‌های مقیم دیگر شهرستان‌ها و تهران یک ظرفیت هستند در میان آنها سرمایه‌گذار و صاحب مقامات هستند، می‌شود از آنها در توسعه استان و در کمک به دولت مردمی از آنها استفاده کرد که اقبال هم نشان داده‌اند و ابراز علاقه کردند.

این مسؤول کشاورزی، گردشگری، اقتصاددریا محور و  صنعت را چهار ظرفیت مهم در مازندران دانست، اضافه کرد: یک ضعف در حوزه زیست محیطی وجود دارد که باید محیط زیست خود را حفظ کنیم و برنامه‌های ما پیوست محیط زیستی داشته باشد و مسئله زیست محیطی در مازندران بسیار مهم است و قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.

محمدی‌لائینی با اشاره به اینکه باید بین صنعت و محیط زیست توازن برقرار شود، گفت: در اروپا فضای سبز  آن مانند مازندران است اما صنایع سنگین و دغدغه محیط زیست نیز دارند و صنعت و محیط زیست را در کنار هم دارند و اما در مازندران محیط زیست و تجاوز محیط زیست و جنگل‌خواری را هنوز نتوانستند حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله پسماند باید حل شود و برایش طرح نداریم، عنوان کرد: مازندران طرح پسماند ندارد و پسماند طلای کثیف است و باید تولید درآمد کند و طرح پسماند ۵۰۰ تنی در آمل و ۲۰۰ تنی در بابل به صورت پایلوت در حال اجرا است.

نماینده ولی فقیه تغییر کاربری‌های بی رویه و ساخت و ساز غیرقانونی اشاره کرد، گفت: بعد از سفر رئیس جمهور به تجاوز منابع طبیعی حساس شدند و دادگستری و استانداری کمیته‌ای تشکیل دادند که ساخت‌وسازهای در حال ساخت هستند شناسایی می‌شوند وهمچنین در سال‌های قبل تجاوز کردند از فعالیتشان جلوگیری می‌شود.

*تغییر کاربری و تخریب جنگل معضل جدی مازندران

همچنین عباس فتح الله‌پور رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران اظهار کرد: طبق بررسی‌ها در استان اولین مسئله بحث پسماند است و استان مازندران مزیت کشاورزی و گردشگری اول است اما برنامه منسجم وجود ندارد.

وی به بحث فاضلاب در مازندران اشاره کرد، افزود: مشکل فاضلاب  در استان به این دلیل که سطح آب زیرزمینی بالا است و شبکه فاضلاب و تصفیه خانه از میانگین کشوری کمتر است یکی از چالش‌ها در استان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه مازندران تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری معضل جدی در سطح استان دانست، اضافه کرد: همه دستگاه‌های استان باید هم‌افزا و همگرا باشند و در بحث تغییر کاربری آمایش سرزمین اراضی درجه یک و دو تعییر کاربری داشته باشد.

فتح‌الله‌پور بیان کرد: مزیت اصلی استان در کشاورزی است و به شیوه سنتی انجام می‌شود به دلیل اینکه الگوی کشت نداریم هنوز کشاورزی ما اقتصادی نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان با بیان اینکه در مازندران میزان تولید زباله نسبت مستقیم با مسافر دارد و مازندران از میانگین کشور بالاتر است، تصریح کرد: در بحث گردشگری برنامه‌ی منسجم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری در سطح کشور بحث رشد اقتصادی ۸ درصدی است، عنوان کرد: رشد اقتصادی در مازندران ۷.۸ دهم درصد پیش‌بینی شده است که برنامه‌ عملیاتی باید از منابع مختلف تهیه شود.

فتح‌الله‌پور  در ادامه اصافه کرد: در بحث سرمایه‌گذاری در رشد۷.۸ دهم درصدی استان مازندران که تقریبا ۵ درصد از محل سرمایه گذاری و ۲.۸ دهم درصد از محل بهره‌وری است که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه گذاری نیاز دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه دستگاه‌ها تسهیلات بانکی، آورده بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی و استفاده از ظرفیت خیران و سایر منابع به این سمت که برنامه عملیاتی که نهایی شد و پروژه‌های پیشرانی که می‌تواند موثر باشد، که زودتر به برنامه هدف‌گذاری شده برسیم و ستاد عالی رشد توسط استاندار تشکیل شده است.

وی افزود: کارخانه زباله‌سوز باید پیگیری شود و متولی دستگاه زباله‌سوز وزارت کشور است که باید پروژه‌های ساری را زودتر عملیاتی کند.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/ج









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول