اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

قطع دست رانت‌خواران با حذف یارانه کالاهای اساسی

یک فعال اقتصادی گفت: دولت با حذف یارانه کالاهای اساسی و ارائه‌ی آن به صورت کالابرگ با شبکه های قاچاق مقابله کند.

قطع دست رانت‌خواران با حذف یارانه کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا همتی رئیس کشوری کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سیاست جدید دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد اظهار کرد: دولت با حذف یارانه کالاهای اساسی و ارائه‌ی آن به صورت کالابرگ و یا یارانه نقدی به سرپرستان خانوار، به مرور می‌تواند با شبکه‌های قاچاق و رانتی که دستشان در جیب و سفره مردم است، مقابله کند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد نمی‌شود، گفت: برای درمان اقتصاد کشور باید یک برنامه‌ی بلندمدت طراحی و تدوین شود و تمامی مدیران و روسای جمهور بعدی نیز در همین راستا حرکت کنند تا انقلاب اقتصادی و صنعتی اتفاق بیفتد.

پرداخت بدهی دولت‌های قبل

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با تسویه بدهی‌های دولت‌های قبلی به بانک مرکزی و دیگر شرکتها گام بزرگی در راستای سامان‌دهی اقتصادی برداشته است، افزود: چاپ پول و فروش اوراق دولتی از اقداماتی بود که در دولت‌های گذشته باعث مقروض و بدهکار شدن دولت و افزایش تورم نقطه به نقطه و سالانه می‌شد که دولت سیزدهم جلوی این کار را گرفت.

دولت با مردم سخن بگوید

همتی با اشاره به اینکه دولت باید با مردم سخن بگوید، تصریح کرد: دولت قبل از اجرای طرح‌های اقتصادی بایستی با مردم شفاف و روشن صحبت کند و عموم مردم را درجریان این طرح‌ها و مشقت‌های اجرای آن قرار دهد.

وی افزود: صداوسیما، شبکه‌های مرتبط با دولت و نظام نیز باید هم‌پای دولت پای کار بیایند و شفاف سازی کنند. در این صورت مردم نیز یقینا تحمل، همراهی و کمک می‌کنند.  

همتی گفت: دولت دربخش اقتصادی تیم منسجمی ندارد. باید در این زمینه به دولت کمک کرد تا بتواند از این بحران خارج شود. در غیر این صورت موج گرانی دولت را زمین‌گیر می‌کند.            

قاچاق کالاهای یارانه‌ای به کشورهای همسایه

همتی با اشاره به قاچاق گسترده کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه گفت: این امر یک واقعیت غیرقابل انکار است که کالاهای یارانه‌ای ایران نظیر دارو، آرد وحبوبات، حامل‌های انرژی، موادغذایی نظیر برنج وماکارونی، تخم‌مرغ، مرغ وروغن به وفور به بازار کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

وی گفت: این نحوه سیستم توزیع کالاهای اساسی با توجه به بحران جهانی و درآمدهای ارزی امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دولت اقدام به توزیع کوپن کند یا معادل ریالی این کالاها را به حساب اقشار آسیب‌پذیر واریز کند.

همتی گفت: البته منافع بسیاری از سازمانهای خدماتی، واحدهای توزیعی، واحدهای تولیدی صنعتی، شبکه حمل ونقل در حفظ وضع فعلی است، چند سال قبل فقط ۱۵۰ میلیون دلار آب‌نبات به عراق صادر شده بود، و جالب است بدانید که اغلب کتابهای عراق با کاغذ یارانه‌ای ایران چاپ می‌شود.

نظام یارانه‌ها شفاف شود

این فعال اقتصادی گفت: نظام یارانه‌ها در ایران چند لایه و غیرشفاف است. مثلا چند سال است که ادعا می‌شود که یارانه شکر، لاستیک، شوینده ها، چای و.... حذف شده است اما همین کالاها با ارز ۴۲۰۰ ترخیص می‌شود که به نظرم توقع از گمرگ و مرزبانی برای مبارزه با این نوع قاچاق نیز بیهوده است.

وی افزود: کالای قاچاق به ترتیب اولویت شامل لوازم خانگی، لوازم یدکی، لوازم ارایشی وبهداشتی، پوشاک وپارچه، شکلات، آدامس وتنقلات، اسباب بازی، سیگار، دارو، مکمل ها وصدها قلم ریز و درشت است که ورودش به کشور ممنوع شده است.

همتی ادامه داد: ضمنا رقم قاچاق فقط مربوط به واردات نیست. حدود ده میلیارد واردات قاچاق و همین میزان هم صادرات قاچاق وجود دارد اما به عقیده من این رقم بیش از ۲۰ میلیارد دلار است.

یارانه بسیاری از کالاهای اساسی قطع نشده

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از اقلام‌مصرفی و کالاهای مورد نیاز معیشت مردم با یارانه دولتی حمایتی می‌شود، گفت: یارانه کالاهای اساسی در بسیاری از اقلام مصرفی مثل مرغ و گوشت که از ترکیه و ارمنستان و چند کشور دیگر برای مصرف و تنظیم بازار تهیه می‌شود، حذف نشده است.

همتی با اظهار اینکه دولت برای تامین معیشت همراه مردم است، افزود: در حال حاضر دولت در حال تامین و تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی  به شرکت‌های کشت و صنعت است و شرکتهای خصوصی غیردولتی هم که در امر واردات کمک حال دولت هستند با دریافت مجوزهای مقطعی از منابع  ارز دولتی برای تامین معاش  مردم استفاده می‌کنند.

صنعتی شدن راه برون رفت از معضلات اقتصادی

همتی با بیان اینکه یکی از راه‌های برون رفت از شرایط کنونی صنعتی شدن است، اظهار کرد: فعال سازی چرخ‌های صنعت و تولید و درکنار آن صادرات و جلوگیری از خام فروشی و تک بُعدی شدن سرمایه‌های جاری در بین اقشار مختلف مردم یکی از اقداماتی است که دولت باید برای سامان‌دهی اقتصادی انجام دهد.

وی افزود: در صورتی‌که درآمدهای دولت از فروش نفت، صادرات، دریافت مالیات و دیگر منابع درآمدی به سمت ایجاد اشتغال و مدیریت اقتصاد کشور برود بدون شک اقتصاد بیمار کشور به ‌سمت درمان خواهد رفت.

دولت مشکل مسکن را حل کند

این فعال اقتصادی گفت: بعداز سال ۹۶ و ضعف اقتصادی دولت و هجوم گرانی‌ به اقلام مصرفی و تعطیلی صنایع، اکثر سرمایه‌دارها و مردم پول‌های خود را برای خرید ملک و مسکن هزینه کردند و عملا مسکن شکل سرمایه پیدا کرد.

وی افزود: نتیجه این اقدام رشد سرسام‌آور قیمت مسکن شد و شرایطی پیش آمد که در حال حاضر یک جوانی که تازه ازدواج کرده حتی در پرداخت اجاره‌ی خانه ناتوان است و خرید مسکن ۵۰ متری به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

همتی گفت: حل معضل گرانی مسکن را می‌توان با اجرای طرح‌های مناسب تولید مسکن وکوتاه کردن دست مافیا از صنایع،  به تعادلی باور پذیر نزدیک کرد و دولت سیزدهم با ساخت سالانه یک میلیون واحد یقینا خواهد توانست در تعادل قیمت مسکن موفق عمل کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول