اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

رویترز: امیر قطر برای احیای برجام و تامین انرژی به ایران و اروپا سفر می‌کند

یک خبرگزاری انگلیسی نوشت که هدف سفر امیر قطر به تهران تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و اوکراین است.

رویترز: امیر قطر برای احیای برجام و تامین انرژی به ایران و اروپا سفر می‌کند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها روز یکشنبه نوشتند که سفر امیر قطر به تهران  و کشورهای اروپایی تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی  از جمله گاز طبیعی به دنبال جنگ روسیه و اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک منبع مطلع در روز یکشنبه گفت، امیر قطر در سفری که انتظار می‌رود برای احیای برجام و امنیت انرژی در اروپا باشد طی روزهای آتی از ایران، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی بازدید خواهد کرد.

این منبع که مایل به افشای نامش نبود، گفت: «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی حاکم  قطر، یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی جهان، از ایران بازدید خواهد کرد و سپس به انگلیس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌رود و برنامه این سفر به طور رسمی اعلام خواهد شد.»

این منبع مطلع به رویترز گفت: «محور اصلی گفت‌وگوها چگونگی پر کردن شکاف در مذاکرات هسته‌ای است که از ماه مارس متوقف شده و همچنین  مسئله گاز طبیعی و امنیت انرژی در بخش اروپایی این سفر است.»

 به گزارش رویترز، رسانه های دولتی ایران روز یکشنبه گزارش کردند که امیر قطر برای تقویت روابط به ایران سفر خواهد کرد اما تاریخ دقیق یا جزئیات بیشتری ارائه نشد.

آلمان و سایر کشورهای اروپایی در حالی که به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه هستند، در بحبوحه ترس از عرضه و افزایش قیمت‌ها در پرتو درگیری اوکراین، به دنبال تقویت روابط انرژی با قطر هستند.

این در حالی است که وزیر انرژی قطر گفته است که هیچ کشوری توانایی جایگزینی گاز طبیعی مایع روسیه به اروپا را در صورت بروز اختلال ندارد. این منبع مطلع همچنین گفت که هدف سفر امیر قطر به تهران تلاش برای  ایفای نقش میانجیگری جدید برای احیای برجام است.  

پیشتر نیز روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته بود که مقامات اروپایی در حال آماده‌ شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد آن‌ها فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، توافق به ‌دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» با مشکل مواجه شده و بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.

رسانه آمریکایی نوشته ایران با پیشنهاد آمریکا مبنی بر اینکه عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به‌دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر واشنگتن روبرو خواهد بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول